[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Gitner
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
Lokalizacja: Z tłumu
Auto: Szukam... i NC700X

[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???

Post autor: Gitner » wt paź 23, 2007 23:14

Na poczatek informuje ze nie ja jestem wynalazca tego projektu (schematy instalacji sa dostepne w necie), pomyslem z tempomatem zarazil mnie forumowicz Damcio151 ktory rowniez sluzyl pomoca, swoja wiedza za ktora jestem wdzieczny wspomogl mnie voss na forum Diagtronika.

Montaz tempomatu wg ponizszego projektu jest mozliwy tylko w silnikach TDI (napewno w MK3) Poniewaz trudno dostac manetke oryginalna, niskim kosztem mozna zalozyc sobie taka zabawke np w panelu srodkowym, mozna wykorzystac tez jeden przycisk klaksonu (po modyfikacji) itp..

Ponizej opisalem na przykladzie instalacji w panelu srodkowym: przelacznika ON/OFF i dwoch przyciskow chwilowych (typ dzwonkowy), dalej koncentruje sie na manetce MFA.

Zakupy:

Obrazek

- przelacznik ON/OFF
- 2 wlaczniki chwilowe (typu dzwonkowego)
- 4m przewodu (linka)
- gniazdo bezpiecznika + bezpiecznik (narazie nie podpinalem)
- pudelko w ktorym mialem wszystko zamontowac

Calosc wyszla mnie 19.90zl. Z czego pudelko ok 4zl i gniazdo 7.50zl niewykorzystane, co za tym idzie tempomat jak narazie wynosi 8.40zl :)

Demontujemy oslony deski pod kierownica, aby miec latwy dostep do skrzynki przekaznikow. Odpinamy klemy i sciagamy z zawiasow skrzynke.

Obrazek

Teraz troche gimnastyki i siegamy wzrokiem w peczek kabli, ja musialem sie troche naszukac, az w koncu odnalazlem zgube (szukamy czarnej 4pinowej wtyczki, nie wpietej w nic, kolory kabli z niej idace wg numeracji na wtyczce: 1 czarny, 2 niebieski, 3 czewony, 4 bialoczarny dalej zwany jako bialy (na schemacie oznaczony kolorem szarym))

Obrazek

Teraz musimy przedluzyc wtyczke do miejsca instalacji wlacznikow (do panela srodkowego w zupelnosci wystarczy po 1m na kazdy pin). Od razu proponuje oznaczyc drugie konce przewodow jakie podlaczamy (bedzie nam latwiej przy dalszym montazu)

Obrazek

Czerwony przewod jest od przyspieszania, niebieski to hamowanie.

Podlaczenie przewodow to blachostka (no ja sobie troche powalczylem, ale wina tkwila po stronie probnych przelacznikow - stare i wadliwe)

Obrazek

Po podlaczeniu wg schematu, pozostaje nam odpalic Vagcoma

Obrazek

i w Engine > Login > wpisujemy 11463 i tempomat jest aktywowany (deaktywujemy wpisujac 16167)

Nastepnie Engine > Blocks > grupa 006 i testujemy:

Tak wyglada okno z zalaczonym tylko zaplonem (przycisk tempomatu na OFF)

Obrazek

Teraz wciskamy przelacznik na ON i mamy zmiane wartosci w rubryce 3, 1nka oznacza ze tempomat jest uruchomiony

Obrazek

Kolejny test to sprzeglo, wciskamy i zmiana wartosci

Obrazek

Kolejny test i wciskamy hamulec, musimy miec ponizsze wartosci:

Obrazek

Teraz wciskamy pierwszy dzwonek (odpowiada za "zapamietanie" zadanej predkosci i przyspieszanie)

Obrazek

Wciskamy drugi przycisk (odpowiada za hamowanie)

Obrazek

Ostatni test to pierwsza rubryka, czy podczas jazdy bedzie pokazywana predkosc. Jesli wszystko sie zgadza z powyzszym, tempomat jest gotowy do uzycia :)

Jedziemy, wciskamy przycisk na ON, po osiagnieciu wybranej predkosci na chwile wciskamy dzwonek przyspieszania i puszczamy (pamietajcie aby nie opierac nogi o sprzeglo !!!), puszczamy gaz i cieszymy sie z dzialania, wciskajac i trzymajac ten sam dzwonek przyspieszamy - latwo zapomniec ze ma sie skrzynie manual :) Gdy chcemy zwolnic wciskamy dzwonek hamowania lub wciskamy sprzeglo lub hamulec, wowczas auto przechodzi w sterowanie "manualne". Po wcisnieciu przycisku na OFF tempomat nie dziala (ale w ECU jest aktywny)

Nie mam fotki montazu koncowego gdyz zajalem sie upgrade;em tematu...

Zamiast przelacznikow mozna uzyc manetki MFA (latwiej dostepna i chyba sporo taniej), jestem na etapie konfiguracji przyciskow (podlaczenie kolor w kolor nie jest satysfakcjonujace - chociaz do testow wystarczy)

Obrazek

Przerobilem MFA u siebie tak ze tempo zalaczam na manetce przelacznikiem z 2 na 1. Gdy osiagne wymagana predkosc przesuwam na chwile "z 1 w lewo". Wystarczy polaczyc kolor w kolor i czarny z bialym zmostkowac po stronie kostki tempomatu.

To tyle, mam nadzieje ze komus sie przyda :)
Ostatnio zmieniony wt lut 26, 2008 23:12 przez Gitner, łącznie zmieniany 5 razy.


2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » śr paź 24, 2007 12:48

Gitner pisze:Zamiast przelacznikow mozna uzyc manetki MFA (latwiej dostepna i chyba sporo taniej)
no własnie ta z Tempomatem jest praktycznie niedostępna

czy potrzeba 2 włączników dzwonkowych, skoro w oryginale jest 1 ?

oryginalnie jest włącznik OFF ON i przycisk (dzwonkowy) set którym się zwiększa prędkośc

a co ze zmniejszaniem albo coś takiego jak resume?

Obrazek

czekam na info bo chętnie coś takiego sobie zainstaluje, smigam długie trasy więc się przyda



Gitner
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
Lokalizacja: Z tłumu
Auto: Szukam... i NC700X

Post autor: Gitner » śr paź 24, 2007 16:18

W oryginale jest oprocz ON/OFF jeszcze chwilowy w lewo (Resume?). Drugi dzwonkowy to hamulec, tzn u mnie wciskajac go auto zwalnia. Musialbym miec manetke z tempomatem u siebie dla testow, latwo wowczas porownywac.. i udoskonalic :) Zapomnialem dodac ze jadac z tempomatem, po nacisnieciu sprzegla lub hamulca tempomat sie wylacza, po osiagnieciu wymaganej predkosci wciskamy wowczas tylko dzwonek przyspieszenia.
Ostatnio zmieniony śr paź 24, 2007 16:20 przez Gitner, łącznie zmieniany 1 raz.


2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!

Awatar użytkownika
mivhal_f
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 398
Rejestracja: pn lip 30, 2007 20:36
Lokalizacja: Łęczna
Kontakt:

Post autor: mivhal_f » śr paź 24, 2007 16:23

a jelsi chodzi o ten schemat to przy ktorym kabelku masz ktory przycisk??



Gitner
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
Lokalizacja: Z tłumu
Auto: Szukam... i NC700X

Post autor: Gitner » śr paź 24, 2007 16:29

Za pozne pytanie :) Juz rozpialem calosc bo podpinam pod MFA, na jutro sprawdze, ale nie ma roznicy w podpieciu, najwyzej podmienisz czerwony z niebieskim na dzwonkach.
Ostatnio zmieniony śr paź 24, 2007 16:32 przez Gitner, łącznie zmieniany 1 raz.


2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!

Awatar użytkownika
mivhal_f
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 398
Rejestracja: pn lip 30, 2007 20:36
Lokalizacja: Łęczna
Kontakt:

Post autor: mivhal_f » śr paź 24, 2007 19:47

a jesli chodzi o uruchomienie to program vag 2,5 moze byc??czy uzywales jakiegos innego...czy to nie ma roznicy



Awatar użytkownika
mariachi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 452
Rejestracja: pn mar 05, 2007 16:56
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: mariachi » śr paź 24, 2007 21:05

super sprawa,
ciekawe co jeszcze vw ma o czym jeszcze nie wiemy. Pewnie większość wypasów jest do połowy przygotowana i kończy się na kostkach,
np podgrzewane lusterka, cała instalacja jest gotowa i kończy się na słupkach
np reg wys świateł, trzeba chyba tylko włącznik świateł z regulacją, kawałek kabla do skrzynki i fragment instalacji przy pasie przednim + silniczki, reszta jest

no i tempomat, ciekawe ile kosztowała w salonie ta opcja, bo fizycznych kosztów wiele nie ma, kawałek kabla i manetka.



Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » śr paź 24, 2007 21:20

mariachi pisze:Pewnie większość wypasów jest do połowy przygotowana i kończy się na kostkach
wiązka kabli jest od razu przystosowana np. przy filtrze oleju masz dyndająca kostkę do czujnika temp oleju do MFA i zaślepkę w podstawce

w TDI tempomat to bajka (gaz elektroniczny), w benzynie juz wieksz zabawa - np skompletownie części do tempomatu wg cen podanych z ASO do 2.0 16V to 6 kPLN :)
Gitner pisze:bo podpinam pod MFA
czekam na dalszy ciąg relacji, jak tylko kupię manetke to robie to samo..

martwi mnie tylko jedno że chyba po wymianie sterownika chyba nie mam rekacji (tzn nie zmianie się pole w VAGu w bloku 6) na sprzęgło ale to nie porblem byleby hamulec deaktywował tempomat



Awatar użytkownika
Goofi
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: ndz lip 03, 2005 19:10
Lokalizacja: WarszaVWa
Kontakt:

Post autor: Goofi » śr paź 24, 2007 21:44

Wracajac do domu pobawilem sie manetka tempomatu i wyglada to tak:
wlacznik przesuwany - prawa pozycja wylaczony, lewa wlaczony, przesuwanie bardziej w lewo to zwalnianie
przycisk SET - nacisniecie przy wlaczonym tempomacie to ustawienie predkosci a dalsze naciskanie to przyspieszanie ;)



Awatar użytkownika
Pruszkowiak
Forum Master
Forum Master
Posty: 1449
Rejestracja: ndz gru 04, 2005 21:02
Lokalizacja: Warszawa/Pruszków
Kontakt:

Post autor: Pruszkowiak » śr paź 24, 2007 22:28

Goofi pisze:przesuwanie bardziej w lewo to zwalnianie
Goofi, tego akurat nie wiedziałem że mogę tak zrobić.Musze u siebie zobaczyć :bigok:



Awatar użytkownika
Goofi
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: ndz lip 03, 2005 19:10
Lokalizacja: WarszaVWa
Kontakt:

Post autor: Goofi » śr paź 24, 2007 22:31

Pruszkowiak pisze:
Goofi pisze:przesuwanie bardziej w lewo to zwalnianie
Goofi, tego akurat nie wiedziałem że mogę tak zrobić.Musze u siebie zobaczyć :bigok:
Ja tez, dopoki Gitner nie dal mi do myslenia ;)
Ostatnio zmieniony śr paź 24, 2007 22:32 przez Goofi, łącznie zmieniany 1 raz.



Gitner
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
Lokalizacja: Z tłumu
Auto: Szukam... i NC700X

Post autor: Gitner » śr paź 24, 2007 23:42

mivhal_f pisze:a jesli chodzi o uruchomienie to program vag 2,5 moze byc??czy uzywales jakiegos innego...czy to nie ma roznicy
uzywalem 3.11, ale wystarczy kazda wersja z mozliwoscia logowania i blokami
mariachi pisze:no i tempomat, ciekawe ile kosztowała w salonie ta opcja, bo fizycznych kosztów wiele nie ma, kawałek kabla i manetka.
nowa manetka to 278zl + wiazka do niej ok 80zl... masz porowanie :)

Tempo na MFA u mnie juz dziala (pozostaje tylko zmienic konfiguracje klawiszy) minus tego to przypadkowe zalaczanie wycieraczek i chyba wroce do przelacznikow w panelu srodkowym, tylko przyspieszeniem bede sterowal jednym z klawiszy klaksonu - chyba sie uda)
Ostatnio zmieniony śr paź 24, 2007 23:43 przez Gitner, łącznie zmieniany 1 raz.


2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cowboy » czw paź 25, 2007 09:22

Gitner pisze:minus tego to przypadkowe zalaczanie wycieraczek i chyba wroce do przelacznikow w panelu srodkowym
hmmmmm

no to pora rozglądnąc się za ładnymi przełącznikami :)

czy te dzwonkowe po wciśnięciu mają zwierać czy rozwierać ?

taki na włącznik tempomatu:
http://www.allegro.pl/item256292798_prz ... _0979.html

a takie np na impulsowe

http://www.allegro.pl/item256292538_prz ... _9616.html

http://www.allegro.pl/item256287899_prz ... _9281.html



Awatar użytkownika
damcio151
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 9190
Rejestracja: wt sty 24, 2006 20:43
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: damcio151 » czw paź 25, 2007 15:39

cowboy pisze:czy te dzwonkowe po wciśnięciu mają zwierać czy rozwierać ?
zwierać



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 79 gości