Seat Ibiza FL z ARL, GTB, Big pompki... cdn :)
: śr paź 16, 2013 22:02
No więc zaczynamy!
Oto mój nowy projekt, który jest też ukłonem w stronę mojej poprzedniej Ibizy FL do której mam duży sentyment, jednak w tym projekcie postanowiłem zrobić wszystko od podstaw sam.
Na początek przypomnę moje poprzednie historie motoryzacyjne, czyli Ibiza: viewtopic.php?f=91&t=448357" onclick="window.open(this.href);return false;, oraz Leon: viewtopic.php?f=91&t=469100" onclick="window.open(this.href);return false; po nich przyszedł czas na nowy, tym razem najmocniejszy projekt Ibiza FL
Kupując auto już wiedziałem jak będzie przerabiane pod kątem mechanicznym
Na początek dane z dnia zakupu:
Marka: Seat
Model: Ibiza FL
Wersja: Sport
Rok prod.: 2000
Silnik: ASV
Skrzynia biegów: 5 stopniowa
Sprzęgło: zaspawany dwumas i tarcza gruboci 6mm
Turbo: Seria
Wydech: Seria
Hamulce: przód- zapieczone zaciski i tarcze 280mm, tył- 232mm
Zawieszenie: amortyzatory przód- seria + "sportowe" sprężyny, tył- seria
Koła: alufelgi oryginalne Seat 15 cali, opony Barum i Pirelli
CarAudio: seria 4 głośniki
Wnętrze: kubełkowe fotele, wskaźniki temp. oleju i woltomierz z wersji Sport, szyberdach
Inne: tuningowe naklejki na tylnich błotnikach, przyciemnione szyby tylne, wycieraczki banany
Moc auta: wg. dowodu 110 KM
Zdjęcia z ogłoszenia:
Kupując auto zwróciłem uwagę tylko i wyłącznie na stan blacharki a ten w tym modelu był dobry, szczegóły typu wnętrze, wyposażenie i silnik miały znaczenie drugorzędne, bo auto i tak nie miało długo pojeździć w takiej konfiguracji.
Jeszcze w drodze powrotnej pozrywałem tą ohydną okleinę wkoło wyświetlacza, bo nie mogłem na nią patrzeć
W silniku zmieniłem olej i filtry, ożywiłem go wymieniając przepływonierz powietrza i troszkę pojeździłem.
Następnie przyszedł czas na demontaż oszczędnej jednostki:
Jednostkę ASV przygarnął kolega z forum Ibizy i jeździ do tej pory
W garażu czekała już jednostka PD, lepiej znosząca przyrosty mocy , a oto i ona :
Silnik pochodzi, z jednego z projektów tuningowych, który zakończył swój żywot po wypadku
Dane silnika:
Oznaczenie: ARL
Turbosprężarka: GTB2260VK osadzony na żeliwie By Evolution
Pompowtryski: XXX By Evolution
Kolektor ssący: SDI
Komputer sterujący całością: Soft By Evolution
EGR: brak
Moc: oficjalnie nieznana
Jak mamy silnik to trzeba go przygotować pod siebie
Portingujemy i polerujemy kolektor ssący, żeby się lepiej oddychało:
Wrzucamy nowy rozrząd:
Przerabiamy sprzęgło na spiek:
Spiek na dwumasie to nie dla mnie, wiec musiało się pojawić koło z 1Z:
Nowe śruby do zamachu:
Nowe poduszki pod cały silnik oraz gumy na belkę:
Zregenerowana belka przednia pod silnikiem:
Takiego silnika nie będę rzecz jasna wrzucał do brzydkiej i brudnej komory, więc zabrałem się ostro za czyszczenie:
i oto i efekt końcowy :
Komora czysta, silnik uzbrojony, czas na skrzynię biegów
Skrzynia biegów pozostała gdyż działała stosunkowo dobrze i miała przełożenia, które mi odpowiadały.
Przy okazji montażu sprzęgła wyprostowałem osłonę między skrzynią a silnikiem:
Sprzęgło zamontowane:
Nowy wysprzęglik na skrzyni:
Silnik wraz ze skrzynią spięty i położony na palecie:
A że całość zrobiłem sam i bez użycia kanału i specjalistycznych narzędzi i sprzętu skończyłem dość późno, ale z sukcesem
Do podłączenia całości elektryki w silniku posłużyła wiązka z Passata FL, robotą zajął się Jacek Evolution
Następnie przyszedł czas na podłączenie kanalizacji , poszło całkiem sprawnie, największym problemem okazał się króciec przy bloku, ale już kolejnego dnia został zakupiony i założony do auta.
Następnie spawanie wydechu o średnicy 2,75cala bez tłumików
oraz orurowania dla intercoolera 550x230x65mm by FMIC.PL, zmieszczenie coolera niosło za sobą kompletne przerobienie przedniego pasa i dorobienie dodatkowych mocować.
Dużym problemem okazał się też dolot to turbiny, który nie mieścił się w seryjnym miejscu przez zastosowany kolektor ssący, ale i tą kwestię udało się rozwiązać i dolot do turbiny o średnicy 3 cali ze stożkiem udało się upchnąć pod maską
Skoro silnik jest już w komorze i nawet odpala to czas zająć się zawieszeniem i hamulcami dla bezpieczeństwa
Więc zakupiłem komplet pełnych tulei Lemforder oraz łączników stabilizatora Moog:
Dodatkowo założyłem do auta tarcze hamulcowe Mikoda z serii GT, nacinane i nawiercane oraz klocki Ferrodo, nowe przewody hamulcowe oraz nowe prowadnice zacisków:
Przy okazji montażu hamulców wrzuciłem gwint MTS'a na przód oraz zabezpieczyłem nadkola przed zimą środkiem do tego przeznaczonym
Na dzień dzisiejszy jeżdżę autem i testuję najsłabsze punkty samochodu i staram się je na bieżąco eliminować.
Do tej pory największym niewypałem okazuje się gwint MTS, na którym auto zachowuje się jak ping-pong, najprawdopodobniej zostanie wymieniony w pierwszej kolejności
Zdjęcia auta z aktualnym stanem nie posiadam, gdyż nie doszedłem jeszcze do kwestii wyglądu zewnętrznego a tu też jest troszkę do zrobienia
Koła Cupra 6k i zderzak z wersji Cupra na aucie:
Dane auta na dzień dzisiejszy:
Silnik: ARL 150 km z Seata Leona
Skrzynia biegów: 5 stopniowa
Sprzęgło: tarcza spiekowa + nowy docisk
Turbo: GTB2260VK
Wydech: 2,75 cala przelot
Hamulce: przód 280mm nacinane i nawiercane Mikoda GT, tył 232mm Nacinane i nawiercane Mikoda GT
Zawieszenie: przód gwint MTS, tył Seat Sport + sprężyny -40mm
Koła: alufelgi Ibiza Cupra 6K
CarAudio: seria 4 głośniki
Wnętrze: kubełkowe fotele, wskaźniki temp. oleju i woltomierz z wersji Sport
Inne: frontowy intercooler, orurowanie coolera ze stali nierdzewnej, stożkowy filtr powietrza, usunięty EGR, przyciemnione szyby
Moc auta: ???km ???nm
Plany co do auta:
-Przednie lampy Cupra Style
-Wzmocnienie docisku sprzęgła
-Zderzak przód Cupra -Zrobione
-Nakładki na progi z wersji Sport/Cupra
-Przynajmniej jeden tłumik
-Doprowadzenie wnętrza do stanu satysfakcjonującego
-Nowe koło na sezon 2014
-Prace nad blacharką
-Sportowy wałek rozrządu
-Racingowe koła 16" Ibiza Cupra 6k -Zrobione
Temat i pierwsza strona będą na bieżąco uaktualniane wraz ze zmianami przeprowadzonymi w aucie.
Zapraszam do oceny mojej pracy jak i do przekazywania cennych uwag
Oto mój nowy projekt, który jest też ukłonem w stronę mojej poprzedniej Ibizy FL do której mam duży sentyment, jednak w tym projekcie postanowiłem zrobić wszystko od podstaw sam.
Na początek przypomnę moje poprzednie historie motoryzacyjne, czyli Ibiza: viewtopic.php?f=91&t=448357" onclick="window.open(this.href);return false;, oraz Leon: viewtopic.php?f=91&t=469100" onclick="window.open(this.href);return false; po nich przyszedł czas na nowy, tym razem najmocniejszy projekt Ibiza FL
Kupując auto już wiedziałem jak będzie przerabiane pod kątem mechanicznym
Na początek dane z dnia zakupu:
Marka: Seat
Model: Ibiza FL
Wersja: Sport
Rok prod.: 2000
Silnik: ASV
Skrzynia biegów: 5 stopniowa
Sprzęgło: zaspawany dwumas i tarcza gruboci 6mm
Turbo: Seria
Wydech: Seria
Hamulce: przód- zapieczone zaciski i tarcze 280mm, tył- 232mm
Zawieszenie: amortyzatory przód- seria + "sportowe" sprężyny, tył- seria
Koła: alufelgi oryginalne Seat 15 cali, opony Barum i Pirelli
CarAudio: seria 4 głośniki
Wnętrze: kubełkowe fotele, wskaźniki temp. oleju i woltomierz z wersji Sport, szyberdach
Inne: tuningowe naklejki na tylnich błotnikach, przyciemnione szyby tylne, wycieraczki banany
Moc auta: wg. dowodu 110 KM
Zdjęcia z ogłoszenia:
Kupując auto zwróciłem uwagę tylko i wyłącznie na stan blacharki a ten w tym modelu był dobry, szczegóły typu wnętrze, wyposażenie i silnik miały znaczenie drugorzędne, bo auto i tak nie miało długo pojeździć w takiej konfiguracji.
Jeszcze w drodze powrotnej pozrywałem tą ohydną okleinę wkoło wyświetlacza, bo nie mogłem na nią patrzeć
W silniku zmieniłem olej i filtry, ożywiłem go wymieniając przepływonierz powietrza i troszkę pojeździłem.
Następnie przyszedł czas na demontaż oszczędnej jednostki:
Jednostkę ASV przygarnął kolega z forum Ibizy i jeździ do tej pory
W garażu czekała już jednostka PD, lepiej znosząca przyrosty mocy , a oto i ona :
Silnik pochodzi, z jednego z projektów tuningowych, który zakończył swój żywot po wypadku
Dane silnika:
Oznaczenie: ARL
Turbosprężarka: GTB2260VK osadzony na żeliwie By Evolution
Pompowtryski: XXX By Evolution
Kolektor ssący: SDI
Komputer sterujący całością: Soft By Evolution
EGR: brak
Moc: oficjalnie nieznana
Jak mamy silnik to trzeba go przygotować pod siebie
Portingujemy i polerujemy kolektor ssący, żeby się lepiej oddychało:
Wrzucamy nowy rozrząd:
Przerabiamy sprzęgło na spiek:
Spiek na dwumasie to nie dla mnie, wiec musiało się pojawić koło z 1Z:
Nowe śruby do zamachu:
Nowe poduszki pod cały silnik oraz gumy na belkę:
Zregenerowana belka przednia pod silnikiem:
Takiego silnika nie będę rzecz jasna wrzucał do brzydkiej i brudnej komory, więc zabrałem się ostro za czyszczenie:
i oto i efekt końcowy :
Komora czysta, silnik uzbrojony, czas na skrzynię biegów
Skrzynia biegów pozostała gdyż działała stosunkowo dobrze i miała przełożenia, które mi odpowiadały.
Przy okazji montażu sprzęgła wyprostowałem osłonę między skrzynią a silnikiem:
Sprzęgło zamontowane:
Nowy wysprzęglik na skrzyni:
Silnik wraz ze skrzynią spięty i położony na palecie:
A że całość zrobiłem sam i bez użycia kanału i specjalistycznych narzędzi i sprzętu skończyłem dość późno, ale z sukcesem
Do podłączenia całości elektryki w silniku posłużyła wiązka z Passata FL, robotą zajął się Jacek Evolution
Następnie przyszedł czas na podłączenie kanalizacji , poszło całkiem sprawnie, największym problemem okazał się króciec przy bloku, ale już kolejnego dnia został zakupiony i założony do auta.
Następnie spawanie wydechu o średnicy 2,75cala bez tłumików
oraz orurowania dla intercoolera 550x230x65mm by FMIC.PL, zmieszczenie coolera niosło za sobą kompletne przerobienie przedniego pasa i dorobienie dodatkowych mocować.
Dużym problemem okazał się też dolot to turbiny, który nie mieścił się w seryjnym miejscu przez zastosowany kolektor ssący, ale i tą kwestię udało się rozwiązać i dolot do turbiny o średnicy 3 cali ze stożkiem udało się upchnąć pod maską
Skoro silnik jest już w komorze i nawet odpala to czas zająć się zawieszeniem i hamulcami dla bezpieczeństwa
Więc zakupiłem komplet pełnych tulei Lemforder oraz łączników stabilizatora Moog:
Dodatkowo założyłem do auta tarcze hamulcowe Mikoda z serii GT, nacinane i nawiercane oraz klocki Ferrodo, nowe przewody hamulcowe oraz nowe prowadnice zacisków:
Przy okazji montażu hamulców wrzuciłem gwint MTS'a na przód oraz zabezpieczyłem nadkola przed zimą środkiem do tego przeznaczonym
Na dzień dzisiejszy jeżdżę autem i testuję najsłabsze punkty samochodu i staram się je na bieżąco eliminować.
Do tej pory największym niewypałem okazuje się gwint MTS, na którym auto zachowuje się jak ping-pong, najprawdopodobniej zostanie wymieniony w pierwszej kolejności
Zdjęcia auta z aktualnym stanem nie posiadam, gdyż nie doszedłem jeszcze do kwestii wyglądu zewnętrznego a tu też jest troszkę do zrobienia
Koła Cupra 6k i zderzak z wersji Cupra na aucie:
Dane auta na dzień dzisiejszy:
Silnik: ARL 150 km z Seata Leona
Skrzynia biegów: 5 stopniowa
Sprzęgło: tarcza spiekowa + nowy docisk
Turbo: GTB2260VK
Wydech: 2,75 cala przelot
Hamulce: przód 280mm nacinane i nawiercane Mikoda GT, tył 232mm Nacinane i nawiercane Mikoda GT
Zawieszenie: przód gwint MTS, tył Seat Sport + sprężyny -40mm
Koła: alufelgi Ibiza Cupra 6K
CarAudio: seria 4 głośniki
Wnętrze: kubełkowe fotele, wskaźniki temp. oleju i woltomierz z wersji Sport
Inne: frontowy intercooler, orurowanie coolera ze stali nierdzewnej, stożkowy filtr powietrza, usunięty EGR, przyciemnione szyby
Moc auta: ???km ???nm
Plany co do auta:
-Przednie lampy Cupra Style
-Wzmocnienie docisku sprzęgła
-Zderzak przód Cupra -Zrobione
-Nakładki na progi z wersji Sport/Cupra
-Przynajmniej jeden tłumik
-Doprowadzenie wnętrza do stanu satysfakcjonującego
-Nowe koło na sezon 2014
-Prace nad blacharką
-Sportowy wałek rozrządu
-Racingowe koła 16" Ibiza Cupra 6k -Zrobione
Temat i pierwsza strona będą na bieżąco uaktualniane wraz ze zmianami przeprowadzonymi w aucie.
Zapraszam do oceny mojej pracy jak i do przekazywania cennych uwag