Strona 1 z 1
Sterowanie VNT - inaczej
: czw sie 27, 2015 09:11
autor: radekrp90
Nie wiem w sumie czy temat nadaje się tutaj czy może jednak bardziej na techniczny - ale jako, że jest to pytanie tylko w celach "edukacyjnych" wrzucam tutaj
Do sedna jednak.
Ostatnimi czasy dumałem, jak można by zaadaptować turbosprężarkę VNT do auta z WG - bez nakładów $ (np.: sytuacja gdy zakładamy sprężarkę do auta na WG ale musimy przejechać spory kawałek na strojenie - jak uniknąć w takim przypadku możliwości zapieczenia kierownic?).
Założenie było takie, że nie dotykam nic w sofcie, tylko przekładam odpowiednio wężyki podciśnienia/nadciśnienia do oryginalnego N75 wzorując się na instalacji z turbosprężarką VNT.
Poniżej wrzucam mój pomysł na taką instalację z jednoczesnym pokazaniem układów oryginalnych na WG i VNT.
Elementy dodatkowe, które byłyby konieczne to jedynie akumulator podciśnienia i zaworek zwrotny (w moim przypadku, poczciwego 1Z w B4 nawet nie, bo akumulator jest z uwagi na sterowanie klimatyzacją).
Nie wiem np.: czy zawór N75@WG nie jest w jednokierunkowy (położenie 3-cie dla układu WG>WNT).
Waszym zdaniem, ma to szanse działać??
Jak wspomniałem, pytanie czysto "akademickie"
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 00:25
autor: machul333
A nie jest tak że roznica w jest tylko w rodzaju sterowania ?
W WG-ciśnieniem a w VNT- podciśnieniem . Wystarczy podłączyć wszystko według schematu sterowania vnt i bedzie poprawnie sterować.
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 06:59
autor: Sztomel
Owszem, jest różnica w sterowaniu - VNT podciśnieniem a WG ciśnieniem ale już widziałem przynajmniej jeden log z N75 ciśnieniowym, który prawidłowo sterował VNT przy odpowiednio innym podłączeniu wężyków podciśnienia. Taki log widziałem na stronie albo forum Audi A4 albo Passata - teraz nie mogę sobie przypomnieć i działało to sprawnie, ku zdumieniu wszystkich. Niestety nie mogę znaleźć linku do tego tematu.
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 10:57
autor: radekrp90
Ale do sterowania ciśnieniowego trzeba by zmienić gruszkę na taką, która będzie "domyślnie wciągnięta"
Tak przynajmniej mi się wydaje. Czyli co, pomysł nie głupi?
BTW: forum A4 masz na myśli a4-klub.pl tak? Jak mniemam, rozchodziło się zapewne o A4-b5 tak
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 15:39
autor: machul333
W cisnieniowym każda będzie wciągnieta ponieważ ciśnienie ją wypycha . Jak masz zamiar zmieniać z WG na vNT to po prostu podłącz tak jak według schematu vnt . Nic nie kombinuj z zadnymi gruszkami.
Ecu i tak same będzie korygować ciśnienie doladowania przedstawiając n75.
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 20:47
autor: radekrp90
To akurat zależy od budowy gruszki (bo już kilka widziałem) ale nie o tym. \
Zastanawiało mnie to zawsze, bo każdy pisze, że trzeba zmieniać program itp. i stąd moje dumanie na temat - a czy się nie da na oryginalnym ECU i N75 - przecież to tylko zaworek sterowany PWM... stąd moje pytanie wyżej. Skoro każe się płacić setki złotych za przepięcie przewodów, to moim zdaniem to "know-how", nawet jak na takie pierdoły, dość drogie
Co do turbo - nie zamierzam go zmieniać, ma się dobrze (tfu tfu), a ja nie planuję nic zmieniać. Jak wspomniałem to tylko edukacyjnie
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 20:51
autor: machul333
Sam się kiedyś zastanawiałem nad tym , Według mnie możliwe że idealnie pracować to nie będzie bo jednak inna turbina może zmienić kompletnie charakterystykę silnika . Ale na dobrą sprawę jeśli druga turbina jest bardzo podobna do drugiej, a ma tylko inny rodzaj sterowania to raczej będzie działać.
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 21:34
autor: marcinas1983
Problem polega na tym, że soft gdzie turbo jest sterowane podciśnieniem ma tez osobne mapy do wysterowania zaworu n75, zaś w sofcie gdzie turbo jest sterowane nadciśnieniem n75 ma za zadanie dążyć do zadanego boostu. Różni się też mapa boostu... w turbinach vnt boost jest minimalny dla małych dawek zaś w mapach od turbin WG już dla małych dawek jest zadane doładowanie około 0.5 bara.
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 22:50
autor: radekrp90
Czyli może się okazać, że przy takim podłączeniu, przeciążymy układ korbowy, bo doładowanie będzie walić od samego dołu, mimo, że będziemy (wydawać by się mogło) jechać poprawnie i delikatnie do warsztatu tuningowego
Właśnie map nie mogłem nigdzie znaleźć wprost
Spoglądając na wartości zadane doładowania, wydaje się wręcz, że program dla AFN-a jest jakiś taki słaby. Wiem, turbo VNT wkręca się szybciej, więc zasysa więcej powietrza, więc przepływomierz w mniejszym stopniu ograniczy dawkę (zgodnie z algorytmem edc, który jakoś tam kojarzę) niż w 1Z-WG.
Fajnie dzięki za twórcze i pomocne odpowiedzi
Podsumowując więc, jeśli chce się dojechać na takim setupie do warsztatu to się da, ale lepiej tego nie robić
Sterowanie VNT - inaczej
: pn sie 31, 2015 22:55
autor: machul333
Fajnie pokazane , myślałem że to działa na podobnej zasadzie a jednak jest ogromna różnica.