marco96, Witam nie jestem ekspertem w tym temacie, ale troszeczkę czytałem na ten temat i sam mam MK4 1.9 tdi 66kW z virusem więc postaram się opisać co nieco.
To może od początku: Silniki diesla z turbodoładowaniem konstruowane są z rezerwą od 30 do 50% to zależy od rodzaju silnika. Wiele razy czytałem, że bezpieczny przyrost mocy to 20-30%, można oczywiście uzyskać więcej. Na forum znajdziesz osoby które maja po zmianach mechanicznych i chipie
150-160kM z silnika 1.9 tdi 110kM, i takich co mają
150kM z 90 alh. To też zależy od silnika w jakim jest stanie technicznym, jaklą ma moc "seryjną" i od takich podzespołów jak pompa wtryskowa, wtryskiwacze, turbo. itd
Po chipe zwiększy się moc i moment obrotowy, spadnie spalanie przy spokojnej jeździe, ale przy butowaniu wzrośnie, auto na powietrze nie jeździ dajesz po "garach" to wachę trzeba "lać" z powietrza moc się nie bierze. Ale to też zależy do jak dużych zmian w silniku się posuniesz, i jaki będzie program, pamiętaj że program jest pisany pod Twój silnik i tak naprawdę to można tam wiele zmieniać i tak ustawić motor, żeby odpowiadał Twoim potrzebą, czyli przebieg momentu obrotowego i moc max. A spalanie to też jest kwestia sporna bo zależy od wielu czynników, ale o tym pisać tu nie będę.
Eksploatacja:
No tak, o każdy traktorek trzeba dbać, ale o taki po chipe w szczególności czyli :
1. Zero zimnych startów,poczekaj z 30 sekund żeby olej pod odpowiednim ciśnieniem dotarł do turbo, żadnego butowania zanim silnik nie osiągnie temperatury roboczej, bo inaczej szybko zakatujesz swoje autko
2. Po szybkiej jeździe, długiej, w upalne dni- a tak naprawdę to zawsze!!!!!
Schładzaj turbosprężarkę i tu różnie piszą od 30sekund do 2-3 min to zależy od tego jak bardzo eksploatowałeś Gofra.
3. Olej lej dobrej jakości i wymieniaj go częściej niż zaleca producent, czyli np. piszą żeby wymiany dokonywać po 15tyś wymieniaj po 10tyś, szczególnie jak śmigasz po krajowych drogach, po mieście, czy wiosce, na krótkich dystansach gdzie motorek nie ma czasu porządnie się rozgrzać.
4. Filtr powietrza tak samo skoro masz więcej mocy, to turbo popycha do silnika więcej powietrza, ułatwisz mu to dbając żeby filtr powietrza był czysty i na czas wymieniony.
Filtr paliwa tak samo.
Jednym słowem trzeba po chipe dbać o autko bardziej niż producent zaleca, dlaczego?? gdyż oni przewidzieli te wszystkie zabiegi dla motorka np. 90km a nie 100czy 115KM!! oczywiście oni też biorą poprawki na wszystko, ale przezorny zawsze ubezpieczony
Myślę, że jeżeli chcesz podnieść moc autka najpierw się zastanów do czego ma to autko służyć, czy tylko do przyjemności, jako uliczny ścigacz na krótkich odcinkach, czy może chodzi tylko o poprawienie dynamiki i ożywienie traktorka.
Ja śmigam po autostradach, często do polski ponad 1000km i zależy mi na sprawnym autku i możliwości utrzymywania stałej prędkości w granicach 140-160 km/h więc nie mam zamiaru walczyć o każdego konia za wszelką cenę bo wtedy jak się ma "max" wykręcone z silnika to czy bezpieczne jest śmiganie po 1000km autostradą z dużą prędkością?? i czy seryjne "graty" wytrzymają to na dłuższą metę, moim zdaniem nie, ale to moje zdanie inni, mogą i będą zapewne myśleli inaczej.
Hmm decyzja należy do Ciebie, pamiętaj nie taki diabeł straszny jak go malują