Strona 1 z 4

Zakładanie kolektora od ARL/ASZ do TDI VP

: pn gru 10, 2007 11:24
autor: jaro4444
Może komuś się przyda. :grin:

W zależności od tego czy zostawiasz klapę gaszącą czy nie potrzebujesz różne materiały. Jeśli resztę dolotu masz oryginalną, to potrzebujesz:
a) bez klapy gaszącej - dodatkowo przejściówkę z fi 50 na kolektor (taką z flanszą) jak ma np. Grzybek (robiona przez Borysa), musisz zaślepić też wylot spalin z kolektora wylotowego i wlot powietrza do zaworka sterującego klapą gaszącą od strony siłownika,
Kolektor możesz też dać od 1,9 TDI 105 KM od Leona II/Golfa V/ Passata B6 ale dokładnie do niego trzeba dorobić flansze bo jest inna jak do ARL/ASZ (inaczej rozstawione są śruby)
http://img355.imageshack.us/my.php?image=rurka7by.jpg

b) zostawiasz klapę gaszącą:
- kolektor (koniecznie od ARL/ASZ bo od nowych TDI 1,9 105 KM z elektryczną klapą gaszącą nie pasuje kolektor do EGR od ARL/ASZ),
- EGR od ASZ/ARL (ważne bo od AWX ma siłownik z drugiej strony a wygląda bardzo podobnie)
- kolanko na szybkozłączkę od ASZ (tylko od niego pasuje P&P do oryginalnej rury dolotowej fi 50 mm)
- jak zostawiasz funkcjonujący EGR i powrót spalin (nie polecam) - to dodatkowo potrzebujesz przewód powrotu spalin od ASZ, z nierdzewki, ten bez chłodzenia cieczą powracających spalin.

Robota:
- montujesz kolektor, EGR, kolanko - P&P,
- przenosisz elektrozawór klapy gaszącej w inne miejsce (najlepiej montujesz go śrubą do trzymania pokrywy plastikowej silnika), przedłużasz wężyk podciśnienia do siłownika od elektorozaworu,
- podnosisz o ok 6-8 mm mocowanie górne plastikowej rury do turba (podkładasz parę podkładek) bo inaczej nie wchodzi wąż od odmy,
- podcinasz na ok. 1 cm krawędź osłony plastikowej silnika bo haczy o nowy siłownik EGR (większy),
- zaślepiesz ujście spalin do EGR z kolektora dolotowego i wejście do EGR (najlepiej obciętymi kołnierzami z oryginalnej rury EGR). Zaspawujesz tylko w nich dziury w środku.

Koszta:
- kolektor + EGR - ok. 200-250 zł,
- kolanko gumowe od ASZ 50-80 zł,

Robocizna 100-150 zł przy opcji b).

Ja mam tak zrobione i warto, bo poza lepszym kształtem kanałów w kolektorze masz o ok. 28% większą powierzchnię przeływu przez EGR i klapę gaszącą.

Na pytania szczegółowe też odpowiem jak coś.

: pn gru 10, 2007 12:18
autor: souler
wrzucilem linka do podklejonego o tuningu tdi

: pn gru 10, 2007 12:45
autor: cowboy
ja dodam że zakładałem kolektor z AWX (jest wykręcony w drugą stronę niż ASZ)

warto dać nową uszczelkę pod kolektor ca 12 PLN

no i u mnie w AFN musiałem troszkę podpiłować w jednym miejscu kolektor bo minimalnie mi haczył z tego co pamiętam o gruszke turbiny z AWX (jest większ niż w ori VNT15)

[ Dodano: Pon Gru 10, 2007 11:50 ]
zaznaczyłem to strzałką na fotce

Obrazek

: pn gru 10, 2007 13:41
autor: mirass
cowboy pisze:ja dodam że zakładałem kolektor z AWX (jest wykręcony w drugą stronę niż ASZ)

warto dać nową uszczelkę pod kolektor ca 12 PLN

no i u mnie w AFN musiałem troszkę podpiłować w jednym miejscu kolektor bo minimalnie mi haczył z tego co pamiętam o gruszke turbiny z AWX (jest większ niż w ori VNT15)

[ Dodano: Pon Gru 10, 2007 11:50 ]
zaznaczyłem to strzałką na fotce

Obrazek
osobiście proponuje uciecie tych mocowań bo w naszych autach już do niczego nie przydadzą się

jaro444 fajny manual :pub:

: pn gru 10, 2007 16:27
autor: Niemiec
moglibyście wytłumaczyć po co to wszystko? Co to daje? Wiem że
jaro4444 pisze:poza lepszym kształtem kanałów w kolektorze masz o ok. 28% większą powierzchnię przeływu przez EGR i klapę gaszącą
ale po co ta klapa, i jak jest lepiej. Z klapa czy bez?
Ma ktos może więcej fotek?

: pn gru 10, 2007 17:00
autor: jaro4444
Niemiec pisze:moglibyście wytłumaczyć po co to wszystko? Co to daje? Wiem że
jaro4444 pisze:poza lepszym kształtem kanałów w kolektorze masz o ok. 28% większą powierzchnię przeływu przez EGR i klapę gaszącą
ale po co ta klapa, i jak jest lepiej. Z klapa czy bez?
Ma ktos może więcej fotek?
Po pierwsze Ciebie nie dotyczy bo Mk. III nie ma klapy gaszącej. Zrozumiałbyś dlaczego lepiej z klapą czy bez jakbyś poczuł jak się gasi np. ALH a AFN (AFN jak traktor, ALH łagodnie).
Klapa zamyka się w czasie gaszenia silnika i powoduje wytworzenie podciśnienia w dolocie, które łagodnie hamuje tłoki a tym samym silnik łagodnie staje.

Co do kanałów to kolektor od ASZ/ARL/AWX ma inny kształt i lepiej napełnia cylindry. Lepszy przepływ daje lepsze napełnienie cylindrów, mniej dymu, lepszą reakcję na gaz i inną (bardziej basową :satan: ) pracę silnika. Wyraźnie jest to odczuwalne już w poziomach +150 KM.
Porównaj na zdjęciu Cowboya (on miał AFN więc i tak lepiej jak 1Z gdzie poziomy odcinek jest dwa razy węższy :panna: ):

Obrazek
Obrazek

: pn gru 10, 2007 17:07
autor: Niemiec
jaro4444 ja mam MK4 :) Fotka w avatarze to stary sprzęt :)
Mój AGR przy gaszeniu też jakoś tak zagrzechocze, więc może i mi by to pomogło... mam racje?

: pn gru 10, 2007 17:12
autor: jaro4444
Niemiec pisze:Mój AGR przy gaszeniu też jakoś tak zagrzechocze, więc może i mi by to pomogło... mam racje?
A sprawdzałeś czy siłownik klapy pracuje? Poza tym kolektor po pewnym czasie zarasta syfem (jak nie masz odciętego EGR) i nie domyka się przez to klapa do końca. Na pierwszy ogień sprawdź jak działa siłownik i oczyść kolektor w środku.
Może pomóc :grin:

: pn gru 10, 2007 17:18
autor: Niemiec
no czekam na zimę, wtedy autko wskoczy do garażu i będzie miało rozbierany, czyszczony dolocik. Musze też zaślepić EGRa, ale tak szczerze mówiąc to nie bardzo wiem o którą klapke nawet chodzi... można jakieś dokładniesze foto lub opisik?

: pn gru 10, 2007 17:41
autor: jaro4444
Warto poczytać:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... &start=105

Obrazek


Więc tak:
-klapa gasząca w pozycji normalnej to ruda krecha, jak silnik gasi się to jest przekręcana jest przez siłownik (zółta strzałka) i obraca się wokół osi (zółta strzałaka z poprzeczkami),
- niebieski to siłownik podciśnieniowy EGR sterujący wlotem spalin do kolektora dolotowego,
- spaliny dolatują przez rurę (czerwone strzałki). Właśnie pod któryś z tych kołnierzy podkładasz zaślepienie a jeszcze lepiej usuwasz w ogóle tą rurę, a flansze wykorzystujesz jak napisałem powyżej,
- fioletowy to elektrozawór sterujący klapą gaszącą (ten elektrozawór przenosi się w inne miejsce przy SWAP-ie kolektora).

Teraz chyba jasne już :grin:

Dodatkowo wnętrze seryjnej klapy gaszącej od VP TDI (autor da3, zdjęcie skopiowane ze strony LCT):

Obrazek

: czw lip 24, 2008 01:24
autor: malolat
czy wymiana na taki fajny kolektorek w 1z da cos czy odpuscic totalnie temat ??

bo oryginal to chyba jakis kowal projektowal :grin:

: ndz mar 22, 2009 00:15
autor: tomek08
Witam,pozwólcie, że podłącze się pod temat,chodź w trochę innej sprawie. Szukam i szukam i nie mogę nic znaleść, a mianowicie gdzieś ktoś napisał o wymianie całego dolotu powietrza z mocniejszej wersji. Chodzi mi o: puszkę filtra przepływkę, harmonijkę(rurę) i całe to orurowanie doprowadzające powietrze do suszarki. Chciałem coś z 130KM lub 150KM zastosować. Wiem, że orurowanie jest większej średnicy. Czy ktoś mógł by napisać jaką średnicę ma w środku tak zwana harmonijka, u mnie w 110 konnym silniku ma 67 mm. Podobno to daje płynną moc w całym zakresie obrotów. Z góry dzięki za jakieś kolwiek podpowiedzi. :crazy:

: ndz mar 22, 2009 10:51
autor: Szumal
Trzeba szukać po tematach jaro4444 bo to on wszystko wypisał za co mu wielkie dzieki :D

prosze:

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... a&start=15

: ndz mar 22, 2009 22:23
autor: Oli
jaro4444, mam pytanie, czy sam gaszak z EGR od ATD pasuje do EGR od ASZ ? mam już kolektor i rozglądam się za EGR w dobrej cenie