Sterowanie VNT - inaczej

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TDI. Chiptuning, turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: radekrp90 » czw sie 27, 2015 09:11

Nie wiem w sumie czy temat nadaje się tutaj czy może jednak bardziej na techniczny - ale jako, że jest to pytanie tylko w celach "edukacyjnych" wrzucam tutaj :)

Do sedna jednak.
Ostatnimi czasy dumałem, jak można by zaadaptować turbosprężarkę VNT do auta z WG - bez nakładów $ (np.: sytuacja gdy zakładamy sprężarkę do auta na WG ale musimy przejechać spory kawałek na strojenie - jak uniknąć w takim przypadku możliwości zapieczenia kierownic?).

Założenie było takie, że nie dotykam nic w sofcie, tylko przekładam odpowiednio wężyki podciśnienia/nadciśnienia do oryginalnego N75 wzorując się na instalacji z turbosprężarką VNT.

Poniżej wrzucam mój pomysł na taką instalację z jednoczesnym pokazaniem układów oryginalnych na WG i VNT.
Elementy dodatkowe, które byłyby konieczne to jedynie akumulator podciśnienia i zaworek zwrotny (w moim przypadku, poczciwego 1Z w B4 nawet nie, bo akumulator jest z uwagi na sterowanie klimatyzacją).

Nie wiem np.: czy zawór N75@WG nie jest w jednokierunkowy (położenie 3-cie dla układu WG>WNT).

Waszym zdaniem, ma to szanse działać?? :D

Jak wspomniałem, pytanie czysto "akademickie" ;)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
machul333
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: ndz lip 20, 2014 10:36

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: machul333 » pn sie 31, 2015 00:25

A nie jest tak że roznica w jest tylko w rodzaju sterowania ?
W WG-ciśnieniem a w VNT- podciśnieniem . Wystarczy podłączyć wszystko według schematu sterowania vnt i bedzie poprawnie sterować.



Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: Sztomel » pn sie 31, 2015 06:59

Owszem, jest różnica w sterowaniu - VNT podciśnieniem a WG ciśnieniem ale już widziałem przynajmniej jeden log z N75 ciśnieniowym, który prawidłowo sterował VNT przy odpowiednio innym podłączeniu wężyków podciśnienia. Taki log widziałem na stronie albo forum Audi A4 albo Passata - teraz nie mogę sobie przypomnieć i działało to sprawnie, ku zdumieniu wszystkich. Niestety nie mogę znaleźć linku do tego tematu.


Obrazek

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: radekrp90 » pn sie 31, 2015 10:57

Ale do sterowania ciśnieniowego trzeba by zmienić gruszkę na taką, która będzie "domyślnie wciągnięta" ;) Tak przynajmniej mi się wydaje. Czyli co, pomysł nie głupi? :P

BTW: forum A4 masz na myśli a4-klub.pl tak? Jak mniemam, rozchodziło się zapewne o A4-b5 tak :D


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
machul333
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: ndz lip 20, 2014 10:36

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: machul333 » pn sie 31, 2015 15:39

W cisnieniowym każda będzie wciągnieta ponieważ ciśnienie ją wypycha . Jak masz zamiar zmieniać z WG na vNT to po prostu podłącz tak jak według schematu vnt . Nic nie kombinuj z zadnymi gruszkami.

Ecu i tak same będzie korygować ciśnienie doladowania przedstawiając n75.



radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: radekrp90 » pn sie 31, 2015 20:47

To akurat zależy od budowy gruszki (bo już kilka widziałem) ale nie o tym. \
Zastanawiało mnie to zawsze, bo każdy pisze, że trzeba zmieniać program itp. i stąd moje dumanie na temat - a czy się nie da na oryginalnym ECU i N75 - przecież to tylko zaworek sterowany PWM... stąd moje pytanie wyżej. Skoro każe się płacić setki złotych za przepięcie przewodów, to moim zdaniem to "know-how", nawet jak na takie pierdoły, dość drogie :P

Co do turbo - nie zamierzam go zmieniać, ma się dobrze (tfu tfu), a ja nie planuję nic zmieniać. Jak wspomniałem to tylko edukacyjnie :)


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
machul333
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: ndz lip 20, 2014 10:36

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: machul333 » pn sie 31, 2015 20:51

Sam się kiedyś zastanawiałem nad tym , Według mnie możliwe że idealnie pracować to nie będzie bo jednak inna turbina może zmienić kompletnie charakterystykę silnika . Ale na dobrą sprawę jeśli druga turbina jest bardzo podobna do drugiej, a ma tylko inny rodzaj sterowania to raczej będzie działać.



Awatar użytkownika
marcinas1983
VW Baron
VW Baron
Posty: 3413
Rejestracja: pn lip 24, 2006 19:56
Lokalizacja: Poznań/Mrowino
Kontakt:

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: marcinas1983 » pn sie 31, 2015 21:34

Problem polega na tym, że soft gdzie turbo jest sterowane podciśnieniem ma tez osobne mapy do wysterowania zaworu n75, zaś w sofcie gdzie turbo jest sterowane nadciśnieniem n75 ma za zadanie dążyć do zadanego boostu. Różni się też mapa boostu... w turbinach vnt boost jest minimalny dla małych dawek zaś w mapach od turbin WG już dla małych dawek jest zadane doładowanie około 0.5 bara.

Obrazek


http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=255554&p=3049586#p3049586

Obrazek

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: radekrp90 » pn sie 31, 2015 22:50

Czyli może się okazać, że przy takim podłączeniu, przeciążymy układ korbowy, bo doładowanie będzie walić od samego dołu, mimo, że będziemy (wydawać by się mogło) jechać poprawnie i delikatnie do warsztatu tuningowego :grin:
Właśnie map nie mogłem nigdzie znaleźć wprost ;)

Spoglądając na wartości zadane doładowania, wydaje się wręcz, że program dla AFN-a jest jakiś taki słaby. Wiem, turbo VNT wkręca się szybciej, więc zasysa więcej powietrza, więc przepływomierz w mniejszym stopniu ograniczy dawkę (zgodnie z algorytmem edc, który jakoś tam kojarzę) niż w 1Z-WG.

Fajnie dzięki za twórcze i pomocne odpowiedzi :pub:

Podsumowując więc, jeśli chce się dojechać na takim setupie do warsztatu to się da, ale lepiej tego nie robić :hmm:


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
machul333
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: ndz lip 20, 2014 10:36

Sterowanie VNT - inaczej

Post autor: machul333 » pn sie 31, 2015 22:55

Fajnie pokazane , myślałem że to działa na podobnej zasadzie a jednak jest ogromna różnica.



ODPOWIEDZ

Wróć do „TDI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości