luzne dyskusje o podnoszeniu czapki i silnikach

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TDI. Chiptuning, turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
Ral1n
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 392
Rejestracja: pn cze 21, 2010 13:15
Lokalizacja: Warszawa

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Ral1n » pn kwie 02, 2012 11:20

Wynik zacny i zarazem limit (potencjał) suszarki. Szkoda, że nic nie napisał o przygotowaniu silnika - bo nie chcę mi się wierzyć, że 40 koni temu czapki nie zaczęło podnosić. :los2: :los2: :los2:



Awatar użytkownika
Fucker
"KAMELEON" BLACHARSTWO/LAKIERNICTWO
"KAMELEON" BLACHARSTWO/LAKIERNICTWO
Posty: 616
Rejestracja: pn sie 31, 2009 23:02
Lokalizacja: okolice Kędzierzyn Koźle
Kontakt:

luzne dyskusje o podnoszeniu czapki i silnikach

Post autor: Fucker » pn kwie 02, 2012 12:34

Ral1n pisze:czapki nie zaczęło podnosić.

Nie ma czegoś takiego, jak podnoszenie czapki. "Praca" następuje zawsze tylko na jednym cylindrze, więc nie ma mowy o jakimś dźwiganiu głowicy. Poszła taka fala na forum i każdy powtarza. Temperatura robi swoje.



Awatar użytkownika
Ral1n
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 392
Rejestracja: pn cze 21, 2010 13:15
Lokalizacja: Warszawa

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Ral1n » pn kwie 02, 2012 13:07

Fucker,

Powiedz proszę, dlaczego powszechnie stosowane są śruby ARP. Ja byłem przekonany, że między innymi dlatego, ale nie znam się, tylko zasłyszałem, fakt. :pub:



Awatar użytkownika
Fucker
"KAMELEON" BLACHARSTWO/LAKIERNICTWO
"KAMELEON" BLACHARSTWO/LAKIERNICTWO
Posty: 616
Rejestracja: pn sie 31, 2009 23:02
Lokalizacja: okolice Kędzierzyn Koźle
Kontakt:

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Fucker » pn kwie 02, 2012 13:33

Ral1n,

Ja też kiedyś myślałem, że może dźwigać. Ale przemyślałem to i zmieniłem zdanie.

Stosują śruby ARP, bo są twardsze i mocniejsze od oryginalnych. Co za tym idzie, przy dociąganiu głowicy mniej się naciągają i wtedy bardziej uszczelka jest dociskana. Pewnie też są odporniejsze na temp., ale co do tego, to nie jestem pewny.

I jak widzę, jak mechanik nie zmienia śrub po wymianie uszczelki pod głowica to się we mnie gotuje. Później wielkie zdziwienie, że śruby się urywają przy dokręcaniu. A przecież już była naciągnięta, więc nic dziwnego. Nowe śruby są tak samo ważne, jak nowa uszczelką pod głowicą po planowaniu.



Awatar użytkownika
Dario84
Forum Master
Forum Master
Posty: 1431
Rejestracja: pn kwie 09, 2007 15:37
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Kontakt:

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Dario84 » pn kwie 02, 2012 14:02

Moim zdaniem podnoszenie czapki to jeden wielki wymysł... ciśnienie w cylindrze tdi w okolicach 250KM wynosi w peaku ok 250bar, więc jaka różnica czy doładowanie jest 1 bar czy 2 bar ?? (Chodzi mi o samą kwestię ciśnienia), przy ciśnieniach rzędu 200bar żadnego wrażenia na uszczelce i na śrubach nie zrobi +1 czy 2 bary doładowania.

Jedyna co może szkodzić uszczelce to EGT oraz przebieg ciśnienia w cylindrze w funkcji obrotów wału korbowego.


CTR Tuning: CHIPTUNING, DIAGNOSTYKA, MECHANIKA, ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, HAMOWNIA GG:3995871 tel 693784122
Mój golfik: MK4 ASZ CTR
NASZE PRACE CTR: http://www.facebook.com/ctrtuning" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Ral1n
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 392
Rejestracja: pn cze 21, 2010 13:15
Lokalizacja: Warszawa

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Ral1n » pn kwie 02, 2012 14:07

Thx Panowie, za wyklarowanie. :bajer:



Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Garrett GTB do TDI PD

Post autor: cowboy » pn kwie 02, 2012 15:20

Fucker pisze:Ral1n,

Ja też kiedyś myślałem, że może dźwigać. Ale przemyślałem to i zmieniłem zdanie.

Stosują śruby ARP, bo są twardsze i mocniejsze od oryginalnych. Co za tym idzie, przy dociąganiu głowicy mniej się naciągają i wtedy bardziej uszczelka jest dociskana. Pewnie też są odporniejsze na temp., ale co do tego, to nie jestem pewny.
masz racje z tym podnoszeniem czapki jest jak z pisaniem softu ;)

głowicy nie podnosi doładowanie tylko uszczelke wydmu_c_h_uje na skutek wysokiej temperatury spalin EGT

ARP stosuje sie bo są twradsze , mozna mocniej dokręcić i wielokrotnego uzytku



Awatar użytkownika
Ral1n
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 392
Rejestracja: pn cze 21, 2010 13:15
Lokalizacja: Warszawa

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Ral1n » pn kwie 02, 2012 16:40

Zaraz, zaraz :jezor: , ja nie pisałem o ciśnieniu doładowania jako przyczyny podnoszenia czapki, tylko o zjawisku sensu stricte (bez podawania konkretnej przyczyny) a wywołanej pewnym limitem / przyrostem mocy w 1.9 TDI, powyżej którego może zostać wywołane. Ja nie znam się na tuningu - bo nie jestem mechanikiem, tunerem, ale zasłyszałem opinie, że powyżej 260-270PS bez przygotowania silnika takie zjawisko może zostać wywołane. I tu: np. wskutek EGT. No bo jak trzeba dokoksować motor (paliwem), żeby wydusić 260-270? ... nie mówiąc o 300PS. Dlatego głośno stwierdziłem sobie pod nosem, że uzyskanie 300PS nie jest chyba takie łatwe.

Tylko bez bicia proszę... :chytry: :chytry:

:pub:

EDIT:

cowboy, fajnie napisałeś - wydmu.... je, hehe. :cool:



monopolowy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 463
Rejestracja: pt gru 12, 2008 00:20
Lokalizacja: Warszawa

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: monopolowy » pn kwie 02, 2012 16:51

Dario84 pisze:ciśnienie w cylindrze tdi w okolicach 250KM wynosi w peaku ok 250bar, więc jaka różnica czy doładowanie jest 1 bar czy 2 bar ??

A to nie jest tak, że jak masz np. stopień sprężania 20:1 (tak przyjąłem, będzie łatwiej liczyć), to przy 1 barze doładowania masz 20 barów w cylindrze (chodzi o samo sprężenie powietrza podczas suwu sprężania), a przy 2 barach doładowania masz już 40 barów?


Moja golfina:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=367797

arwam

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: arwam » pn kwie 02, 2012 17:29

Fucker, duże ciśnienie doładowani to znaczący wzrotst ciśnienia w cylindrze, teraz jeszcze ogromny wzrost ciśnienia w trakcie spalania paliwa, to już są ogromne obciążenia. co do temp to nie jest ona w głowicy na tyle wysoka żeby stal zaczęła swoje właściwości tracić, uszczelka przy problemach z układem chłodzenia lub przy braku płynu może ucierpieć od temp, ale nie śruby.


Fucker pisze:I jak widzę, jak mechanik nie zmienia śrub po wymianie uszczelki pod głowica to się we mnie gotuje. Później wielkie zdziwienie, że śruby się urywają przy dokręcaniu. A przecież już była naciągnięta, więc nic dziwnego. Nowe śruby są tak samo ważne, jak nowa uszczelką pod głowicą po planowaniu.

natomiast z tą wypowiedzią się zgadzam całkowicie, z jednym małym ale, dla siebie staram się nie planować głowicy przynajmniej w TD, w TDI jest doprężenie znacznie mniej odczuwalne



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Re: Garrett GTB do TDI PD

Post autor: evolution » pn kwie 02, 2012 20:21

Dario84 pisze:Moim zdaniem podnoszenie czapki to jeden wielki wymysł... ciśnienie w cylindrze tdi w okolicach 250KM wynosi w peaku ok 250bar, więc jaka różnica czy doładowanie jest 1 bar czy 2 bar ?? (Chodzi mi o samą kwestię ciśnienia), przy ciśnieniach rzędu 200bar żadnego wrażenia na uszczelce i na śrubach nie zrobi +1 czy 2 bary doładowania.

Jedyna co może szkodzić uszczelce to EGT oraz przebieg ciśnienia w cylindrze w funkcji obrotów wału korbowego.
Pozwole sobie czesciowo sie z toba nie zgodzic. zanim dojde do sedna to pozwole sobie zauwazyc ze cale rozwazanie ma sens przy zalozeniu iz auto jest zlozone na osryginalnych gratach lub zamiennikach jakosci oryginalu oraz gdy jakiekolwiek naprawy byly wykonane zgodnie z instrukcjami wydanymi w odpowiednich biuletynach. Do rzeczy cisnienie doladowania ma tak jak kazdy inny sposob na podniesienie mocy ma identyczny wplyw na zjawisko zwane podnoszeniem czapki ktore de facto z podnoszeniem niewiela ma wspolnego a bardziej z elastycznoscia kazdego elementu w silniku, czyli do pewnych granic zaden. Zaczynajac od samej glowicy poprzez blok idac a konczac na srubach. kazdy z tych elementow jest wstepnie napiety przy skrecaniu, i kazdy ma wlasna sprezystosc i wytrzymalosc na sciskanie /rozciaganie. Fizyka jest bezwzgledna - wytwarzasz nacisk cos sie odksztalca, najpredzej sruby glowicy czego efektem bedzie uszczelka z ktorej znika wstepne napiecie pozwalajace zachowac szczelnosc. jesli zaczniesz dmuchac w silnik duze cisnienie doladowania to masz wieksze szanse na to iz w cylindrach znajdzie sie wiekszy ladunek do sprezenia a to da wieksze cisnienie i w fazie sprezania i pozniej w fazie pracy. idac w druga strone majac mniej ladunku musisz spalic wiecej paliwa, w jednym przypadku wplyw na glowke bedzie. Wychodzi na to ze nie wazne jakim sposobem jesli zaczynasz przekraczac pewne wartosci mocy mocy z litra przeciazasz polaczenia srubowe i po to wlasnie montuje sie mocniejsze sruby, zeby usztywnic polaczenie na tyle by sprezystosc materialowa nie pozwolila na zmniejszenie wstepnego napiecia na uszczelce. Nie zmieni to faktu ze nawet najlepsze sruby /szpilki czy modyfikacje nie zliwkiduja wad konstrukcyjnych i warunkow sprzyjajacych w postaci np ziomkow katujacych sprzet w nanosekunde po odpaleniu, jak i tego ze kazda uszczelka w silniku ma swoja zywotnosc z gory ustalona przy konstruowaniu i wczesniej czy pozniej nalezy ja wymienic. Tym sposobem nawet w seruyjnym TDI zawsze bedzie dmuchac uszczelke pod kanalami dolotowymi i wydechowymi, w Innych dmuchnie cos miedzy cylindrami. dzieje sie to w seri wiec dlaczego mialoby nie dziac sie w tuningowanych.
Tak wiec podnoszenie czapki to naprawde wymysl - jeszcze nie widzialem latajacej
Cisnienie ma wplyw na awaryjnosc jak kazdy inny sposob na zwiekszenie mocy
awaryjnosc u normalnego uzytkownika pozostanie na poziomie zalozonym orientacyjnie przez fabryke
Moim zdaniem do 150 ps z litra w tdi oryginalne sruby sie wyrobia bez problemu


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

Awatar użytkownika
Dario84
Forum Master
Forum Master
Posty: 1431
Rejestracja: pn kwie 09, 2007 15:37
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Kontakt:

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: Dario84 » wt kwie 03, 2012 07:49

evolution, masz rację, chodziło mi o to że samo ciśnienie doładowania nie ma takiego wpływu, największy wpływ na awaryjność w dieslu ma paliwo bo to od niego zależy jakie będzie ciśnienie w cylindrze.

Co innego w benz gdzie do ładunku powietrza trzeba dopasować ilość paliwa.
evolution pisze:Moim zdaniem do 150 ps z litra w tdi oryginalne sruby sie wyrobia bez problemu
Moim również więc nie widzę sensu kombinowania, ja tylko do bardziej modzonych samochodów zakładam śruby ARL bo są wykonane z twardszego materiału.


CTR Tuning: CHIPTUNING, DIAGNOSTYKA, MECHANIKA, ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, HAMOWNIA GG:3995871 tel 693784122
Mój golfik: MK4 ASZ CTR
NASZE PRACE CTR: http://www.facebook.com/ctrtuning" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: cowboy » wt kwie 03, 2012 09:28

cienienie doładowania to po prostu cisnienie w kolektorze ssącym - poza tym kazdy silnik działa tak samo i zasysa powietrze do cylindra, czy bedzie miał cisneinia atmosferyczne, 1 bar czy 2 bary wiecej w kolektorze ssącym

cisnienie w cylindrze podczas suwu pracy moim zdaniem zalezy głównie od ilości niutonów wygenerowanych przez silnik, bo to nam mówi jaka siła działa na denko tłoka

zeby uzyskać 300KM w TDI przy 5000 rpm to musi być tam ~430NM, czyli duży moment przy wysokich obrotach i robi się gorąco i mocno, silnik jest obciążony termicznie i mechanicznie

prosze sie nie czepiac pisałem tak ogólnie jezykiem prostym aby było wiadomo o co chodzi ;)



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Garrett GTB do TDI PD

Post autor: evolution » wt kwie 03, 2012 11:45

cowboy pisze:poza tym kazdy silnik działa tak samo i zasysa powietrze
Ja to widze ze powiedze jest wtlaczane z kolektora ssacegoo wyzszym cisnieniu w cylinder czyli miejsce o nizszym cisnieniu... ot takie podejscie fizyka :bajer:
A predkosc przeplywu zalezna jest miedzy innymi od roznic tych cisnien wiec doladowanie ma wplyw niestety dosyc bezposredni na maksymalne cisnienie generowane w cylindrze.


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

ODPOWIEDZ

Wróć do „TDI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 118 gości