przyrost mocy, a trwałość silnika

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TDI. Chiptuning, turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
marco96
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 68
Rejestracja: pn gru 01, 2008 20:24
Lokalizacja: 60KM(PS) od LUBlin"a
Kontakt:

przyrost mocy, a trwałość silnika

Post autor: marco96 » pt lut 27, 2009 21:25

jaki wplyw ma zwiekszanie mocy silnika TDI na jego trwalosc i zywotnosc.....jakie macie zdanie, doswiadczenia i przygody zwiazane z eksploatacja i zwiekszaniem mocy w swoich autach??zarowno male jak i duze przyrosty tak upragnionych konikow... :okej: jak nalezy eksploatowac takie auto zeby jak najdluzej sluzylo???na co nalezy zwracac uwage i na co klasc glowny nacisk przy zwiekszaniu mocy w swoim aucie...
Ostatnio zmieniony pt lut 27, 2009 22:05 przez marco96, łącznie zmieniany 1 raz.


Mój GoffriQ TURBO'KLACZ MK3 1,9TDI 1Z BON JOVI

www.metamorfoza-zana.pl ...zapraszam...

Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

Post autor: italiano_83 » pt lut 27, 2009 22:44

marco96, Witam nie jestem ekspertem w tym temacie, ale troszeczkę czytałem na ten temat i sam mam MK4 1.9 tdi 66kW z virusem więc postaram się opisać co nieco. :chytry:
To może od początku: Silniki diesla z turbodoładowaniem konstruowane są z rezerwą od 30 do 50% to zależy od rodzaju silnika. Wiele razy czytałem, że bezpieczny przyrost mocy to 20-30%, można oczywiście uzyskać więcej. Na forum znajdziesz osoby które maja po zmianach mechanicznych i chipie 150-160kM z silnika 1.9 tdi 110kM, i takich co mają 150kM z 90 alh. To też zależy od silnika w jakim jest stanie technicznym, jaklą ma moc "seryjną" i od takich podzespołów jak pompa wtryskowa, wtryskiwacze, turbo. itd
Po chipe zwiększy się moc i moment obrotowy, spadnie spalanie przy spokojnej jeździe, ale przy butowaniu wzrośnie, auto na powietrze nie jeździ dajesz po "garach" to wachę trzeba "lać" z powietrza moc się nie bierze. Ale to też zależy do jak dużych zmian w silniku się posuniesz, i jaki będzie program, pamiętaj że program jest pisany pod Twój silnik i tak naprawdę to można tam wiele zmieniać i tak ustawić motor, żeby odpowiadał Twoim potrzebą, czyli przebieg momentu obrotowego i moc max. A spalanie to też jest kwestia sporna bo zależy od wielu czynników, ale o tym pisać tu nie będę.

Eksploatacja:

No tak, o każdy traktorek trzeba dbać, ale o taki po chipe w szczególności czyli :
1. Zero zimnych startów,poczekaj z 30 sekund żeby olej pod odpowiednim ciśnieniem dotarł do turbo, żadnego butowania zanim silnik nie osiągnie temperatury roboczej, bo inaczej szybko zakatujesz swoje autko :blush:

2. Po szybkiej jeździe, długiej, w upalne dni- a tak naprawdę to zawsze!!!!! :bajer: Schładzaj turbosprężarkę i tu różnie piszą od 30sekund do 2-3 min to zależy od tego jak bardzo eksploatowałeś Gofra.

3. Olej lej dobrej jakości i wymieniaj go częściej niż zaleca producent, czyli np. piszą żeby wymiany dokonywać po 15tyś wymieniaj po 10tyś, szczególnie jak śmigasz po krajowych drogach, po mieście, czy wiosce, na krótkich dystansach gdzie motorek nie ma czasu porządnie się rozgrzać.

4. Filtr powietrza tak samo skoro masz więcej mocy, to turbo popycha do silnika więcej powietrza, ułatwisz mu to dbając żeby filtr powietrza był czysty i na czas wymieniony.
Filtr paliwa tak samo.

Jednym słowem trzeba po chipe dbać o autko bardziej niż producent zaleca, dlaczego?? gdyż oni przewidzieli te wszystkie zabiegi dla motorka np. 90km a nie 100czy 115KM!! oczywiście oni też biorą poprawki na wszystko, ale przezorny zawsze ubezpieczony :grin:

Myślę, że jeżeli chcesz podnieść moc autka najpierw się zastanów do czego ma to autko służyć, czy tylko do przyjemności, jako uliczny ścigacz na krótkich odcinkach, czy może chodzi tylko o poprawienie dynamiki i ożywienie traktorka.

Ja śmigam po autostradach, często do polski ponad 1000km i zależy mi na sprawnym autku i możliwości utrzymywania stałej prędkości w granicach 140-160 km/h więc nie mam zamiaru walczyć o każdego konia za wszelką cenę bo wtedy jak się ma "max" wykręcone z silnika to czy bezpieczne jest śmiganie po 1000km autostradą z dużą prędkością?? i czy seryjne "graty" wytrzymają to na dłuższą metę, moim zdaniem nie, ale to moje zdanie inni, mogą i będą zapewne myśleli inaczej. :bajer:
Hmm decyzja należy do Ciebie, pamiętaj nie taki diabeł straszny jak go malują :satan:
Ostatnio zmieniony pt lut 27, 2009 22:50 przez italiano_83, łącznie zmieniany 2 razy.


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
marco96
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 68
Rejestracja: pn gru 01, 2008 20:24
Lokalizacja: 60KM(PS) od LUBlin"a
Kontakt:

Post autor: marco96 » pt lut 27, 2009 23:07

dzieki wielkie za ten essej bardzo napewno przydatny no i jakis tam poglad napewno daje na sprawe.... :bigok: masz za to bonusik :grin:
ja juz zdecydowalem bo jakis lekkie mody napewno zrobie w swoim autku aby poprawic dynamike ale napewno nie beda to jakies max wyciskanie...ja zdecydowalem sie na jakies 30-35% bo autko jest mi potrzebne na codzien wiec chce aby mi jak najdluzej sluzylo....a z tym co napisales to napewno w wiekszosci sie zgadzam, ale zobaczymy co inni napisza, jakie maja sugestie....


Mój GoffriQ TURBO'KLACZ MK3 1,9TDI 1Z BON JOVI

www.metamorfoza-zana.pl ...zapraszam...

Awatar użytkownika
Gobo90
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2197
Rejestracja: sob mar 25, 2006 18:56
Lokalizacja: Świdnik
Kontakt:

Post autor: Gobo90 » pt lut 27, 2009 23:08

jezeli odpowiednio dba sie o silnik to i 200 koni mu nie straszne :P ja w swoim tdi co prawda pd mam grubo ponad 200 koni i jakos nie zauważyłem żeby sie psuł cz byl bardziej zawodny niz seryjny 1z...
dbać trzeba jak o kazde auto z turbo a dobry olej to podstawa



Awatar użytkownika
marco96
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 68
Rejestracja: pn gru 01, 2008 20:24
Lokalizacja: 60KM(PS) od LUBlin"a
Kontakt:

Post autor: marco96 » pt lut 27, 2009 23:12

Gobo90 pisze:jezeli odpowiednio dba sie o silnik to i 200 koni mu nie straszne :P ja w swoim tdi co prawda pd mam grubo ponad 200 koni i jakos nie zauważyłem żeby sie psuł cz byl bardziej zawodny niz seryjny 1z...
dbać trzeba jak o kazde auto z turbo a dobry olej to podstawa
dlugo juz jezdzisz na takim zestawie??

[ Dodano: 27 Lut 2009 22:23 ]
a jak ma sie np dluzsza jazda z wieksza predkoscia takim autem powiedzmy 140-160-180km/h , czy tzreba go jakos chlodzic np zwalniajac troche na kilka kilomertow??


Mój GoffriQ TURBO'KLACZ MK3 1,9TDI 1Z BON JOVI

www.metamorfoza-zana.pl ...zapraszam...

Awatar użytkownika
Gobo90
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2197
Rejestracja: sob mar 25, 2006 18:56
Lokalizacja: Świdnik
Kontakt:

Post autor: Gobo90 » pt lut 27, 2009 23:31

to zalezy jaka masz skrzynie, turbo jaka dawke jednym slowem jakie jest EGT czyli temperatura spalin jak EGT jest niskie olej zimny to mozesz leciec w trasie i 220 ciagle... przyjmuje sie ze z prędkością obrotowa okolo 3800 można bezpiecznie poruszać sie w trasie...



Awatar użytkownika
bradley
Forum Master
Forum Master
Posty: 1046
Rejestracja: czw paź 02, 2008 11:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Katowice

Post autor: bradley » pt lut 27, 2009 23:41

Jak chcesz modzic 1Zta to sie nie zastanawiaj. Tu nawet nie chodzi o to czy samochod pojedzie 160-180 czy 210 bo i tyle pojedzie ale o sprawne szybkie wyprzedzanie, a ten manewr to bezpieczenstwo na drodze.
Obecnie mam 124,5KM na kulejacym przeplywomierzu powyzej 3tys i powiem, ze roznica jest spora w stosunku do serii. Teraz jadac z 3 pasazerow i pelnym bagaznikiem czy to 3 czy 4 bieg po wcisnieciu gazu przyspiesza nawet lepiej jak kiedys przy 90KM i jechalem sam.
Spalanie ciezko mi okreslic bo ostatnio go deptalem czesciej z racji nadwyzki mocy. Skoczylo o ok. 0,5l. Mysle, ze jeszcze wymienie turbine na AWX, dobije do 150KM i plaskich 320Nm i mi starczy.
Wystarczy, ze po ostrej jezdzie na 1-2km bedziesz jechal w trybie eko 2tys obr, zostawisz go chwile na wolnych obrotach zeby wirnik turbiny wyhamowal i tyle.


VW Vento 1.9TDI 1Z++ :)
[i]Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0[/i]

Awatar użytkownika
kompot
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 144
Rejestracja: czw lut 21, 2008 23:35
Lokalizacja: 3miasto/Bca/Wwa
Kontakt:

Post autor: kompot » sob lut 28, 2009 01:47

Luźna dywagacja:

Parametry ulegające zmianie podczas podnoszenia osiągów silnika mające wpływ na jego trwałość:
-temperatura spalin
-ciśnienie w cylindrze

I tak jak to pierwsze można zmniejszyć podczas podnoszenia mocy, tak drugiego nijak nie da rady, bo ciśnienie razy powierzchnia (tłoka)= siła p*A=F z czego prosto przechodzimy do momentu obrotowego.

IMO istenieje więc niewielkie pole do popisu do zwiększenia mocy bez ujmy na żywotności.
Druga sprawa, że mało co poddaje się w silniku zmęczeniowo(czyt. cisnienie do pewnego momentu ma niski wpływ na trwałość, silniki raczej padają ze względu na słabe smarowanie(np. temperatura oleju), z powodu przegrzania i z innych podobnych powodów. Dopiero przy dużych ciśnieniach gną się korby.

Do przemyślenia we własnym zakresie :)



Awatar użytkownika
rob555
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 693
Rejestracja: pt paź 06, 2006 11:25
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: rob555 » sob lut 28, 2009 12:03

Niestety 1Z to juz stare jednostki, i mimo ze naprawde twarde to na palcach jednej reki mozna policzyc egz ktore maja przebieg ponizej 200tys km. A to jest roznica czy dlubiesz auto z przebiegiem 200 czy 500tys km.....
Obecnie na mody powyzej 160KM to bym w 1Z sie raczej nie zdecydowal no chyba ze bym znal historie auta i byl piekny egz.
Ponadto przy wiekszych modach wychodzi problem z pompa oleju (1Z AHU AFN) i lubi podwieszac sie na zimnym oleju.


Nowa siedziba - GDANSK ul. PRZEMIAN 2 (boczna od starogardzkiej)

http://www.tune-up.pl -Tuning Gdansk

Awatar użytkownika
mariachi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 452
Rejestracja: pn mar 05, 2007 16:56
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: mariachi » sob lut 28, 2009 12:33

rob555 pisze:Ponadto przy wiekszych modach wychodzi problem z pompa oleju (1Z AHU AFN) i lubi podwieszac sie na zimnym oleju.
to akurat jest masakra,
nie mam zwyczaju deptać na zimnym silniku, ale czasami są sytuacje w których trzeba
Na serii działo mi się to (zaznajomieni z tematem wiedzą o co chodzi) tylko na 1 biegu
po wymianie wtrysków do 2 dwójki,
A teraz po programie, przy nagłym dodaniu gazu nawet na 3ce.
To wszystko całe szczęście może przez pierwsze 4 , 5 km od startu

teraz silnik mniej więcej tak samo szybko w chodzi na obr na 3 jak na seriii na 1 :helm:

Dlatego unikam jak ognia gwałtownego wciskania gazu, nim silnik się nie rozgrzeje

Ciekawe czy wymiana pompy oleju by coś dało,
Spróbuje wlać rzadszy olej w niskich temp , zamiast 5w40 wleje 0w40
Ostatnio zmieniony sob lut 28, 2009 12:34 przez mariachi, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Pruszkowiak
Forum Master
Forum Master
Posty: 1449
Rejestracja: ndz gru 04, 2005 21:02
Lokalizacja: Warszawa/Pruszków
Kontakt:

Post autor: Pruszkowiak » sob lut 28, 2009 12:54

mariachi pisze:
rob555 pisze:Ponadto przy wiekszych modach wychodzi problem z pompa oleju (1Z AHU AFN) i lubi podwieszac sie na zimnym oleju.
to akurat jest masakra,
nie mam zwyczaju deptać na zimnym silniku, ale czasami są sytuacje w których trzeba
Na serii działo mi się to (zaznajomieni z tematem wiedzą o co chodzi) tylko na 1 biegu
po wymianie wtrysków do 2 dwójki,
A teraz po programie, przy nagłym dodaniu gazu nawet na 3ce.
To wszystko całe szczęście może przez pierwsze 4 , 5 km od startu

teraz silnik mniej więcej tak samo szybko w chodzi na obr na 3 jak na seriii na 1 :helm:

Dlatego unikam jak ognia gwałtownego wciskania gazu, nim silnik się nie rozgrzeje

Ciekawe czy wymiana pompy oleju by coś dało,
Spróbuje wlać rzadszy olej w niskich temp , zamiast 5w40 wleje 0w40
U mnie jest to samo niestety



Awatar użytkownika
bradley
Forum Master
Forum Master
Posty: 1046
Rejestracja: czw paź 02, 2008 11:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Katowice

Post autor: bradley » sob lut 28, 2009 13:01

rob555 pisze:Ponadto przy wiekszych modach wychodzi problem z pompa oleju (1Z AHU AFN) i lubi podwieszac sie na zimnym oleju.
Potwierdzam ten smutny fakt, a o przyczynie dowiedzialem sie kilka dni temu. W sumie wpadlem na to zupelnym przypadkiem wlasnie przez sytuacje gdzie jeszcze na nierozgrzanym silniku musialem dodac mocniej gazu przy ruszaniu (ale bez przesady), zaczal kopcic jak parowoz, trzasc sie jak garaleta.
Dlatego teraz mam to na uwadze bo i tak zawsze czekalem jak silnik sie zagrzeje i jeszcze pojezdzi z 1-2km przed mocniejszym wcisnieciem gazu do 3tys.
Chyba, ze to spisek fabryki i zrobila idiotoodporne zabezpieczenie zeby nie palowac silnika na zimnym i nierozgrzanym :goof: :goof:


VW Vento 1.9TDI 1Z++ :)
[i]Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0[/i]

Awatar użytkownika
marco96
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 68
Rejestracja: pn gru 01, 2008 20:24
Lokalizacja: 60KM(PS) od LUBlin"a
Kontakt:

Post autor: marco96 » sob lut 28, 2009 17:01

bradley pisze:rob555 napisał/a:
Ponadto przy wiekszych modach wychodzi problem z pompa oleju (1Z AHU AFN) i lubi podwieszac sie na zimnym oleju.

Potwierdzam ten smutny fakt, a o przyczynie dowiedzialem sie kilka dni temu. W sumie wpadlem na to zupelnym przypadkiem wlasnie przez sytuacje gdzie jeszcze na nierozgrzanym silniku musialem dodac mocniej gazu przy ruszaniu (ale bez przesady), zaczal kopcic jak parowoz, trzasc sie jak garaleta.
Dlatego teraz mam to na uwadze bo i tak zawsze czekalem jak silnik sie zagrzeje i jeszcze pojezdzi z 1-2km przed mocniejszym wcisnieciem gazu do 3tys.
Chyba, ze to spisek fabryki i zrobila idiotoodporne zabezpieczenie zeby nie palowac silnika na zimnym i nierozgrzanym :goof: :goof:
dokladnie raz na zimnym prawie silniku na postoju w garazu zdazylo mi sie tak przygazowac i nagle hmura dymu z tylu a silnik zaczal sie telepac jakby chodzil na dwa tloki...przestraszylem sie troche i zaraz go zgasilem...odczekalem chwile i znow zapalilem zeby sprawdzic ale bylo ok...teraz tez juz wiem i od tamtej pory dopuki mi sie silnik nie rozgrzeje to go nie butuje...nawet rano jak go uruchomie to odczekam przynajmniej z 1 min zanim rusze a przed trasa to zapale go nawet na troszke dluzej zeby sobie pochoidzil na wolnych obrotach i olej wszedzie doszedl i dopiero jade ale tez go nie cisne powyzej 1800-2000obr/min zanim niebedzie tych 70-90stopni...temperature mi ladnie trzyma na poziomie 90st z tym niema problemu...auto ma przebieg 218 tysi teraz a jak go kupilem mialo 210 chyba cos kolo tego...ksiazka serwisowa do konca udokumentowny przebieg jest wiec...autko zadbane i wogole...zreszta mozecie jak ktos chce zobaczyc sobie w moim temacie w podpisie....moc to wlasnie jak kolega wyzej pisal to mam na celu do max 140-150KM i to mi wystarzcy...wiem tez troche nawet ze swojego doswiadczenia ze wystaczy dbac o silnik wymieniac wszystko na czas a nawet troszke wczesniej i autko bedzie chodzilo i chodzilo...wczesniej mialem Vectre A z dieslem , zrobilem nia prawie 100tysi km i wszytko bylo ok...a sprzedalem z przebiegiem ponad 300tys...dobre stare przyslowie ,,jak sie dba , tak sie ma'' :bigok:
wasze wypowiedzi napewno mi cos pomoga a i wielu innych nie doinformowanych napeno dowie sie wiele ciekawych rzeczy...i nie przekonuja mnie do zrezygnowania z przyrostu mocy takie wypowiedzi jak niektorzy mowia ze jak podniesiesz moc to zobaczysz fajna sprawa ale dlugo nie pojezdzisz...fakt zgoda ale tylko wtedy jak bedziesz zle kozystac z tej mocy np palowac auto na zimnym silniku, po palowaniu autka na trasie przyjezdzasz do domu i gasisz go odrazu...wiadomo wtedy silnik z turbo dlugo nie pozyje...a zwlaszcza turbo...o silniku jest juz sporo i ja wiele nowych zeczy sie dowiedzialem...ale ciekaw jestem jak to jest dokladnie ze skrzynia biegow ile moze wytrzymac np taka z 1Z albo AFNa lub ALH itp...czy tzreba tez lac jakis specjalny olej...i jak to jest z tym sprzeglem ze np jak auto ma duzy moment na poczatku obr.,ciagnie od samego dolu to sprzeglo zaraz pada, a jak dopiero np od 2200obr jest to sprzeglo wtedy bedzie dluzej o co w tym chodzi bo tak nie dokonca wiem...


Mój GoffriQ TURBO'KLACZ MK3 1,9TDI 1Z BON JOVI

www.metamorfoza-zana.pl ...zapraszam...

Awatar użytkownika
bradley
Forum Master
Forum Master
Posty: 1046
Rejestracja: czw paź 02, 2008 11:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Katowice

Post autor: bradley » sob lut 28, 2009 17:09

1Z ma pancerne seryjne sprzeglo. Wiem, ze moj samochod ciagnal przyczepy (takie na haku;) ) i jakos przelecialo od nowosci 247kkm. Dwumasy leca szybko a i koszt wymiany jest "troche" wiekszy ;)


VW Vento 1.9TDI 1Z++ :)
[i]Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj!
Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0[/i]

ODPOWIEDZ

Wróć do „TDI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 78 gości