[MK3 TDI] Zasada dzialania przeplywomierza
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
-
- Nowicjusz
- Posty: 17
- Rejestracja: sob cze 24, 2006 10:50
- Lokalizacja: lublin
[MK3 TDI] Zasada dzialania przeplywomierza
Witam,
Mam uszkodzony przeplywomierz. postanowilem go rozebrac z zamiarem naprawy domowymi sposobami.
Spodziewalem sie ze zobacze w srodku jakis wiatraczek czy jakąś uchylną przesłonkę jak w gaźniku. okazalo sie ze w srodku jest tylko cos w rodzaju trzech rownoleglych drucikow.
Z naprawy oczywiscie nic nie wyszlo-tylko polamałem obudowe przeplywomierza a takze jeden z drucikow(wygladal na najwazniejszy bo byl w srodku:-)
Moze wie ktos w jaki sposob te druciki zarządzają przeplywem powietrza?
Mam uszkodzony przeplywomierz. postanowilem go rozebrac z zamiarem naprawy domowymi sposobami.
Spodziewalem sie ze zobacze w srodku jakis wiatraczek czy jakąś uchylną przesłonkę jak w gaźniku. okazalo sie ze w srodku jest tylko cos w rodzaju trzech rownoleglych drucikow.
Z naprawy oczywiscie nic nie wyszlo-tylko polamałem obudowe przeplywomierza a takze jeden z drucikow(wygladal na najwazniejszy bo byl w srodku:-)
Moze wie ktos w jaki sposob te druciki zarządzają przeplywem powietrza?
Ostatnio zmieniony sob lis 18, 2006 12:28 przez grubygruby, łącznie zmieniany 1 raz.
grubygruby, zobacz te tematy:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=70155
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=48320
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=46594
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=41109
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=70155
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=48320
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=46594
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=41109
FORD
Fix Or Repair Daily
Fix Or Repair Daily
-
- Nowicjusz
- Posty: 17
- Rejestracja: sob cze 24, 2006 10:50
- Lokalizacja: lublin
w bardzo prosty sposób - druciki się nagrzewają od przepływającego prądu - wraz ze wzrostem przepływu prądu są studzone - i wg mnie material z którego są wykonane powoduje że w różnej temperaturze maja różny opór a co za tym idzie inne jest wskazanie - czyli efektem jest ustalenie masy przepływającego powietrza. Z tym że to są moje wnioski wyciągnięte z rozmów z gosciem co naprawia takie rzeczy
-
- Nowicjusz
- Posty: 17
- Rejestracja: sob cze 24, 2006 10:50
- Lokalizacja: lublin
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
im szybciej powietrze przepływa i im jest zimniejsze tym mocniej schładza drucik. Schładzanie drucika zmienia jego opór który odczytuje sterownik silnika. Proste jak drut w działaniu.Hmm..nie mowie ze nie masz racji ale w sumie nie widze zwiazku pomiedzy temperatura drucika a masą przeplywającego powietrza.
Ale kijowe do naprawy. Podobno z raz można drucik wyczyścić delikatnie, raczej wymyć jakimś rozpuszcalnikiem. Więcej razy nie można. Chodzi o to że powierzchnia drucika się utlenia, co powoduje zmniejszenie jego średnicy, tym bardziej zmniejsza się ona po niedelikatnym czyszczeniu. I mamy pat. Jeden z najgorszych wymysłów konstrukcyjnych, ale za to najlepszych dla wszystkich mających zyski ze sprzedaży nowych przepływomierzy
Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.
- Lipek81
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4677
- Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
- Kontakt:
Z tego, co już było na forum, oraz z innych źródeł wiem, że w przepływomierzu są dwa elementy - drucik, który się nagrzewa i termistor (być może też w formie drucika - nie wiem), który mierzy jego temperaturę. Sterownik silnika nagrzewa drucik - a opływające go powietrze schładza go. Sterownik mierzy temperaturę drucika za pomocą termistora i próbuje utrzymać ją na tym samym poziomie - dostarczając więcej, lub mniej mocy do drucika grzejącego. To, ile energii dostarczane jest w aktualnym momencie do drucika grzejącego jest też proporcjonalne do przepływu powietrza w przepływomierzu.
- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- harrygo1
- Gadatliwa bestia
- Posty: 719
- Rejestracja: sob mar 04, 2006 01:45
- Lokalizacja: Chełmno
- Kontakt:
Ten drucik to termistorLipek81 pisze:Sterownik mierzy temperaturę drucika za pomocą termistora
napięcie podaje takie same a info o zmienionej rezystancji druta podaje do komputera.Lipek81 pisze:próbuje utrzymać ją na tym samym poziomie - dostarczając więcej, lub mniej mocy do drucika grzejącego
W ten sposób komputer wie ile wtrysnąć paliwa w danym momencie.
- Grzesiekk1982
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2511
- Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
- Lokalizacja: Przemyśl
Dokładnie tak. z jedną różnicą- dla wszystkich metali jest tak samo, jedynie wpływ temp. jest różny (zależny od strukturu sieci, czystości metalu, rezystancji itp).greg pisze:wg mnie material z którego są wykonane powoduje że w różnej temperaturze maja różny opór a co za tym idzie inne jest wskazanie
A jest to powodowane tym:
Metale mają budowę krystaliczną- czyli atomy są umieszczone w naroach siarki krystaicznej. Wzrost temperatury, zwiększa energię atomów, co powoduje zwiększenie ich drgań, a to z kolei, utrudnia przepływ prądu (czyli wolnych elektronów walencyjnych) między tymi atomami. To zjawisko dotyczy wszelkich metali. Drgania atomów w sieci krystalicznej (zw drgania fononowe), ustają dopiero w temperaturze zera bezwzględnego 0 Kelvinów (tj. -273,15 stopnia celsjusza). Wtedy mówi się o nadprzewodnictwie, czyli rezystancja przewodnika wynosi ~0 ohm, a wartość prądu dąży do neiskończoności.
Ot całe zjawisko od strony fizycznej.
I z tąd może słabnąć silnik- zmniejszenie przekroju drucika, powoduje zwiększenie rezystancji. W jakiejś konkretnej chwili mimo większego przepływu, rezystancja może być nadal neico większa (czyli jakby płynęło mniej powietrza) i sterownik podaje mniejszą dawkę paliwa, silnik jest słabszy, mieszanka w efekcie zbyt uboga.Paweł Marek pisze:Chodzi o to że powierzchnia drucika się utlenia, co powoduje zmniejszenie jego średnicy
A 3 druciki mogą być po to (teraz teoretycznie rozważam, jeśli ktoś wie lepiej, to niech mnie poprawigrubygruby pisze:cos w rodzaju trzech rownoleglych drucikow
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
W dolocie (np przez przepływomierz), nie mamy przepływu laminarnego (tj. idelanlego) lecz turbulentny. Prędkości przepływu, w zależności od odległości od ścianki tunelu są różne. Jest to powodowane tarciem powietrza o ścianki, nierówności na łączeniach, zmiany kierunku przepływu na "zakrętach". Generalnie im bliżej środka przekroju tym prędkość przepływu jest większa.
No to brachu, spieprzyłeś przepływomierzgrubygruby pisze:polamałem obudowe przeplywomierza a takze jeden z drucikow
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Yar good :goodman:](./images/smilies/icon_pai.gif)
Od razu mówię, że nie da się "zawatować" nowego drucika
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![helm :helm:](./images/smilies/helm.gif)
A właśnie- jakby ktoś chciał czyścić, to tu jeden z kolegów napisał jak to zrobił: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... cholernych
(dla obrońców praw przepływek: Przy tworzeniu posta nie ucierpial żaden przepływomierz
![smoke :smoke:](./images/smilies/smoke.gif)
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Polecam wymieniać częściej filterek poza tym.
Pozdrawiam.
- Fabian LDZ
- _
- Posty: 11385
- Rejestracja: pt cze 03, 2005 09:18
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: [MK3 TDI] Zasada dzialania przeplywomierza
takie były kiedyś, czasami sie spotyla ale nie w VW i nazywały siegrubygruby pisze: Spodziewalem sie ze zobacze w srodku jakis wiatraczek czy jakąś uchylną przesłonkę jak w gaźniku.
przepływomierzami klapkowymi
![Obrazek](http://www.bmwmpowerclub.com.pl/serwis/przepkl.jpg)
jeden z nich jest tzw. "gorący drut" lub też zwany "gorącą elektrodą"grubygruby pisze:okazalo sie ze w srodku jest tylko cos w rodzaju trzech rownoleglych drucikow. Z naprawy oczywiscie nic nie wyszlo-tylko polamałem obudowe przeplywomierza a takze jeden z drucikow(wygladal na najwazniejszy bo byl w srodku:-)
Moze wie ktos w jaki sposob te druciki zarządzają przeplywem powietrza?
![Obrazek](http://www.bmwmpowerclub.com.pl/serwis/schemat.jpg)
![Obrazek](http://www.bmwmpowerclub.com.pl/serwis/napiecie.jpg)
opisywanie działania jak i rysunki już wrzucałem na forum i jest T_U_T_A_J chyba nic wiecej na razie nie dodam
![smoke :smoke:](./images/smilies/smoke.gif)
![okej :okej:](./images/smilies/okej.gif)
[ Dodano: Nie Lis 19, 2006 21:55 ]
nie do końca to całkiem prawda ale powiedzmy że o to chodziharrygo1 pisze:Ten drucik to termistor
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[ Dodano: Nie Lis 19, 2006 22:01 ]
tak to mniej wiecej jestGrzesiekk1982 pisze:I z tąd może słabnąć silnik- zmniejszenie przekroju drucika, powoduje zwiększenie rezystancji.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
fabryki mają wiecej mocy niż te co przejżdżą kilka tyś km
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Grzesiekk1982 brawo !!!Grzesiekk1982 pisze:jeśli ktoś wie lepiej, to niech mnie poprawi),
![pub :pub:](./images/smilies/pub.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
jest OK - wyjaśnione teoretycznie bardzo dobrze i co ważne przekłada
się w większości na praktykę
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![okej :okej:](./images/smilies/okej.gif)
remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)
Sharan - AFN
Sharan - AFN
- Grzesiekk1982
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2511
- Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
- Lokalizacja: Przemyśl
Dzięki dziękiRobertP pisze:Grzesiekk1982 brawo !!!
![pub :pub:](./images/smilies/pub.gif)
Ale tu widzę, na fotce, że te 3 druciki są w linii wzdłuż osi więc nie jestem już teraz pewien, czy dobrze ten fragmencik rozważałem
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bingo, to już wiemy dlaczego 130 konny na PD ma ponad 140 KM, 110 KM ma fabrycznie około 119 itp. Kiedyś Auto Motor und Sport zmierzyło na hamowni 5 VW i Skód. Wszystkie samochody fabrycznie nowe i w każdym było od kilka do kilkanaście KM więcej niż podaje producent.RobertP pisze:tak to mniej wiecej jeststąd też nowe smaochody wyjeżdżające z
fabryki mają wiecej mocy niż te co przejżdżą kilka tyś km![]()
Widocznie inżynierowie przewidzieli, że za 2-3 miechy jak się zabrudzi przepływomierz, bądź utleni się drucik silniki będą słabsze (aż do wymiany przepływki- której nie wymienia się co chwile przecież). Ot, taka rekompensata
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Te przepływki klapowe to jak w mechanicznych wtryskach K-Jetronic i KE-Jetronic. Deficytowy towar, bo Ppolacy ładują w te autka LPG, jedno boom w kolektorze i ponim. I prawie każde Audi 100, Mercedes 123-124 w kraju nie jeżdżą już na benzynie, lecz only LPG
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
RobertP, a co myślisz o czyszczeniu przepływki (link do tematu opdalem powyżej, tam w dyskusji pojawia się gość, któremu się udało). Mój Golfer już ledwo się rozpędza pow 120-140, czuć, że słabszy... Zastanawiam się nad tym, wszak nie mam nic do stracenia
![hmm :hmm:](./images/smilies/hmm.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Pozdrawiam.
to właśnie to o czym pisałemGrzesiekk1982 pisze:Bingo, to już wiemy dlaczego 130 konny na PD ma ponad 140 KM, 110 KM ma fabrycznie około 119 itp. Kiedyś Auto Motor und Sport zmierzyło na hamowni 5 VW i Skód. Wszystkie samochody fabrycznie nowe i w każdym było od kilka do kilkanaście KM więcej niż podaje producent.
Widocznie inżynierowie przewidzieli, że za 2-3 miechy jak się zabrudzi przepływomierz, bądź utleni się drucik silniki będą słabsze (aż do wymiany przepływki- której nie wymienia się co chwile przecież). Ot, taka rekompensata
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![smoke :smoke:](./images/smilies/smoke.gif)
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)
czyściłem już przepływki ale raz jest to mniej skuteczne raz więcejGrzesiekk1982 pisze:RobertP, a co myślisz o czyszczeniu przepływki (link do tematu opdalem powyżej, tam w dyskusji pojawia się gość, któremu się udało). Mój Golfer już ledwo się rozpędza pow 120-140, czuć, że słabszy... Zastanawiam się nad tym, wszak nie mam nic do straceniaa satysfakcja z udanej naprawy jest bezcenna
![]()
generalnie nie jestem za "skrobaniem" tego "gorącego druta"
kilka razy tzn. dwa w dwóch swoich autkach rozbebeszyłem całe te ustrojstwa
porozbierałem go gołego wziąłem przepływki od innych autek i pozamieniałem
części "gorące druty" nowe termistory i o dziwo jeden z nich Fjord jeździ do
dzisiaj na razie bezawaryjnie (tzn. bez problemów z przepływką)
drugi też fjord
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)
remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)
Sharan - AFN
Sharan - AFN
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 178 gości