Czujnik temperatury poietrza i ciśnienia bezwzględengo w kolektorze. O ten chodzi?
Skopiuję wytyczne na jego temat odnośnie parametrów i diagnostyki:
Czujnik temperatury powietrza to termistor. Niska temperatura powoduje duży opór, podczas gdy wysoka temperatura powoduje mały opór. Zespół sterowania wyznacza temperaturę kontrolując napięcie na czujniku. Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (Manifold Absolute Pressure - MAP) mierzy ciśnienie bezwzględne w kolektorze wlotowym.
Specyfikacje:
Czujnik temperatury powietrza:
napięcie zasilania: 5 V (odłączone złącze)
opór: 2.000 - 3.000 omów / 20 °C
pór: 200 - 300 omów / 90 °C
Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze:
napięcie zasilania: 5 V
DIAGNOSTYKA
Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre połączenie.
Czujnik temperatury powietrza:
Sprawdzić opór:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Zmierzyć opór pomiędzy wtykami 1 i 2 czujnika. Porównać z podanym oporem.
Sprawdzić napięcie zasilania:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Włączyć zapłon i zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką 2 złącza a ujemną końcówką akumulatora. Powinno ono wynosić 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie sprawdzić ECU.
Sprawdzić podłączenie do ECU:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i ECU.
Zmierzyć opór pomiędzy końcówką 2 złącza a odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien on być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. Sprawdzić na schemacie czy uziemienie jest podłączone do ECU czy do uziemienia bezpośredniego. Jeśli jest podłączone do ECU:
Sprawdzić opór pomiędzy końcówką 1 a odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. W przypadku podłączenia do bezpośredniego uziemienia:
Sprawdzić opór pomiędzy końcówką 1 a ujemną końcówką akumulatora. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze:
Sprawdzić napięcie zasilania:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Włączyć zapłon i zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką 3 złącza a ujemną końcówką akumulatora. Powinno ono wynosić 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie sprawdzić ECU.
Sprawdzić podłączenie do ECU:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i ECU.
Zmierzyć opór pomiędzy końcówkami 3 i 4 złącza i odpowiednimi końcówkami w złączu ECU. Powinny one być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
Sprawdzić na schemacie czy uziemienie jest podłączone do ECU czy do bezpośredniego uziemienia. Jeśli jest ono podłączone do ECU: Sprawdzić opór pomiędzy końcówką 1 a odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. W przypadku podłączenia do bezpośredniego uziemienia:
Sprawdzić opór pomiędzy końcówką 1 a ujemną końcówką akumulatora. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
Sprawdzić sygnał czujnika ciśnienia bezwzględnego w kolektorze: Podłączyć oscyloskop lub miernik napięcia do odpowiedniego wtyku urządzenia ECU i uziemienia. Wyjąć czujnik z kolektora wlotowego i podłączyć pompę próżniową.
Włączyć zapłon i przyłożyć kilka różnych ciśnień. Porównać z pokazaną charakterystyką.
[ Dodano: 01 Wrz 2006 15:32 ]
dodałem wytyczne odnośnie diagnostyki tego czujnika, trzeba by trochę pomierzyć. Zdjęcie przedstawia czujnik. Nie wiem na ile się to przyda w praktyce