Wymiana turbosprężarki garett do ASZ 130 KM Golf IV
: ndz cze 16, 2013 00:33
Witam.
Ostatnio miałem tą nieprzyjemność wymieniać turbinę garrett w golfie iv z silnikiem ASZ 130km. Kiedyś szukałem fotoporady co i jak i utknąłem, więc postanowiłem sam stworzyć taki temat. Nie czuje się profesjonalistą więc proszę o wyrozumiałość a przy okazji mam kilka uwag co sprawiło mi problemy i na co warto zwrócić uwagę przy samodzielnym zabawianiu się w takowych sytuacjach.
1 Kiedyś znalazłem opis z informacją że należy się wyposażyć w specjalny klucz płaski z obciachanymi boczkami tak aby odkręcając sztywny przewód doprowadzający olej smarujący łożysko ośki w turbinie nie ukręcić czy też ogólnie odkręcić tenże przewód. Numer klucza postaram się jeszcze sprawdzić ale to chyba 12 albo 13 rozmiar. Obszlifowałem tak że zostało po około 5mm po każdej stronie. Klucz jak wcześniej wspomniałem stanowi tylko kontrę do nakrętki osadzonej na sztywnym przewodzie olejowym.
2 W internecie znalazłem film jak gość wyjmuje identyczną turbinę górą i to chyba bez demontażu kolektora dolotowego w sumie dla mnie to słaby pomysł bo jego demontaż jest banalny 6 śrubek imbusowych i po krzyku.
3 w Książce opisano demontaż turbiny że powinien się odbywać od spodu po odpiciu prawej półosi ja podszedłem do tematu od góry.
4 Miejsca po wymontowaniu kolektora dolotowego jest sporo więc spokojnie można z wszystkim podziałać.
5 Uprzednio zdemontowałem przewody doprowadzające powietrze od filtra przez intercooler aż do samej turbiny wraz z intercoolerem.
6 Intercooler koniecznie należy wyczyścić kiedyś mechanik polecił mi abym to zrobił przy pomocy ludwika i wody ale tym razem postanowiłem zastosować coś co lepiej rozpuszcza stary olej silnikowy - Benzyna żadne cuda-wianki ze stacji zwykła 95 czyści aż miło.
7 Wszystkie przewody przez które powietrze leci potraktowałem szmatką i benzyną na koniec do sucha czystą szmatką.
8 Kiedy już byłem po wszystkim postanowiłem zajrzeć co się dzieje w kolektorze dolotowym tuż za egr-em. Warto sprawdzić. Sadza wymieszana z olejem. U mnie nie było źle ale i tak trochę się namachałem aby ten element był czysty oczywiście od środka . To najbardziej zapaskudzony element układanki. Ten syf bierze się w większości jak mniemam z recyrkulacji spalin. W przypadku mojego auta od jakiegoś czasu mam zaślepioną recyrkulację i raczej nie wpływa to w żaden sposób na jakość pracy silnika.
9 Po założeniu wymienionej turbiny koniecznie trzeb pamiętać aby w środku znalazł się olej do jej smarowania po uruchomieniu silnika. Drobnego zapowietrzenia nie da się uniknąć ale ogólnie starałem się aby całość była wypełniona full olejem - ja stosowałem castrol 5w40 125zł z formułą do tego silnika dokładnie nr nie pamiętam teraz ale to łatwo znaleźć.
10 Oczywiście nowy filtr oleju ceny nie pamiętam ale chyba coś około 30zł.
11 Całość zamontowałem w dokładnie odwrotnej kolejności.
12 Przy okazji całej tej akcji odkręciłem miskę olejową wyczyściłem ją z tego co na dnie i podobnie komora gdzie oraz pokrywka nad blokiem.
13 Do uszczelnienia miski olejowej zastosowałem silikon wysokotemteraturowy 27zł.
14 Przy okazji do czyszczenia przydaje się frotowy ręcznik szczoteczka do zębów szczotka do czyszczenia butelek i szmatka płócienna. Stary olej dobrze nadaje się do rozpuszczenia zabrudzeń typu powysychane wycieki i inne.
15 Auto zalałem jak bozia przykazała odpowiednią ilością oleju z może minimalnym naddatkiem ale to minimalnym jeśli dobrze pamiętam to 4,3l wchodzi do asz.
16 Nie zrobiłem jeszcze jednej rzeczy i tu mam quest do was jeśli ktoś to robił to prośba o poradę
17 Nie wymontowałem wydechu a podejrzewam że stare turbo wypluło tam trochę syfu. Jak ktoś ma poradę czy to się wypali przedmucha i ile czasu tak będzie kopcił to poproszę o info. Jak jest z czyszczeniem wydechu czym najlepiej czekam na sugestie.
18 Sprawdziłem dziś wylot powietrza sprężonego tuż za sprężarką przed intercoolerem i (niestety) stwierdzam że był nieco przybrudzony olejem. Trochę mnie to zmartwiło bo tak być nie powinno ale zapomniałem jeszcze sprawdzić czy dolot powietrza jest czysty czy też z olejem bo jeśli w dolocie jest olej to zasysa przez ten przewodzik coś jakby odpowietrzający komorę z pompowtryskami.
19 Turbina była sprawdzona i miała minimalny ale to bardzo minimalny luzik góra dół jak sprzedawca gwarantował wynika on z umożliwienia smarowania łożyska.
Ostatnio miałem tą nieprzyjemność wymieniać turbinę garrett w golfie iv z silnikiem ASZ 130km. Kiedyś szukałem fotoporady co i jak i utknąłem, więc postanowiłem sam stworzyć taki temat. Nie czuje się profesjonalistą więc proszę o wyrozumiałość a przy okazji mam kilka uwag co sprawiło mi problemy i na co warto zwrócić uwagę przy samodzielnym zabawianiu się w takowych sytuacjach.
1 Kiedyś znalazłem opis z informacją że należy się wyposażyć w specjalny klucz płaski z obciachanymi boczkami tak aby odkręcając sztywny przewód doprowadzający olej smarujący łożysko ośki w turbinie nie ukręcić czy też ogólnie odkręcić tenże przewód. Numer klucza postaram się jeszcze sprawdzić ale to chyba 12 albo 13 rozmiar. Obszlifowałem tak że zostało po około 5mm po każdej stronie. Klucz jak wcześniej wspomniałem stanowi tylko kontrę do nakrętki osadzonej na sztywnym przewodzie olejowym.
2 W internecie znalazłem film jak gość wyjmuje identyczną turbinę górą i to chyba bez demontażu kolektora dolotowego w sumie dla mnie to słaby pomysł bo jego demontaż jest banalny 6 śrubek imbusowych i po krzyku.
3 w Książce opisano demontaż turbiny że powinien się odbywać od spodu po odpiciu prawej półosi ja podszedłem do tematu od góry.
4 Miejsca po wymontowaniu kolektora dolotowego jest sporo więc spokojnie można z wszystkim podziałać.
5 Uprzednio zdemontowałem przewody doprowadzające powietrze od filtra przez intercooler aż do samej turbiny wraz z intercoolerem.
6 Intercooler koniecznie należy wyczyścić kiedyś mechanik polecił mi abym to zrobił przy pomocy ludwika i wody ale tym razem postanowiłem zastosować coś co lepiej rozpuszcza stary olej silnikowy - Benzyna żadne cuda-wianki ze stacji zwykła 95 czyści aż miło.
7 Wszystkie przewody przez które powietrze leci potraktowałem szmatką i benzyną na koniec do sucha czystą szmatką.
8 Kiedy już byłem po wszystkim postanowiłem zajrzeć co się dzieje w kolektorze dolotowym tuż za egr-em. Warto sprawdzić. Sadza wymieszana z olejem. U mnie nie było źle ale i tak trochę się namachałem aby ten element był czysty oczywiście od środka . To najbardziej zapaskudzony element układanki. Ten syf bierze się w większości jak mniemam z recyrkulacji spalin. W przypadku mojego auta od jakiegoś czasu mam zaślepioną recyrkulację i raczej nie wpływa to w żaden sposób na jakość pracy silnika.
9 Po założeniu wymienionej turbiny koniecznie trzeb pamiętać aby w środku znalazł się olej do jej smarowania po uruchomieniu silnika. Drobnego zapowietrzenia nie da się uniknąć ale ogólnie starałem się aby całość była wypełniona full olejem - ja stosowałem castrol 5w40 125zł z formułą do tego silnika dokładnie nr nie pamiętam teraz ale to łatwo znaleźć.
10 Oczywiście nowy filtr oleju ceny nie pamiętam ale chyba coś około 30zł.
11 Całość zamontowałem w dokładnie odwrotnej kolejności.
12 Przy okazji całej tej akcji odkręciłem miskę olejową wyczyściłem ją z tego co na dnie i podobnie komora gdzie oraz pokrywka nad blokiem.
13 Do uszczelnienia miski olejowej zastosowałem silikon wysokotemteraturowy 27zł.
14 Przy okazji do czyszczenia przydaje się frotowy ręcznik szczoteczka do zębów szczotka do czyszczenia butelek i szmatka płócienna. Stary olej dobrze nadaje się do rozpuszczenia zabrudzeń typu powysychane wycieki i inne.
15 Auto zalałem jak bozia przykazała odpowiednią ilością oleju z może minimalnym naddatkiem ale to minimalnym jeśli dobrze pamiętam to 4,3l wchodzi do asz.
16 Nie zrobiłem jeszcze jednej rzeczy i tu mam quest do was jeśli ktoś to robił to prośba o poradę
17 Nie wymontowałem wydechu a podejrzewam że stare turbo wypluło tam trochę syfu. Jak ktoś ma poradę czy to się wypali przedmucha i ile czasu tak będzie kopcił to poproszę o info. Jak jest z czyszczeniem wydechu czym najlepiej czekam na sugestie.
18 Sprawdziłem dziś wylot powietrza sprężonego tuż za sprężarką przed intercoolerem i (niestety) stwierdzam że był nieco przybrudzony olejem. Trochę mnie to zmartwiło bo tak być nie powinno ale zapomniałem jeszcze sprawdzić czy dolot powietrza jest czysty czy też z olejem bo jeśli w dolocie jest olej to zasysa przez ten przewodzik coś jakby odpowietrzający komorę z pompowtryskami.
19 Turbina była sprawdzona i miała minimalny ale to bardzo minimalny luzik góra dół jak sprzedawca gwarantował wynika on z umożliwienia smarowania łożyska.