Strona 1 z 2
[MK3] Dzwoni turbina
: sob paź 06, 2012 19:15
autor: Matiuas
Witam mam następującą sytuację
Gdy zdjąłem dolot z turbiny to słychać jak wirnik po stronie zimnej ociera o obudowę (dzwoni), zaczyna ocierać przy obrotach około 2 tys, przy założonych wszystkich rurach nic nie słychać, nie widać aby turbo pluło olejem ale zaciąga trochę oleju z odmy . Auto nie dymi, ale w spalinach czuć delikatnie spalony olej - wywalony katalizator pewnie to spowodował, przed wywaleniem nie było czuć. Turbina ładuje prawidłowo 0,8 bara przy około 2,6 tys. Turbina to kkk k14 a auto golf III 1.9 TD AAZ nie modzony.
Moje pytanie ile takie turbo jeszcze może pochodzić? Co można zrobić aby pochodziło dłużej? Jaka jest przyczyna takiego rodzaju awarii?
Turbina ma delikatny luz góra-dół wyczuwany pod palcami na wirniku strony zimnej. Możliwe że wirnik jest poprostu źle wyważony ponieważ ten luz na turbo mam kilka lat, ale ostatnio dopiero odpaliłem auto na ściągniętym dolocie i usłyszałem dzwonienie.
[MK3] Dzwoni turbina
: sob paź 06, 2012 23:01
autor: Q_mac
Sprawdź czy wirnik (optycznie) ma ślady otarć. Turbosprężarka wchodzi na tak wysokie obroty, że nawet niewielkie niewyważenie powoduje jej szybką destrukcje, więc nie ma opcji że śmigasz tak kilka lat.
[MK3] Dzwoni turbina
: ndz paź 07, 2012 19:10
autor: Matiuas
Ma ledwo widoczne ślady otarć, mniej więcej takie jak na tym zdjęciu

[MK3] Dzwoni turbina
: ndz paź 07, 2012 19:12
autor: Matiuas
Ile taka turbina może jeszcze pochodzić?
I co może się z nią stać?
[MK3] Dzwoni turbina
: pn paź 08, 2012 10:59
autor: xlsss
Co może się z nią stać ? Jeżeli naprawdę ma wżery to długo się nią nie nacieszysz. Zawsze możesz dać ją do regeneracji. Jeżeli ma luzy poprzeczne to najprawdopodobniej będzie do wyczerpania. U mnie na tym samym silniku, turbina ma jedynie delikatny luz poprzeczny i nie dzwoni. Tak więc u Ciebie wirnik ociera, może to być spowodowane przez złe wyważenie.
[MK3] Dzwoni turbina
: wt paź 09, 2012 13:24
autor: Matiuas
xlsss pisze:eżeli ma luzy poprzeczne to najprawdopodobniej będzie do wyczerpania
Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym do wyczerpania? Luz poprzeczny delikatny ma, wzdłużnego nie ma.
[MK3] Dzwoni turbina
: wt paź 09, 2012 16:11
autor: xlsss
Sory pokiełbasiło mi się. Poprzeczny jest w miarę nie groźny, oczywiście nie za duży. Natomiast wzdłużny jest niedopuszczalny. Tak czy inaczej, jeżeli dzwoni to coś jest nie tak. Rozsądnym wyjściem będzie podjechanie do zakładu i spytać o wyważenie, bądź regenerację turbiny.
[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 01:09
autor: Matiuas
xlsss pisze:spytać o wyważenie, bądź regenerację turbin
Regenerować raczej nie będę wole inną turbinkę poszukać.
Zauważyłem że turbo jest uwalone olejem i przypadkiem natknąłem się na Twój temat na forum
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... ina+1.9+TD , możesz coś więcej napisać na temat wymiany tego uszczelniacza? Ja mam turbo kkk k14 ale myślę że może będzie podobnie

Jutro postaram się zrobić fotki i nagrać filmik z pracy turbiny może wtedy czegoś więcej się dowiem.
[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 09:59
autor: xlsss
Matiuas pisze:możesz coś więcej napisać na temat wymiany tego uszczelniacza?
Operacja nie była bardzo skomplikowana. Jedynym problemem były śruby do odkręcenia, bardzo ciężko schodziły i trzeba było uważać aby nie przekręcić. Później spokojnie wyciągasz muszelkę, oring, przeczyszczasz powierzchnie na ile zdołasz, zakładasz uszczelkę i skręcasz. Ja na uszczelkę jeszcze nałożyłem trochę oleju, tak jak przy wkręcaniu filtra oleju.
Co do dzwonienia turbiny, znalazłem jeszcze taki wątek. Nie wiem czy akurat gościu ma kkk k14 bo nie napisał, ale może warto sprawdzić ten zaworek ?
http://www.a6klub.pl/a6-c5-18t-aeb-turb ... t24360.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
A samo wyważenie nie wchodzi w grę ?

[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 11:33
autor: Matiuas
xlsss pisze:Co do dzwonienia turbiny, znalazłem jeszcze taki wątek. Nie wiem czy akurat gościu ma kkk k14 bo nie napisał
To na pewno nie jest k 14, garrett T2 ma taka klapkę. W k14 WG jest wbudowane w turbinę. Wydaje mi się że jeżeli dzwoni Wg to przy około 3 tys obrotów powinno przestać bo wtedy WG się otworzy. Sprawdzę
xlsss pisze:A samo wyważenie nie wchodzi w grę ?
To zależy ile by kosztowało, wiesz może?
Dzisiaj oglądałem turbinę i jest opaćkana olejem po stronie zimnej i w wylocie turbiny jest smuga oleju, olej też widać spod węża przy kolektorze ssącym, pewnie trzeba się za turbo rozejrzeć

[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 11:34
autor: Matiuas
Ile płaciłeś za ten oring?
[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 12:00
autor: xlsss
Z tego co pamiętam chyba 27zł, nie wiem czy drogo czy tanio, ale u mnie ciężko było to dostać. No to podobnie jak u mnie, też strona zimna była upaćkana. Tak samo miałem śladowe ilości oleju na wirniku i w dolocie. Przeczyściłem wszystko, po około 2 miesiącach sprawdziłem jak wyglądają węże i wirnik - wszystko suche tak jak wyczyściłem wcześniej. Co do wyważenia nie mam pojęcia ile to kosztuje, myślę że wujek google w tym pomoże

Na Twoim miejscu, przed zakupem turbiny, jednak sprawdziłbym to wyważenie, oczywiście jeżeli cena jest adekwatna do zawartości portfela, a to już musisz sobie sam przekalkulować.

[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 12:38
autor: Matiuas
Muszę dokładnie turbinkę obadać może tak jak u Ciebie będzie to uszczelniacz

A śruby skręcałeś kluczem dynamometrycznym ? Czy poprostu z wyczuciem?
Dawałeś nowe śruby ? Ten oring musi być posmarowany olejem czy lepiej go na sucho włożyć?
Dużo pytań z mojej strony bo na necie bardzo mało informacji na ten temat po polsku ;/
Pozdro
[MK3] Dzwoni turbina
: śr paź 10, 2012 14:04
autor: xlsss
Tylko wiesz, u mnie nic nie dzwoniło
Niestety śrub nie skręcałem dynamometrycznym bo takiego nie posiadam w swoim warsztacie "przyblokowym"

Jeżeli też nie posiadasz takowego, to musisz to robić z wyczuciem. Śruby przeczyściłem szczotką drucianą, lekko podsmarowałem. Co do oringu to nie wiem jaka jest zasada w turbo, czy smarować a może nie. Ja posmarowałem i jak widać nie zaszkodziło. Wątpię by to było przyczyną dzwonka w turbinie, ale zawsze możesz uszczelnić wyciek oleju, a później podjechać do warsztatu, który zajmuje się wywarzaniem. Taka moja rada
