Michał_1977 pisze:
Samo zastosowanie większej pompy nic Ci nie da oprócz dymu...
Michał_1977, pamiętasz jak kiedyś rozmawialiśmy czasie okresu wtrysku?
przy większej pompie masz krótszy czas okresu wtrysku więc już samo to że nawet przy tej samej dawce będzie mniej dymu bo paliwo będzie miało więcej czasu na spalenie się , i paliwo będzie lepiej rozpylone co też jeszcze bardziej skraca czas "indukcji" ( czyli czasu od momentu rozpoczęcia wtrysku do momentu zapalenia się paliwa). a lepiej rozpylone paliwo to większa moc przy tej samej dawce. jak nie dymi to się podkręca i już zaczyna lepiej jechać i ciągle nie ma za nami chmury.
zobacz jaka jest różnica w silnikach TDI.
w TDI VP masz ciśnienie wtrysku 190/300 lub 220/300.
założenie wtryskiwaczy z większa wartością ciśnień mimo większych oporów przetłaczania ( przy tej samej średnicy otworów w dyszach) już powoduje lekkie przyrosty.
a teraz porównaj TDI PD tu przy niższych ciśnieniach doładowania można wcisnąć znacznie więcej paliwa i ciągle nie ma dymu. z tym że w PD ciśnienie otwarcia końcówek jak się nie mylę jest coś około 1200-1500barów a w CR zaczyna się stosować ciśnienia bliskie 2000barów.
to że PD pali więcej zawdzięczamy ich kulturze pracy. ktoś się zapyta dlaczego to już Wam mówie.
we wszelkich silnkach na pompie wtryskowej jeśli tłoko-rozdzielacz nie jest wyposażony w przed-wtrysk to całą dawka jest wtryskiwana w jednej dawce dzięki czemu paliwo jest najefektywniej wykorzystywane jeśli jest wtryśnięte w odpowiednim momencie.
za to w rozwiązaniach gdzie mamy przed wtrysk to paliwo jest wtryskiwane w przynajmniej dwóch dawkach:
pierwsza jest wtryskiwana jakieś 10-15* przed wtryskiem zasadniczym co powoduje znaczny wzrost temp powietrza w komorze co powoduje że przy rozpoczęciu zasadniczego wtrysku paliwo niemal natychmiast się zapala.
oczywiście przed-wtrysk ma swoją wadę w postaci marnowania paliwa które oprócz tego że podnosi temp powietrza w komorze spalania, powoduje znacznie podniesienie ciśnienia w cylindrze jeszcze przed osiągnięciem górnego zwrotnego punktu, co powoduje że wał korbowy jest dosłownie wyhamowywany co znów jest kompensowane większą dawką przy wtrysku zasadniczym
lepsze efekty uzyskuje sięprzy silnkach na pompo-wtryskiwaczach kiedy cały wtrysk nie jest dzielony na kilka mniejszych dawek tylko wtryskiwane za jednym razem ale wtedy taki silnik pracuje głośno twardo i nieprzyjemnie.
pracowałby podobnie jak stare Fiaty Ducato mimo że tam były sliniki VP.
. trochę lepiej jest w systemach Common Rail; tam paliwo jest wtryskiwane znacznie szybciej w także dawka która np TDI VP jest powiedzmy wtryskiwana przez powiedzmy 4* obrotu wału korbowego to w CR w tym samym czasie taka sama dawka jest wtryskiwana w kilku a czasami w kilkunastu mniejszych dawkach.
za to znów oprócz tego że taki układ jest znacznie bardziej kosztowny to pobiera dość sporo mocy z silnka.]
ponieważ tam trzeba paliwo wtłoczyć do zbiorczego kolektora pod ciśnieniem 1200-2000barów i tego a wydajność pompy która podnosi ciśnienie musi parokrotnie przekraczać to co by przepłyneło przez wszystkie jednocześnie otwarte wtryskiwacze po to żeby rozpylenie paliwa było jak najlepsze.
dlatego układy CR są tak wrażliwe na jakość i czystość paliwa.