Strona 1 z 2

Regulacja sztangi turbosprężarki w silniku 1.9 TDi 1z

: śr maja 19, 2010 09:40
autor: aron20000
Witam w jaki sposób można wyregulować sztangę turbiny w 1z. Według tego co udało mi się znaleźć potrzebne będą dane o min i max ciśnieniu doładowania.
1. Więc jakie ciśnienie doładowania maksymalne i minimalne występuje w silniku 1z?
2. Co do samej regulacji (turbina jest wymontowana z samochodu) więc czytałem, że można zrobić to za pomocą sprężarki z manometrem i reduktorem. Więc przy jakim ciśnieniu, po podaniu poprzez reduktor ze sprężarki na gruszkę turbiny, sztanga powinna zaczynać otwierać zawór upustowy turbiny?
3. Przy sprawdzaniu w bloku 11 na Vagu przy próbie dynamicznej, przy jakiej prędkości obrotowej i ile powinno wynosić maksymalne ciśnienie doładowania?

Tak się zastanawiam czy gdy zwiększymy fabryczne ciśnienie przez regulacje na sztandze to czy będzie to miało wpływ na zwiększenie ciśnienia doładowania.
Czy nie jest tak, że ciśnienie doładowania i tak jest regulowane poprzez N75 i ustawienie sztangi może być dowolne?

: śr maja 19, 2010 09:49
autor: tjwasiak
Ustawienie sztangi nie może być dowolne! Wyobraź sobie że sztanga ma jakiś ograniczony ruch, jeśli poprzez niewłaściwe ustawienie będzie za długa, albo za krótka ten ruch będzie niewystarczający by utrzymać zadane ciśnienie doładowania.
Maksymalne ciśnienie doładowania w seryjnym 1Zcie ze sterownikiem 8bitowym to 0,86 bara, a ze sterownikiem 16bitowym 0,924 bara.

EDIT: Samą regulacją sztangi raczej niewiele osiągniesz. Już lepiej zastosować MBC, a najlepiej zrobić program...

: śr maja 19, 2010 10:23
autor: munior
aron20000 pisze:Tak się zastanawiam czy gdy zwiększymy fabryczne ciśnienie przez regulacje na sztandze
:bajer: Takie rzeczy to w TD-eku
tjwasiak pisze:Ustawienie sztangi nie może być dowolne! Wyobraź sobie że sztanga ma jakiś ograniczony ruch, jeśli poprzez niewłaściwe ustawienie będzie za długa, albo za krótka ten ruch będzie niewystarczający by utrzymać zadane ciśnienie doładowania.
Maksymalne ciśnienie doładowania w seryjnym 1Zcie ze sterownikiem 8bitowym to 0,86 bara, a ze sterownikiem 16bitowym 0,924 bara.

EDIT: Samą regulacją sztangi raczej niewiele osiągniesz. Już lepiej zastosować MBC, a najlepiej zrobić program...
I wszystko na temat

: śr maja 19, 2010 20:34
autor: aron20000
Witam ponownie, ta regulacja nie ma być robiona dla poprawienia osiągów tylko w celu przywrócenia parametrów nominalnych. Oddałem dla majstra swoja turbinkę, po odwiedzeniu go ponownie w następny dzień facet krzykna 1300 za regeneracje ja powiedziałem że acha podziękowałem i zabrałem od niego tą turbinę. Postanowiłem zrobić to sam :chytry: . Niestety była rozkręcona między innymi również gruszka. Dlatego nadal aktualne są dwa ostatnie pytania z pierwszego postu, szczególnie drugie przy jakiej wartości ciśnienia w reduktorze sprężarki, którą podłączę do gruszki, ma zaczynać podnosić się zawór upustowy w turbosprężarce, czy jeśli ustawię ciśnienie na sprężarce (takiej wolnostojącej) połączonej z gruszką 0,85bara i przy tym ciśnieniu delikatnie zacznie się otwierać zawór upustowy, czy to będzie poprawnie? Jakby ktoś znał odp. na trzecie i mógłby się tym podzielić też byłbym wdzięczny.

: śr maja 19, 2010 20:46
autor: Adamm
aron20000, zapnij wskaznik cisnienia, rozpedz sie do 4 biegu i przy pelnym obciazeniu (pedal w podlodze) turbo powyzej 2000 obr powinno pompowac ok 0.8 bar

: śr maja 19, 2010 20:49
autor: aron20000
Ale jakoś wstępnie nie należy ustawiać? Tak na "bolka oko" przykręcić i sie przejechać? Tzn. od jakiego położenia zacząć, turbina (gruszka) jest rozkręcona całkowicie i cała turbosprężarka wykręcona z samochodu.
Czy patent z wolnostojącą sprężarką i podłączoną do niej turbosprężarką (tzn. gruszką turbiny) przy ustawieniu na wyjściu reduktora tych 0,85 bar zda egzamin? Należy tak ustawić sztangę, żeby zawór upustowy przy takich ustawieniach zaczynał się otwierać, czy może był już otwarty?

: śr maja 19, 2010 21:24
autor: Adamm
aron20000, im bardziej skrecona tym wieksze cisnienie

: śr maja 19, 2010 22:22
autor: munior
aron20000 pisze:Czy patent z wolnostojącą sprężarką i podłączoną do niej turbosprężarką (tzn. gruszką turbiny) przy ustawieniu na wyjściu reduktora tych 0,85 bar zda egzamin? Należy tak ustawić sztangę, żeby zawór upustowy przy takich ustawieniach zaczynał się otwierać,
W Sumie jak masz wyciągnietą i widzisz klapkę zaworu od strony gorącej to ustaw sobie tak żeby zaczęła się otwierać przy ok 0,7 bara .O ile tak się da bo klapa zaworu nie może być uchylona tylko szczelnie musi przylegać .Przy fabrycznym ustawieniu cięgła WG ,kiedy podłaczymy wężyk z cisnieniowej części turbiny tzw.bajpas ,bezposrednio do gruchy ,ciśnienie doładowania wynosi ok 0,6-0,7 bara .Czyli zaczyna otwierać się wcześniej niż 0,85 bara które chcesz ustawić .Tym cięgłem za wiele nie zdziałasz żeby podciągnąć ciśnienie

: czw maja 20, 2010 00:03
autor: aron20000
Jak jest w fabrycznie wyregulowanej turbinie? Zawór zaczyna się otwierać przy 0,65 bara, czy zaczyna się otwierać przy 0,8 bara?

: czw maja 20, 2010 01:26
autor: fleshu
A ja może tak zapytam z innej beczki > ale związanej z tematem > Jak się sztangę przy WG ustawi tak na oko > jak chłop w szpitalu umierał > tak żeby zawór miał płynny ruch pełnego zamknięcia i otwarcia > to czy nie łatwiej zrobić log dynamiczny i przekręcić sztangę w taki sposób żeby impuls wypełnienia dla N-ki > zszedł w bezpieczną granicę?
Może tu chodzi o trudny dostęp do sztangi po zakręceniu turbinki?
aron20000 pisze:Tak się zastanawiam czy gdy zwiększymy fabryczne ciśnienie przez regulacje na sztandze to czy będzie to miało wpływ na zwiększenie ciśnienia doładowania.
Owszem > zwiększysz > ale tylko szybsze narastanie ciśnienia od dołu obrotowego > zejście zbyt nisko jest bardzo niehigieniczne dla turbawki.

Górna granica ciśnienia > tak jak podał co Kolega tjwasiak, jest z góry ustalona w ECU.
Czyli cała zasada jest taka > jak najszybciej (w dozwolonej granicy obrotów) napompować właściwe ciśnienie > dalej > odchylać WG tak aby ciśnienie było zachowane na stałym poziomie.
O odchylaniu przez zagęszczanie impulsu dla N75 decyduje ECU na podstawie sygnału o wysokości ciśnienia z map-sensora(czujnik na rurze sprężania powietrza lub wężykiem poprowadzony od rury do ECU.
Górna dozwolona granica się zmienia > wcale nie jest ciągle stała >>>>> obciążenie, rpm silnika, prędkość i jeszcze parę innych > to wpływa na zmiany.
aron20000 pisze:Czy nie jest tak, że ciśnienie doładowania i tak jest regulowane poprzez N75 i ustawienie sztangi może być dowolne?
Nie > N75 ma mały zakres reakcji > jeżeli przesadzisz ze sztangą o trochę to będziesz łapał notlaufa > bo zawór nie będzie w stanie właściwie wysterować (otwierać upust). Utrzymujące się nadciśnienie zmusi ECU do ograniczenia dawek (ubogi strumień spalin) i turbawka siłą rzeczy zwolni > ograniczając ciśnienie.
Jeżeli przesadzisz ostro > to w jednej chwili tak napompuje że wystrzeli rurę z łączenia przewodów sprężania.

Sam impuls dla N75 fajnie jest ustawić na granicy 1800 rpm przy wypełnieniu 75% > i taką granicę ma trzymać z pedałem w podłodze, na 4-tym biegu, na prostej równej drodze >>> jeżeli zostawisz N-ce zbyt mało % na reakcję > ta zapewne na super gorącym silniku i przy podjazdach pod górki spotka cię niezbyt miłe odcinanie.

[ Dodano: 20 Maj 2010 01:33 ]
aron20000 pisze:Oddałem dla majstra swoja turbinkę
Po co to robiłeś?
Jak masz luzy na wirniku lub olejem wali > to nie licz na to że to w domowych warunkach naprawisz > jeżeli rozkręcałeś środkową część z wirnikami > to lepiej tego turbo do autka nie wsadzaj > tylko śmigaj do majstra od turbin.
W WG praktycznie nie ma się co spaprać > przypadki samego zacinania zaworu są bardzo rzadkie.
Najbardziej narażonymi częściami są > gruszka, wężyki, N-ka oraz wężyk do map-sensora.

: czw maja 20, 2010 10:28
autor: aron20000
Mógłby ktoś jeszcze tylko udostępnić wzorcowe logi dynamiczne bloku 011 (ciśnienia doładowania turbiny) dla silnika 1Z, ponieważ nigdzie nie mogę tego znaleźć.

: czw maja 20, 2010 10:37
autor: tjwasiak
Nie ma co szukać wzorcowych - ciśnienie rzeczywiste ma być jak najbliższe żądanemu w jak najszerszym zakresie obrotów.

: czw maja 20, 2010 14:36
autor: munior
aron20000 pisze:Mógłby ktoś jeszcze tylko udostępnić wzorcowe logi dynamiczne bloku 011 (ciśnienia doładowania turbiny) dla silnika 1Z, ponieważ nigdzie nie mogę tego znaleźć.
Bo nigdzie tego nie ma .Komplikujesz sobie nie potrzebnie proste sprawy .Tak jak pisze tjwasiak, Masz w vagu w bloku 011 ciśnienie żądane przez ECU i aktualne .Aktualne powinno się pokrywać z żądanym i tyle

: czw maja 20, 2010 14:40
autor: aron20000
Dzięki mistrzowie za pomoc.