Strona 1 z 1

aku czy rozrusznik

: śr paź 21, 2009 02:01
autor: lukaselmo
Witam drodzy forumowicze.Miesiąc temu kupiłem vw golf 5 1.9 tdi z 2004 roku.Mam takie pytanko.wieczorem jak odpalałem a stał 2 dni to była taka chwila zastanowienia jakby się rozrusznik zawiesił i odpalił zaraz.Jak patrzyłem to aku jest z początku 2008 roku.Tylko mnie zastanawia jedna rzecz:mam aku 61 Ah i 540 na rozruch,czy to nie za mały aku?Przy golfie 4 miałem 74 Ah i 680 en.Ten aku co mam teraz jest warty.Kilka osób mi mówiło.że to są nowej generacji aku i mają mocniejszy rozruch,Znajomy kupił rocznego passata 2.0 tdi i też ma aku 61 Ah warty.Takie mają być?A może jest cos z rozrusznikiem,może by go trzeba rozebrac i tulejki wymienić czy jak?Jak kupiłem to golf troche piłował na ciepłym silniku ale był temat na forum i zmienione są mapy startowe i jest oki.Może przez to rozrusznik dostał sztycha,nie chce kupować aku bo może to być rozrusznik winny ale jak to sprawdzić,Jaki jest koszt takiej regeneracji rozrusznika?Co tam się wymienia?Pozdrawiam i prosze o pomoc

Re: aku czy rozrusznik

: śr paź 21, 2009 02:14
autor: tomch
lukaselmo pisze:Witam drodzy forumowicze.Miesiąc temu kupiłem vw golf 5 1.9 tdi z 2004 roku.Mam takie pytanko.wieczorem jak odpalałem a stał 2 dni to była taka chwila zastanowienia jakby się rozrusznik zawiesił i odpalił zaraz.Jak patrzyłem to aku jest z początku 2008 roku.Tylko mnie zastanawia jedna rzecz:mam aku 61 Ah i 540 na rozruch,czy to nie za mały aku?Przy golfie 4 miałem 74 Ah i 680 en.Ten aku co mam teraz jest warty.Kilka osób mi mówiło.że to są nowej generacji aku i mają mocniejszy rozruch,Znajomy kupił rocznego passata 2.0 tdi i też ma aku 61 Ah warty.Takie mają być?A może jest cos z rozrusznikiem,może by go trzeba rozebrac i tulejki wymienić czy jak?Jak kupiłem to golf troche piłował na ciepłym silniku ale był temat na forum i zmienione są mapy startowe i jest oki.Może przez to rozrusznik dostał sztycha,nie chce kupować aku bo może to być rozrusznik winny ale jak to sprawdzić,Jaki jest koszt takiej regeneracji rozrusznika?Co tam się wymienia?Pozdrawiam i prosze o pomoc
Podejrzewam, że ta, jak opisujesz, chwila zastanowienia, jest składnią obu czynników.
Wg mnie 61 Ah to troche za mało, a swoją drogą rozrusznik może też już lekko "łapać".
Może masz mozliwość pożyczenia większej baterii?
Rozrusznik w twoim przypadku ciężko spr w aucie bo działa. Trzeba go najlepiej wymontować i wówczas spr - przeczyscić i zmienić tulejki.

: śr paź 21, 2009 02:32
autor: doggie
lukaselmo, sądzę że to wina zbyt słabego aku, słabego pradu rozruchowego, ponadto przed zmianą map na ciepłym silniku musiałeś go kręcić długo więc aku dostał już swoje. Miałem podobnie, po dniu stania podczas rozruchu wręcz stawał rozrusznik, wymieniałem aku na 75Ah z prądem rozruchowym 800 A wg normy EN - teraz kręci "jak ta lala", stary miał prąd rozruchowy tylko 570 A wg EN. Sprawdź jeszcze amperomierzem jaki jest spadek napięcia podczas rozruchu - u mnie przy pierwszym rozruchu spadek był do 11 V, następnie po zgaszeniu uata i następnym rozruchu już tylko 9V a za trzecim razem poniżej 8 V - jednym słowem była kiszka. Ponadto po wymianie na nowy aku znikł objaw szarpnięcia silnikiem podczas rozruchu. Rozrusznik na razie zostaw w spokoju tylko daj inny aku, nawet pożycz na próbę od kogoś

aku czy rozrusznik

: śr paź 21, 2009 11:04
autor: lukaselmo
Tak też myślałem,ten aku mi się wydawał za mały odrazu.Brat ma amperomierz to go zbadamy.Mam tylko pytanie do ciebie mettenos jak to sprawdzałeś?Jak kręcił i nie odpalił to badałeś spadek napięcia czy jak kręciłes to jak odpalił i go gasiłeś i badałeś spadek?Najlepiej to od kogoś pożyczyć i sprawdzić ten aku.pozdro

: śr paź 21, 2009 16:03
autor: GRIZLI
Niech to będzie odpowiedź na wszystkie przyszłe pytania, jaki aku do mojego TDI? Najlepiej to 100Ah o prądzie rozruchowym z 2000A :chytry: . Wystraczy sobie przeczytać, jaki akumulator przewidział producent samochodu. Teraz gdy nie ma mrozu, wystraczy nawet 55Ah. Poza tym, był już kiedyś bardzo obszerny temat o akumulatorach. Są 3 normy prądu rozruchowego, z czego ta podawana w EN jest ...najgorsza. To taki trochę pic w stylu 2000W mocy PMPO w jamniku. Czy ktoś mierzył jaki prąd pobiera rozrusznik podczas odpalenia? Ja kiedyś sprawdzałem i wyszło, że podczas kręcenia pobiera max 190A. Fakt, że była jesień i temperatura około 10 stopni. Tak więc nie ma znaczenia, czy wstawi sie aku o prądzie 400 czy 800A wg normy DIN oczywiście. W sieci jest nawet gdzieś tabelka, w ktorej są wartości prądu wg każdej normy(EN -europejska, DIN-niemiecka i bodaj ISO-amerykańska).
Książkowo do 1.9TDI, producent przewiduje akumulator o pojemności 61Ah oraz prądzie rozruchowym 330A przy -18 stopniach Celsjusza. Ja obecnie mam 65Ah i jeszcze nie miałem najmniejszych problemów(nawet zimą).
pozdrawiam

: śr paź 21, 2009 23:11
autor: doggie
GRIZLI, kojarzę że kiedyś rozmawialiśmy na temat akumulatorów, z tym że norma EN jest najgorsza to stwierdzenie bezpodstawne w momencie porównywania akumulatorów o tej samej normie, tak samo jak należy porownywać dwa aku z normą DIN, w moim Mk5 fabryka wstawiła aku VARTA 74Ah i 570 wg EN, teraz wstawiłem z nowy z prądem rozruchowym 800EN i różnicaw rozruchu jest kolosalna

lukaselmo, mierzyłem w momencie kręcenia rozrusznikiem do momentu odpalenia bo potem alternator daje 14,4V,

[ Dodano: Sro 21 Paź, 2009 ]
i jeszcze jedno GRIZLI, najwyraźniej dla silników na pompowtryskach ma znaczenie prąd a zwłaszcza rozruchowy, bo po wymianie na nowy aku znikł objaw szarpnięcia silnikiem podczas rozruchu (zimny, ciepły nie miało znaczenia)

: wt paź 27, 2009 23:16
autor: GRIZLI
Aby nie siać niepotrzebnej dyskusji, podjedź do jakiegoś warsztatu samochodowego, niech Ci zmierzą prąd pobierany z aku podczas rozruchu oraz parametry aku. Mi jako elektrykowi nikt nie wciśnie swojej bajki, że jeśli rozrusznik pobiera 200 -250A a akumulator nr1 jest w stanie podać przy -10stopniach 550A , aku nr 2 -700A, to zauważy różnicę w rozruchu - teraz w dodatnich temperaturach.
w moim Mk5 fabryka wstawiła aku VARTA 74Ah i 570 wg EN, teraz wstawiłem z nowy z prądem rozruchowym 800EN i różnicaw rozruchu jest kolosalna

Skoro u Ciebie był taki problem, winny był sam akumulator a nie jego mozliwości wg danych fabrycznych.
To tak samo wg Ciebie powinno być z silnikiem. Dajmy na to jest sobie silnik, zasilny przewodem 5x50mm", zabezpieczony wkladkami topikowymi 80A, zasilany z rozdzielni o wydajności dajmu 200A. Teraz zmieniamy rozdzielnię na większą, 400A i silnik startuje szybciej..... :grin: :grin: :grin:

Naprawdę w fabrykach nie wstawiaja akumulatorów na pałę...a pewnie wystraczy. :chytry: Jeśli jest zgodny z danymi producenta a jest problem, należy go rozwiązać a nie zwiekszać moc aku.
norma EN jest najgorsza to stwierdzenie bezpodstawne
wiesz o co mi chodzi ? Idzie sobie taki Kowalski do sklepu i chce kupić akumulator. Nawet sam pracownik nie zawsze (prawie nigdy) nie wie, że akuA o powiedzmy pojemności 74Ah oraz prądzie 550A-DIN będzie lepszy, od akuB -74Ah oraz prądzie 650A-EN.I wciśnie klientowi ten ,,większy". Obecnie częściej podawane są dane wg EN aaaale?....można jeszcze trafić na DIN.

: śr paź 28, 2009 08:46
autor: jeckim
witam,
miałem dokładnie tak samo. Po przekręceniu kluczyka, była chwila zastanownienia i dopiero rozrusznik załapywał. Jak nadeszły trochę zimniejsze noce, to rano rozrusznik jęczał jak na zużytym akumulatorze. Kupiłem nowy akumulator - to samo. Okazał się, że zaśniedziałe styki między elektromagnetycznym włącznikiem a samym rozrusznikiem nie przepuszczały odpowiedniego prądu rozruchowego. Po ciemku nawet widac bylo nawet iskry z tego zlacza. Regeneracja rozrusznika 300 zl. Wzglada i dziala jak nowy

: śr paź 28, 2009 21:21
autor: doggie
GRIZLI pisze:
Naprawdę w fabrykach nie wstawiaja akumulatorów na pałę...
no niby nie, ale mapy do TDI PD w Mk5 jednak fabryka spie_rdzieliła, bo to notoryczny problem ze złym odpalaniem na gorącym silniku

aku czy rozrusznik

: pt paź 30, 2009 18:43
autor: lukaselmo
Witam.Rozrusznik jest po przeglądzie,aku kupiłem Varta Blue 72 Ah i 680 en.Jest niby lepiej ale rarytasu niet.Zobacze jutro rano.Stare aku miał po nocy 12,3 Volt,ten jak go brałem ze sklepu to miał 12,55.Jeckim mam pytanko:gdzie to iskrzyło w twoim aucie,może jest to samo u mnie?W którym miejscu patrzeć?Które styki zaśniedziały?Ten przewód co idzie od plusa do rozrusznika?Czyściłem klemy i odkręciłem mase i też czyściłem.Prosze o odpowiedź.Pozdrawiam