Strona 1 z 2

Problem z nastawnikiem

: ndz cze 07, 2009 21:51
autor: mzdunio
Witam wszystkich,

Po pierwsze chciałbym się przywitać jako że to mój pierwszy post.

Wiem że temat nastawnika poruszany był już nie raz na forum, ale sytuacja jest dosyć nietypowa.

Przechodząc do konkretów to posiadam VW Borę 1.9TDI silnik ASV z 2000 roku.

Pod koniec poprzedniego roku miałem problemy z samochodem polegające na braku mocy, falowaniu obrotów na biegu jałowym, a poźniej raz na kilka dni silnik gasł tak jakby brakowało paliwa. Po zakupieniu Vag'a zauważyłem błędy nastawnika dawki. Po przeczytaniu postów na forum pojechałem do serwisu diesla w Białymstoku, gdzie po rozebraniu nastawnika okazało się że cały jest zardzewiały (kupiłem ten samochód kilka miesięcy wcześniej), więc poszedł do czyszczenia.
Wszystko było ok przez kilka miesięcy. W między czasie czyszczona była turbina.
Po około 3 miesiącach znowu zaczęły się problemy z nierówną pracą i gaśnięciem więc znowu pojechałem do serwisu gdzie stwierdzono że nastawnik jest OK więc tylko mi wyregulowano samochód.
Teraz po następnych 2 miesiącach znowu zauważyłem błędy nastawnika i raz mi zgasł silnik.

Ktoś może ma pomysł co mogę jeszcze zrobić żeby raz na zawsze pozbyć się tego problemu. Oczywiście wymiana pompy odpada :).

Zrobiłem logi grupy 0001 z vaga - może to pomoże w zdiagnozowaniu problemu

Przy wyłączonym silniku:

,Group A:,'001,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running
,,Engine speed,Injection Quantity,Mod. Piston Displ.,Coolant Temp.,,,,,,,,,,
,TIME,870-950 rpm,2.2-9.0 mg/H,1.45-2.0 V,80-110*C,TIME,,,,,TIME,,,,
Marker,STAMP, /min, mg/str, V,°C,STAMP,,,,,STAMP,,,,
,0.00,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,0.38,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,0.78,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,1.18,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,1.58,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,1.98,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,2.38,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,2.78,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,3.18,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,3.56,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,3.96,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,4.36,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,4.76,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,5.16,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,5.54,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,5.94,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,6.34,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,6.74,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,7.14,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,
,7.54,0,0.0,0.760,84.6,,,,,,,,,,


Po włączeniu silnika: (Nie wiem czy te skoki napięcia są normalne)

,Group A:,'001,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running
,,Engine speed,Injection Quantity,Mod. Piston Displ.,Coolant Temp.,,,,,,,,,,
,TIME,870-950 rpm,2.2-9.0 mg/H,1.45-2.0 V,80-110*C,TIME,,,,,TIME,,,,
Marker,STAMP, /min, mg/str, V,°C,STAMP,,,,,STAMP,,,,
,0.00,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,0.39,903,3.6,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,0.79,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,1.19,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,1.59,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,1.99,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,2.39,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,2.79,903,3.6,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,3.19,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,3.59,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,3.99,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,4.39,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,4.79,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,5.19,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,5.59,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,5.99,903,3.2,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,6.39,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,6.79,903,3.2,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,7.19,903,3.6,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,7.59,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,7.99,903,3.6,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,8.39,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,8.79,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,9.17,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,9.57,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,9.97,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,10.36,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,10.76,903,3.2,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,11.16,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,11.56,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,11.96,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,12.36,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,12.76,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,13.14,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,13.54,903,3.6,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,13.94,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,14.34,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,14.74,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,15.14,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,15.54,903,3.6,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,15.94,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,16.34,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,16.74,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,17.14,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,17.54,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,17.94,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,18.34,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,18.74,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,19.14,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,19.54,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,19.94,903,3.2,1.620,82.8,,,,,,,,,,
,20.34,903,3.6,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,20.74,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,21.14,903,3.2,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,21.54,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,21.94,903,3.4,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,22.34,903,3.4,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,22.74,903,3.4,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,23.12,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,23.52,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,23.92,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,24.32,903,3.2,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,24.72,903,3.6,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,25.12,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,25.52,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,25.91,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,26.31,903,3.6,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,26.71,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,27.09,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,27.49,903,3.6,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,27.89,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,28.29,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,28.69,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,29.09,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,29.49,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,29.87,903,3.6,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,30.27,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,30.67,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,31.07,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,31.47,903,3.2,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,31.86,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,32.26,903,3.4,1.700,82.8,,,,,,,,,,
,32.64,903,3.4,1.620,82.8,,,,,,,,,,
,33.04,903,3.2,1.620,82.8,,,,,,,,,,
,33.44,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,33.84,903,3.4,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,34.24,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,34.64,903,3.4,1.660,82.8,,,,,,,,,,
,35.04,903,3.4,1.680,82.8,,,,,,,,,,
,35.44,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,35.84,903,3.4,1.720,82.8,,,,,,,,,,
,36.24,903,3.4,1.740,82.8,,,,,,,,,,
,36.63,903,3.4,1.620,82.8,,,,,,,,,,
,37.03,903,3.4,1.640,82.8,,,,,,,,,,
,37.43,903,3.6,1.640,82.8,,,,,,,,,,


Z góry dzięki za pomoc.

: ndz cze 07, 2009 22:24
autor: JABcok20
zmień stacje benzynową;)

: ndz cze 07, 2009 22:48
autor: fleshu
Zdjąć pokrywkę bezpieczników i osłone boku deski, odkręcić tablicę > wkładamy rękę i wyciągamy przekaźnik nr 109. Dalej jak w temacie > http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2844416#2844416

: ndz cze 07, 2009 23:30
autor: mzdunio
Dzięki za odpowiedź fleshu.

Poczytałem trochę o tym przekaźniku i skojarzyłem, że często słysze cykanie z okolic właśnie przekaźnika przy zimnym silniku szczególnie przy obrotach około 2500 więc wygląda na to że coś z nim jest nie tak.

Poza tym tej zimy wymieniłem świece żarowe i nadal miałem problemy z odpalaniem - nie raz musiałem kręcić pare razy po kilka sekund.

Tylko czy to możliwe że przez ten przekaźnik wyrzucane są błędy na pompie?

Aha dodam jeszcze, że kilka razy wyświetlił mi się błąd pamięci komputera.

Prosiłbym o potwierdzenie diagnozy przekaźnika 109 oraz ewentualnie czy można go gdzieś kupić?

: ndz cze 07, 2009 23:44
autor: raczyk2
mzdunio jak możesz to napisz gdzie w białym jest ten serwis disla o którym pisałes w poscie

: ndz cze 07, 2009 23:51
autor: mzdunio
Byłem w serwisie na elewatorskiej - wpisz w googlu serwis diesel elewatorska to ci znajdzie. Sam serwis nie wygląda zbyt zachęcająco ale koleś który czyścił nastawnik wyglądał na osobę która wie o co chodzi - no i impreza kosztowała około 200zl. Byłem tez w innym serwisie gdzies w okolicach 27-lipca - niby renomowany - gdzie zasugerowano mi naprawe pompy za ponad 2 tysie, a za samo podłączenie do kompa wzieli 100. wiec tego serwisu nie polecam

: pn cze 08, 2009 00:11
autor: fleshu
mzdunio, Jak najbardziej możesz mieć błędy - będziesz się męczył przez grube latka - przekaźnik będzie reagował na zmiany pogodowe. Sprawdzić czy są zimne luty to 15 min roboty jest. Nie kupujemy nowego tylko lutujemy stary - będzie działał jak nowy. To co słyszysz na zimnym, to jest odpinanie zasilania świec przy pewnej wartości obrotów - jest to całkowicie normalne i tak ma być!

: sob cze 20, 2009 18:15
autor: mzdunio
Wymieniłem dzisiaj przekaźnik 109 na nowy ale po wymianie tego samego dnia samochod zgasl. Co gorsze ma problemy z odpalaniem po tym jak zgasnie - jakby nie dostawal paliwa a jak dluzej pokrece to zaczyna niemrawo lapac ale zaraz gaśnie.

I jeszcze jedno. Sprawdzalem na vagu błędy i pojawił się sporadyczny błąd braku prądu na sterowniku CAN tylko nie wiem czy nie byl to jeszcze bląd sprzed wymiany przekaźnika.

Co jeszcze może być nie tak?

: sob cze 20, 2009 23:45
autor: fleshu
To na bank był błąd z przed wymiany > bo właśnie ten przekaźnik odpowiada przy okazji za zasilanie ECU > a na tym prostym co był wcześniej zachowuje się tak samo?

: ndz cze 21, 2009 01:08
autor: leo...
jakie błędy się wysypały ??
rozepnij wtyczke pompy - multimetr w ręke - zmierz jaki opór jest między pinami:
G149 - czujnik drogi przesuwu
1+2
2+3
wymagana wartość 4.9 do 7.5 Ω

N146 nastawnik dawki
5+6
wymagana wartośc 0.5 do 2,5 Ω

Obrazek

: ndz cze 21, 2009 01:20
autor: fleshu
leo..., Chyba kolega mzdunio, nie odpowie Ci na te pytania > mi tu naciąganiem kasowym pachnie > jeżeli nastawnik cały zardzewiały to chyba tylko w przypadku utopienia autka w jakimś bajorku > no i chyba mu serwis jakiegoś psikusa zostawił. Ale jak da radę niech podjedzie do jakiegoś elektryka i zrobi pomiar tych pinów> to nie jest stare autko i nie pora dla niego na błędy nastawnika.

: ndz cze 21, 2009 01:37
autor: leo...
fleshu pisze:to nie jest stare autko i nie pora dla niego na błędy nastawnika.
fakt - ale jeśli była rdza w pompie - ktoś musiał "nasikać" do baq ...
wszystko zależy jakie błędy się wysypały - pomiar też będzie bardzo pomocny ...

: ndz cze 21, 2009 01:46
autor: fleshu
Właśnie mi się wydaje że 109 dawał przerwy a serwis koledze >
mzdunio pisze:wyregulowano samochód

: ndz cze 21, 2009 07:59
autor: jaaano
I portfel przy okazji :hmm: