Strona 1 z 1
problem z doladowaniem
: sob kwie 25, 2009 09:58
autor: mariusz26
Witam! mam maly problem z samochodem 1.9 tdi AHU podlaczylem zegar cisnieniomierza doladowania turbiny i zauwazylem jedna prawidlowosc przy ostrzejszym dodaniu gazu zegar cisnienia doladowania pokazuje wartosc 1.1 Bara z tym ze po chwili wartosc spada do 0.8 i tak trzyma, doslownie wartosc spaada tak jakby otworzyl sie jakis zaworek w ciagu ulamka sekundy. Chcac ponownie dobic do 1.1 wystarczy zdiac noge z gazu i ponownie wcisnac w "podloge". Moje pytanei czy wartosc doladowanie nie powinna byc stala a spadac powoli do okreslonej wartosci wraz ze wzrostem predkosci? co moze byc nie tak. samochd ladnie sie zbiera ale.. no wlasnie ale do czasu gdy doladowanie sie w taki sposob "urywa"
: sob kwie 25, 2009 11:08
autor: To_mas
mariusz26, pod kompa logi dynamiczne i już będziesz wiedział co i jak

: sob kwie 25, 2009 12:32
autor: sagon
mariusz26 pisze:zauwazylem jedna prawidlowosc przy ostrzejszym dodaniu gazu zegar cisnienia doladowania pokazuje wartosc 1.1 Bara z tym ze po chwili wartosc spada do 0.8 i tak trzyma, doslownie wartosc spaada tak jakby otworzyl sie jakis zaworek w ciagu ulamka sekundy.
Kolego każdy tdi tak ma.Po to jest właśnie zaworek n75,aby regulować wartość ciśnienienia doładowania i utrzymywać je cały czas w granicach wartości zadanej.
To,że po wciśnięciu gazu w podłogę doładowanie przekracza wartość zadaną,to normalne zjawisko.Wtedy pompa leje paliwem na maxa,zwiększa się ilość spalin które z kolei bardziej napędzają turbinkę.
Na szczęście te turbinki maja takie jakby zabezpieczenie przed nadmiernym wzrostem ciśnienia.Bądź to w postaci zmiennej geometrii,bądź kalpy upustowej.Ta druga występuje w turbinach bez UNT,czyli zmiennej geometrii.
Oba te zabezpieczenia maja za zadanie kierować nadmiar spalin,które zbytnio napędzają turbinkę w wydech,co za tym idzie omijając wirnik.
Mniejsza ilość spalin słabiej napędza wałek turbinki i automatycznie zmniejsza się ciśnienie.
Cały ten skomplikowany proces sterowany jest komputerem za pomocą zaworka N75.
Tak więc chwilowe przeładowanie jest zjawiskiem normalnym.
Warto jednak zrobić logi i sprawdzić jak się mają ciśnienia,zadane,do fizycznego.
: sob kwie 25, 2009 17:28
autor: mariusz26
Czyli wedlug ciebei wszystko jest ok. Zdziwily mnie troche slowa znajomego ktory ma troche inny samochod z innym silnikiem ale tez turbodoladowanego klekota

Stwierdzil on ze u niego wskazanie barometru wzrasta do odpowieniej wartosc 1.1 i wraz z nabieraniem predkosci samochodu i niezmieniona pozycia pedalu gazu powoli opada do wartosci 0.8 U mnie jest jednak zjawisko natychmiastowe. Troche zaniepokojl mnie ten fakt i dlatego chcialem czegos wiecej dowiedziec sie na ten temat
: sob kwie 25, 2009 18:01
autor: To_mas
mariusz26, a co on ma za auto ?
: sob kwie 25, 2009 18:34
autor: mariusz26
Jezeli chodzi o auto o ktorym mowa to golf III silnik 1.9 tdi AHU na liczniku przebiek ok 170tys na komputerze nie wystepuja zadne bledy. Nie doczytalem jego auto to mazda 323 2.0
: sob kwie 25, 2009 19:29
autor: Pruszkowiak
mariusz26, u mnie tak samo więc wszystko OK
Overboost u mnie też sięga 1.1-1.2 bar a potem zbija do 0.8-0.9
: sob kwie 25, 2009 20:25
autor: sagon
mariusz26, jeżeli tylko turbina zrzuca ciśnienie do zadanego,to nie ma powodu do niepokoju.
A im szybciej ciśnienie spada do wartości właściwej,tym lepiej.
Chłopie nie martw się,bo nie masz czym.
: sob kwie 25, 2009 23:28
autor: mariusz26
ok dzieki chlopaki. Czasami zastanawiam sie co bym zrobil bez forum... Zapewne jezdzil po mechanikach dreczac ich banalnymi pytaniami, jeszce raz dzieki.
