Strona 1 z 1

Jak ma byc ustawione cięgno łopatek przy turbinie VNT.

: pt lis 14, 2008 16:54
autor: slodki01
Pytanie jest takie .Jak to ciegno ma byc ustawione ?Przy mojej turbinie (MK4 1.9 tdi pd) jak samochod jest zgaszony to to ciegno jest u samej gory ,ale jest tak ustawione ze niedociska maksymalnie do gory tego ramienia z bolcem od lopatek,jest tak na styk delikatny jest luz, jak zapale samochod to gruszka wciągnie ciegno maksymalnie na dół az do oporu i oprze sie na tej srubce docisnie i niema luzu na tym bolcu z zawleczka.Niewiem czy jak jest u gory to tez niema byc luzu czy moze byc delikatny luz i niema to wplywu na prace tubrbiny.Mam nadzieje ze polapaliscie o co mi chodzi. :grin:


Ma to jakis wplyw na zachowanie silnika ,na moc ,na przyspieszenie .Czy to cie gna podczas duzych predkosci obrotowych silnika wychodzi do samej gory?Zna si ektos na tych sprawach?Pytam dlatego ze kiedys wycigalem swoja turbine do czysczenia lopatek ,i to ciegna chyba odkrecalem i cos tam regulowalem .dodam ze samochod dobrze jezdzi i ma kopa.
A czy ciegno ma nachodzic na to ramie z bolcem ciasno czy ma byc luz delikatny.?
U mnie jest tak ze jest luz ,w otrzorze ciegna jest jeszcze jakis taka tulejka ,taki pierscien i to wszystko ma luz ,

: pt lis 14, 2008 20:05
autor: AFN140KM
slodki01 pisze:...A czy ciegno ma nachodzic na to ramie z bolcem ciasno czy ma byc luz delikatny?
U mnie jest tak ze jest luz, w otrzorze ciegna jest jeszcze jakis taka tulejka, taki pierscien i to wszystko ma luz
Ma być delikatny luz. Taki, aby na zimnej i gorącej turbinie możliwe było swobodne przekręcenie bolca w tulejce.
Sprawdź jaki jest luz przy rozgrzanej turbinie, bo napewno będzie odrobinę mniejszy niż na zimnej. Jeśli turbo ma już troszkę "przejechane" to luz będzie się powiększał na wskutek normalnego zużycia. Nadmierny luz w tej tulejce ma wpływ na precyzję regulacji ciśnienia doładowania, a konkretnie na utrzymywanie go na stałym poziomie (zwiększony czas reakcji).
slodki01 pisze:...Czy to cie gna podczas duzych predkosci obrotowych silnika wychodzi do samej gory?...
Sztanga (to cięgno) pracuje cały czas. Zasada jest taka: sztanga wciągnięta przez siłownik (skrócona) = max. doładowanie, a wysunięta (wydłużona) = min. doładowanie. Wynika z tego, że np. na wolnych obrotach ciśnienie spalin jest bardzo małe, więc ECU steruje na max. doładowanie aby maksymalnie podnieść ciśnienie powietrza. Kiedy ruszasz z miejsca i spalin jest coraz więcej, ECU przez N75 "sugerując" się mapami wysuwa sztangę z siłownika i zmniejsza doładowanie. Regulacja jest całkiem płynna, a o tym gdzie w danym momencie znajduje się sztanga decyduje ECU na podstawie map.

: pt lis 14, 2008 23:26
autor: slodki01
JUz nawet niepamietam czy cos regulowalem ta sztange czy nie przy czyszczeniu turbiny .Raz na jakis czas poprostu sprawdzam reka czy lopatki w turbinie chodza lekko.Bo ja to turbo dwa razy czyscilem .za pierwszym razem wyczyscilem kiepsko i pojezdzilem troche i znowu sie zacinaly.drugi raz jak czyscilkem to juz to zrobiulem tak jak nalezy i do tej pory jest ok. Czyscilem w lutym tego roku.No i przy tym sprawdzaniu co jakis czass zauwazylem ze jest tam delikatny luz,dlatego pytam o ta sprawe. chcilaem nawet odkrecic ta gruszke od turbiny ale jedna srubka sie obrobila i dalem sobie spokój.Troche mi naswietliles sprawe.dzieki