Strona 1 z 1

Turbo ze zmienną geometrią - moment ruszenia kierownic.

: sob wrz 13, 2008 15:38
autor: TDiesel
Witam :) Szukałem w szukajce, dużo tematów o VNT, ale nie chce robić tam OT ;)

Chodzi mi o to, jak konkretnie działają łopatki w VNT. Z tego co zdążyłem się zorientować, zastępują one zawór upustowy, czyli regulują ciśnienie doładowania powietrza. Czyli w którymś momencie bardziej są otwarte, a w którymś mniej... I właśnie to mnie interesuje: kiedy jak się zmienia ich stan? Kiedy są przymknięte kiedy bardziej otwarte? Czy to zależy tylko od obrotów, czy od wciśnięcia gazu?

Zorientowanych w temacie proszę o wyjaśnienie ;)

pozdrawiam
TDiesel :)

: sob wrz 13, 2008 15:59
autor: souler
zamkniete przy max wymaganym obciazeniu, otwarte przy minimalnym obciazenia, bez obciazenia. sterowanie zalezy od polozenia pedalu gazu. niech ktos poprawi jesli zle napisalem.

: sob wrz 13, 2008 15:59
autor: Quintus
gdy gwałtownie ciśniesz oczekując dużego przyspieszenia wtedy ciśnienie rośnie. domykają się.

: sob wrz 13, 2008 16:11
autor: homsky
TDiesel pisze:Czyli w którymś momencie bardziej są otwarte, a w którymś mniej... I właśnie to mnie interesuje: kiedy jak się zmienia ich stan?
Witam kolege zza miedzy :grin:

Kierownice VNT w stanie "spoczynku" gdy silnik nie pracuje sa ustawione na MIN doładowanie , po rozruchu silnika gruszka podcisnieniowa wciąga sztangę i ustawia kierownice na MAX doładowanie.
Przy jeżdżeniu z niewielkim wciskaniem pedału gazu kierownice praktycznie cały czas ustawiają sie na MAX doładowanie lub prawie MAX.
W momencie gdy dajemy pedał gazu do dechy spaliny osiągają bardzo dużą dynamikę , turbina jest momentalnie "rozkręcana" osiąga swoje robocze cisnienie pracy i aby tego ciśnienia nie przekraczać kierownice są "przymykane" w kierunku MIN, aby spaliny działały "mniej agresywnie" na łopatki turbiny , cisnienie doładowania jest stabilizowane i utrzymywane na mniej więcej stałym poziomie

Tak bardzo pobieżnie można to opisać, oczywiscie całość jest troche bardziej złożona.

[ Dodano: Sob Wrz 13, 2008 16:47 ]
Może żeby lepiej zobrazować jak pracują kierownice , kawałek logu, jazda od 1500 do 4500obr , pedał do dechy

Obrazek