mivhal_f pisze:a co to za zawór jest?i co on robi dokładniej?
Jest to zawór który zbija ciśnienie oleju w układzie jeśli wzrasta ono powyżej 6-7bar.
Czasami lubi się przycinać i szczególnie na zimnym lub ciepłym silniku, gdy olej jeszcze nie jest rozgrzany do 90 stopni (ma dużą lepkość, czy jakoś tak) ciśnienie w układzie jest wyższe niż przy dobrze zagrzanym oleju.
Dam ci przykład bo mam u siebie wskaźnik ciśnienia oleju.
Mam olej Castrol Magnatec Diesel 5W-40. Na zimnym po nocy silniku na wolnych obrotach mam około 5 bar i wystarczą obroty około 2000 żeby w układzie zrobiło się 7 bar i już zawór upuszcza ciśnienie.
A gdy temp oleju jest około 90 stopni to ciśnienie w układzie wynosi około 0,4-0,5 bara, czyli jest 10 razy mniejsze, i nawet 4000-4500 obrotów nie spowoduje zwiększenia ciśnienia do wartości 7 bar.
Przy oleju mineralnym będą to wartości inne (wyższe), bo olej mineralny jest o wiele gęstszy niż syntetyk.
A jeśli ciśnienie w układzie wzrośnie powyżej 7 bar to wystarczy to na podstawienie zaworów i na uchylonych zaworach jest NIERÓWNA praca i kupa czarnego dymu.
Jeśli nie ma tego na 4 biegu gdzie obroty wzrastają na tyle wolno, że zawór zdąży upuścić ciśnienie to będzie to.
U mnie zdażyło mi się to na postoju podczas przygazówki i na 1 biegu gdzie obroty rosną momentalnie.
[ Dodano: 15 Cze 2008 13:11 ]
Podobno zawór jest niewymienialny i trzeba wymieniać całą pompę oleju, ale polak potrafi i ktoś twierdził że da się go jakoś wymienić.
[ Dodano: 15 Cze 2008 13:14 ]
mivhal_f pisze:a jeżdżę niestety na mineralnym bo nie wiedziałem jaki był wcześniej
Ile kilometrów zrobiłeś od wymiany oleju?
Bierze olej pomiędzy wymianami?
Jak długo jeździsz na mineralnym?