Strona 1 z 4

ciśnienie turbiny VNT gt1749 a kkk14

: czw sty 24, 2008 21:47
autor: adam16v
Pytanko do tematu. Czy ciśnienie (np. 0.8 bara) uzyskane z turbiny kkk14 a z gt1749 daje taki sam przyrost powietrza dla silnika? Pytam bo pamiętam temat euglena gdzie uzyskał wysoki moment i moc na ciśnieniu tylko 1,2bara. Czyli np. jeśli nie chcę przeładować swojego silnika ciśnieniem, a na kkk14 miałem 1.1 bara, to ile teraz wysterować na gt1749? Czy wyższe ciśnienie niż miałem ( nadmiar powietrza ) jest szkodliwy, bo z jednej strony słyszałem że nie bo diesle lubią większą dawkę powietrza, ale z drugiej strony są opowieści o przedmuchanych uszczelkach pod głowicą...

: pt sty 25, 2008 01:36
autor: souler
ilosc powietrza sie nie zmienia przy takim samym cisnieniu, bo skladu powietrza nie zmienisz. zmienia sie jego temp i szybkosc uzyskania zadanego cisnienia.

: pt sty 25, 2008 10:06
autor: dzidzia24
SOULERMoim zdaniem się mylisz(ale nie jestem pewien), ciśnienie to nie to samo co objętość.
I większe turbo da więcej powietrza od mniejszego przy takim samym ciśnieniu doładowania.
A co do powietrza to napewno mniejsze ciśnienie doładowania jest bezpieczniejsze(zdrowsze) dla silnika i dlatego VNT jest lepsze :D A po za tym po za stosowaniu turbiny VNT nie będziesz miał nadmiaru zbędnego powietrza(przeładowania) tylko odpowiednią jego ilość w każdym zakresie obrotów.
(ale na forum są lepsi specjaliści i jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi :smoke: )

: pt sty 25, 2008 14:02
autor: twardy
adam16v pisze:I większe turbo da więcej powietrza od mniejszego przy takim samym ciśnieniu doładowania.
dokładnie

: pt sty 25, 2008 16:22
autor: Tomallus
U euglena na VNT 17 na 1,2 bara było nieźle, ale, o ile dobrze pamiętam, na VNT 20 było tak samo dobrze na 0.9 bara. Większe turbo daje więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu. Jeśli się myle to mnie poprawcie.

: pt sty 25, 2008 16:48
autor: homsky
Mniej więcej dobrze rozumujecie wszyscy tylko wasze wypowiedzi sa nie pełne dlatego nawzajem sie nie rozumiecie, choc kazdy z Was ma rację.

Żeby porównywać co da nam duże turbo w porównaniu z małym trzeba postawić pewne załozenia bo inaczej cała rozmowa jest bez sensu i do niczego nie dojdziemy.

Nasze założenie w tym temacie jest takie : zmieniamy turbo z małego na większe w jednym i tym samym silniku , dla "wydajności turbiny " istotna jest pojemnośc silnika i maksymalne obroty jakie rozwija silnik , czyli w naszym przypadku to pozostaje bez zmian bo silnika nie zmieniamy.

Widzieliście pewnie jak wygląda charakterystyka pracy turbiny na wykresie.

załóżmy ze mała turbina dmuchała 1bar i duża turbina po załozeniu tez dmucha 1bar , czy zwieksza nam to ilość (masa) powietrza jaką zasysa silnik ???? NIE - przeciez ta sama pojemnośc do napompowania i te same cisnienie oraz obroty silnika daje nam identyczną ilość (masę) powietrza .

jedyne co sie zmieni w tej sytuacji to obroty z jaką pracują obie turbiny , duża turbina bedzie sie kręciła z mniejszymi obrotami niz mała przy tym samym zadanym ciśnieniu w naszym silniku.

patrząc z drugiej strony teraz , jeśli w danym silniku obie turbiny rozkręcimy to identycznych obrotów to oczywiscie duże turbo uzyska duzo wyższe cisnienie od małego turbo
dzidzia24 pisze:I większe turbo da więcej powietrza od mniejszego przy takim samym ciśnieniu doładowania.
Nie , bo do silnika o np pojemności 1600ccm króty kręci 4500rpm i jest dmuchany cisnieniem 1bar wchodzi ścisle okreslona ilośc powietrza , niewazne czy dmuchane jest duzym czy małym turbo.

-------------------------

Patrząc na charakterystyki pracy turbin można powiedzieć jedno :

Duże turbo ma wiekszą wydajnośc od małego i każde turbo ma graniczną predkośc obrotową z jaką może bezpiecznie i wydajnie (sprawność) pracować, co w praktyce daje nam :

- przy tej samej pojemności silnika i obrotach silnika , duże turbo moze pracowac z duzo większym cisnieniem niz małe ,

- przy zachowaniu tego samego cisnienia co w małym turbo , duże turbo może pracowac z silnikiem o wiekszej pojemności lub z silnikiem który kręci wyższe obroty

: pt sty 25, 2008 18:33
autor: cowboy
he he zaraz zaprzal napisze ze 1 Bar z duzego torubo to nie to samo co 1 Bar z małego turbo :P

trzeba tak dobierac trubine żeby nie było zbytniego laga , bo jak mam popmpować od 3000 rpm to cała zabawa jazdy dieslem czyli elastycznośc idzie do lasu oraz tak żeby nie przekroczyc surge line kompresora

duze turbo jest w stanie napompować powyżej 3500 i dzieki temu moment mozna trzymac pałsko wyżej

na małej turbinie długotrwałe kręcenie wysoko np 4500 rpm powoduje że mała turbina ledwo zipie ;)

tak więc trzeba miec na uwadze przeznaczenie auta czy dupowóz czy zapierdalacz, no i jakie ma byc docelowe doładowanie...

najlepiej miec duze turbo VNT :)

: pt sty 25, 2008 19:23
autor: adam16v
W tej chwili wysterowałem sobie na maksymalnie 0.7 bara, z tym że to nie ma być wyścigówka, no i puki co chodzi ładnie. Potestuję jeszcze trochę i zobaczymy. Mam wrażenie że przy pełnym bucie dymi więc to może być zbyt niskie ciśnienie. Dawka jest dość bogata. :helm:

: pt sty 25, 2008 19:41
autor: zaprzal
he zaraz zaprzal napisze ze 1 Bar z duzego torubo to nie to samo co 1 Bar z małego turbo
widziales wykres corvette vtg? ponad 1000koni a doladowanie 1,5 bar...

jest duzo innych rzeczy ktore maja wplyw na wydajnosc - na przyklad rozmiar czesci wydechowej - zbyt mala potrafi skutecznie dlawic wydech do tego stopnia, ze przy duzym booscie cisnienie w kolektorze wydechowym robi sie wyzsze niz w dolotowym i moga wtedy wystepowac problemy z oproznianiem spalin - jest taki moment, ze zarowno zawor ssacy jak i wydechowy sa otwarte jednoczesnie - wyobrazcie sobie co sie wtedy dzieje w takiej ekstremalnej sytuacji gdy w kolektorze wyd. mamy wieksze cisnienie

kazdy zaklada sobie co mu sie podoba i dmucha ile mu sie podoba :helm: ja bym wolal do starego silniczka wieksza turbawke na wastegate - zawsze to bedzie bezpieczniejsze - zamiast archaicznych k14,k24 zalozyc na przyklad gt2056 na wastegate z iveco 2.8 okolo 2000roku i bedzie dobra do latania na codzien i bedzie dynamicznie mysle, ze okolo 140-150 koni do uzyskania w 1.6. Jak ktos chce extreme to gt2259 z merca atego 4.2diesel lub jakas k16 ;) - trzeba cos dobrac w zaleznosci od potrzeb a nie na chybil trafil

[ Dodano: Pią Sty 25, 2008 6:42 pm ]
adam16v pisze:Pytanko do tematu. Czy ciśnienie (np. 0.8 bara) uzyskane z turbiny kkk14 a z gt1749 daje taki sam przyrost powietrza dla silnika?
osobiscie ustawilbym na tej turbawce tyle ile dmucha seryjnie w 1.9tdi i nie kombinowal wiecej

: pt sty 25, 2008 19:48
autor: adam16v
zaprzal pisze:osobiscie ustawilbym na tej turbawce tyle ile dmucha seryjnie w 1.9tdi i nie kombinowal wiecej
A ile daje seryjnie takie turbo? O ile wiem to jest model który był wkładany do pasków z 2001 roku , Ale modeli silników nie znam.

: pt sty 25, 2008 20:12
autor: cowboy
zaprzal pisze: widziales wykres corvette vtg? ponad 1000koni a doladowanie 1,5 bar...
widziałem ;) ale tam jest 2 razy więcej cylindrów i ponad 3 razy większa pojemność i do tego 2 razy większe obroty, czyli ten silnik potrzebuje ~12 razy więcej powietrza niz nasze 1.9 TDI :)
adam16v pisze:O ile wiem to jest model który był wkładany do pasków z 2001 roku
to GT1949 moze byc z silnika 101 lub 115km czyli 1,1 Bar dmuchnie spokojnie w 1.6TD :bigok:

[ Dodano: Pią Sty 25, 2008 19:15 ]
a skoro mowa o wykresie to jakby ktoś był ciekawy

http://www.vtg.pl/img/KOT.jpg

rzadko się widzi takie wykresy :) a to jeszcze nie docelowy setup, no i nie dokręcone do odcinki :P

: pt sty 25, 2008 21:57
autor: t0mal
Tutaj nie chodzi o pojemnosc silnika, chodzi o objetasc sprezarki i wielkosc wirnika duze turbo moze w jednostce czasu "poruszyc" wiecej powietrza niz male, to troche tak jakby miec dwa wentylatory, jeden powiedzmy domowy taki 30 cm, i drugi od np z poduszkowca. Jesli wlaczysz je na takich samych obrotach pierwszy bedzie przyjemnie dmuchal, a drugi bedzie "urywal glowe" :] nie chodzi o cisnienie tylko o objetosc

: sob sty 26, 2008 00:09
autor: souler
to powiedz mi t0mal, ile masz tej objetosci w 1 bar cisnienia zajmujacego dokladnie taka sama objetosc kolektora i garow, ktore sie nie zmieniaja?