Dlaczego komora wirowa a nie wtrysk bezpośredni
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
Dlaczego komora wirowa a nie wtrysk bezpośredni
Dlaczego jeśli ktoś wie stosowano komorę wirową w dieslu a nie wtrysk na denko tłoka. W samochodach ciężarowych i ciągnikach nie wiem czy można nazwać to wtryskiem bezpośrednim ale wtrysk jest jakby bezpośredni i stosowany od dawna a w VW dopiero od wersji TDI.
http://www.zssio.pl/dyplomy/2001/silniki/diesel.html
http://www.zssio.pl/dyplomy/2001/silniki/diesel.html
Ostatnio zmieniony pn sty 07, 2008 18:37 przez slaawoo, łącznie zmieniany 1 raz.
Wzięło sie to z ograniczeń technologicznych i braku wiedzy która stopniowo ewoluowała.. A właśnie w samochodach cężarowych stosowano wtrysk bezpośredni od dawna bo w tej kategorii pojazdów wady wtrysku bezpośredniego nie górowały nad jegozaletami(przedewszystkim oszczedność paliwa.slaawoo pisze:Dlaczego jeśli ktoś wie stosowano komorę wirową w dieslu a nie wtrysk na denko tłoka
W silnikach z komorą wirową dysz wtryskuje paliwo do komory w której sprężone powietrze powoduje swego rodzaju tornado, przez co paliwo ulega intensywnemu mieszaniu się z powietrzem, w trakcie czego dochodzi do zapłonu. Poprzez kanał łączący płomień wpada do komory spalania. Daje to leprzy efekt samozapłonu jak i efektywnośc spalania samej mieszanki. W powszechnie stosowanych silnikach paliwo wtryskiwane jest do komory wstępnej, komory wirowej lub bezpośrednio do cylindra. W silnikach z komorą wstępną i wirową stosuje się zwykle świece żarowe, których żarzenie (rozgrzane do czerwoności) wspomaga wystąpienie samozapłonu w zimnym silniku. Występuje tu bowiem silniejsze chłodzenie sprężanego powietrza od chłodnych ścianek cylindra i głowicy, niż w przypadku silnika z wtryskiem bezpośrednim. Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne (pompowtryskiwacze, system common-rail) takich świec zasadniczo nie wymagają. A efektywnośc zapłonu uzyskuje sie dzięki wysokiemu cisnieniu wtrysku.
Kazdy współczesny silnik wysokoprężny ma świece żarowe mimo tego ze dzisiaj kazdy nowy silnik ZS ma wtrysk bezpośredni. W tych silnikach podgrzewanie stosuje bardziej po to aby zmniejszyc toksycznosc spalin na zimnym silniku niz po to aby ułatwic rozruch zimnego silnika(wyjątkiem jest rozruch w niskich temp tu zaden diesel bez grzania łatwo nie odpali).
A z tym stosowaniem wtrysku bezpośr. to fakt w autach ciężarowych był on juz stosowany w latach 70-tych. Ale wtedy miał on głownie tylko 2 zalety a mianowicie: łatwy rozruch w niskich temp. i niskie zuzycie paliwa. Wtedy wtrysk pośredni miał jedną poważną zalete : miękka praca silnika, a ta zaleta w autach osobowych zajmowała duzo wazniejsze miejsce niz w ciezarowych. Dopiero wprowadzenie powaznych zmian w budowie komór spalania przez co zostało poprawione zawirowanie powietrza ( dawniej nie zwracano na to takiej uwagi jak obecnie)oraz zastosowanie dzielenia dawki paliwa w obrębie jednego wtrysku wyeliminowało powazniejsze wady tego systemu (twarda praca)które utrudniały zastosowanie go w silnikach aut osobowych. Potem wkroczyła elektronika i z wtryskiem mozna juz robic cuda wianki(wtryskiwanie paliwa w 5 fazach w ciągu jednego cyklu nie stanowi problemu).
A z tym stosowaniem wtrysku bezpośr. to fakt w autach ciężarowych był on juz stosowany w latach 70-tych. Ale wtedy miał on głownie tylko 2 zalety a mianowicie: łatwy rozruch w niskich temp. i niskie zuzycie paliwa. Wtedy wtrysk pośredni miał jedną poważną zalete : miękka praca silnika, a ta zaleta w autach osobowych zajmowała duzo wazniejsze miejsce niz w ciezarowych. Dopiero wprowadzenie powaznych zmian w budowie komór spalania przez co zostało poprawione zawirowanie powietrza ( dawniej nie zwracano na to takiej uwagi jak obecnie)oraz zastosowanie dzielenia dawki paliwa w obrębie jednego wtrysku wyeliminowało powazniejsze wady tego systemu (twarda praca)które utrudniały zastosowanie go w silnikach aut osobowych. Potem wkroczyła elektronika i z wtryskiem mozna juz robic cuda wianki(wtryskiwanie paliwa w 5 fazach w ciągu jednego cyklu nie stanowi problemu).
Ostatnio zmieniony pn sty 07, 2008 19:36 przez szatanek, łącznie zmieniany 1 raz.
Fakt - na pewno pamietacie takie małe, jednoosobowe ciężarówki zwane "Multikar" - one miały oczywiście silniki z wtryskiem bezposrednim i było je wyraźnie słychać juz z wielkiej odległości... W aucie osobowym na te czasy było to nie do przyjęcia.szatanek pisze:Wtedy wtrysk pośredni miał jedną poważną zalete : miękka praca silnika, a ta zaleta w autach osobowych zajmowała duzo wazniejsze miejsce niz w ciezarowych.
Tak wtedy w autach osobowych doskonalono wtrysk pośredni, mercedesowi np. udało sie go dośc dobrze dopracować, napewno widzieliście jak wygląda głowica i tłoki w mercedesie 124(stara E-klasa) 300D,komora wstępna ma wybrzuszenie a tłok ma wgłębienie, ponadto w tym wybrzuszeniu jest nie jeden a kilka otworków. Taka budowa plus 6 cyl. w rzędzie zapewnia silnikowi (nawet dzisiaj) ładną kulturę pracy.
Odwrotnym przykładem jest np. FORD TRANSIT, gdzie jest prosty wtrysk bezpośredni, i kazdy wie jak ten silnik klepie, w osobówce to nie do przyjęcia.
Odwrotnym przykładem jest np. FORD TRANSIT, gdzie jest prosty wtrysk bezpośredni, i kazdy wie jak ten silnik klepie, w osobówce to nie do przyjęcia.
Tu man nie chodzi o to z jakiego systemu wtrysku ile mozna wyciągnąć i który jest lepszy.
Jeden ma wady i zalety i drugi. Obecnie wtrysk bezpośredni zapanował w świecie diesli, bo przemówiły 2 podstawoe aspekty a mianowicie : ochrona środowiska i oszczędność.
Mercedes bardzo długo bronił sie przed wtryskiem bezp. w swoich silnikach, jak śmigały juz TDI-ki, merc. dalej smigał na pośrednim, ford do 2000r pchał do swoich aut silniki 1,8 TD z posrednim wtryskiem. No ale normy euro poszły dalej, konkurencja zapewniała podobne osiągi przy mniejszym apetycie na paliwo i trzeba było coś zmienic.
Jeden ma wady i zalety i drugi. Obecnie wtrysk bezpośredni zapanował w świecie diesli, bo przemówiły 2 podstawoe aspekty a mianowicie : ochrona środowiska i oszczędność.
Mercedes bardzo długo bronił sie przed wtryskiem bezp. w swoich silnikach, jak śmigały juz TDI-ki, merc. dalej smigał na pośrednim, ford do 2000r pchał do swoich aut silniki 1,8 TD z posrednim wtryskiem. No ale normy euro poszły dalej, konkurencja zapewniała podobne osiągi przy mniejszym apetycie na paliwo i trzeba było coś zmienic.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 73 gości