Strona 8 z 12

: śr lis 25, 2009 12:38
autor: t0mal
Już poprawiłem, nie vnt tylko vgt :) a tu schemat, prosz:

Obrazek

[ Dodano: 25 Lis 2009 11:46 ]
Holset sprzedaje różne rozmiary tych sprężarek, ta na aukcji to największa, z serii he500, są jeszcze he400, 300, 200

: śr lis 25, 2009 17:36
autor: kkolekk
trochę fantazja was poniosła, ale do rzeczy myślałem o kkk14 bo jedną już mam myślałem też o kkk14 i kkk24 tylko nie wiem jak zrobic przekierowanie z małej na dużą bo dwie małe to nie problem ustawiam obydwie na 1,5 i chodzą równocześnie. mala z dużą nie zabardzo żeby chodziły równocześnie

[ Dodano: 25 Lis 2009 16:38 ]
mówie o tych turbinach bo akurat takie posiadam tyle że kkk24 do regeneracji

: śr lis 25, 2009 20:59
autor: arwam
kkolekk,

ustaw je szeregowo a nie równolegle.
mała będzie pompować z dołu i później podnosić tylko ciśnienie wyprodukowane przez dużą.

: śr lis 25, 2009 23:35
autor: Biperr0
Więc kolego arwam, myślisz żeby podłączyć jedną za drugą poprostu?

: czw lis 26, 2009 01:24
autor: arwam
nie tak poprostu tylko K14 zostawić na miejscu a wyjście spalin z niej poprowadzić do K24 z niej już do downpipe i dalej do wydechu.
a po zimnej stronie, to od filtra powietrza najpierw do K24 a z niej do K14 i dopiero do IC

: czw lis 26, 2009 01:46
autor: t0mal
Na wydechu przed k14 musi być zawór, który przy odpowiednim ciśnieniu puszczałby spaliny na wirnik k24, podobnie trzeba zrobić na dolocie, żeby żadna turbina nie kręciła się "do tyłu".

Wydaje się, że do zaworu wydechowego możnaby wykożystać wg z k14 po odpowiednim przerobieniu kanału tak, aby spaliny miały możliwie najwięcej energii.

: czw lis 26, 2009 01:52
autor: arwam
Na wydechu przed k14 musi być zawór, który przy odpowiednim ciśnieniu puszczałby spaliny na wirnik k24, podobnie trzeba zrobić na dolocie, żeby żadna turbina nie kręciła się "do tyłu".
t0mal, Ty cały czas mówisz o rozwiązaniu gdzie turbiny są równolegle zainstalowane a nie szeregowo.

: czw lis 26, 2009 02:36
autor: t0mal
Ale nie można zainstalować w ten sposób jak opisałeś najpierw małej sprężarki, a potem dużej, bo jeśli ta duża zacznie coś tam dmuchać, to mała się rozpadnie, bo dodatkowe powietrze + plus dotatkowe paliwo to spory nadmiar spalin dlatego byłby potrzebny dodatkowy kanał obejściowy.
Myślałem o czymś na kształt układu stosowanego w BMW, jest to układ mieszany, nie typowo równoległy, bo przy niskich obciążeniach pracują obie sprężarki:

Obrazek

W układzie szeregowym najpierw napędzana jest duża, a potem mała dodatkowo.
Małe turbo zasilane jest z kanału obejściowego dużej sprężarki, w ten sposób niweluje się straty energii spalin, kiedy otwiera się WG i można uzyskać płynny wzrost ciśnienia.

: czw lis 26, 2009 09:51
autor: arwam
t0mal pisze:Ale nie można zainstalować w ten sposób jak opisałeś najpierw małej sprężarki, a potem dużej, bo jeśli ta duża zacznie coś tam dmuchać, to mała się rozpadnie, bo dodatkowe powietrze + plus dotatkowe paliwo to spory nadmiar spalin dlatego byłby potrzebny dodatkowy kanał obejściowy.
dlatego obydwie turbiny muszą być wyposażone w WG

[ Dodano: 26 Lis 2009 08:54 ]
t0mal pisze:W układzie szeregowym najpierw napędzana jest duża, a potem mała dodatkowo.
mówimy różnych układach

: czw lis 26, 2009 10:47
autor: Biperr0
Widze ciekawa dyskusja sie rozkręca :grin: Ciekaw jestem czy ktoś sie podejmie takiego projektu :chytry:

: czw lis 26, 2009 14:32
autor: t0mal
arwam pisze:dlatego obydwie turbiny muszą być wyposażone w WG
tak jak na załączonym obrazku :bigok:

wydaje mi się że inżynierowie BMW wiedzą co robią i nie bez powodu dali dodatkowe zawory na dolocie i kanał omijający kompresor małej sprężarki.

Nie bardzo wiem co się stanie, jeśli na wejście sprężarki podamy powietrze z innej, już sprężone (co się będzie działo na wydechu), w układzie BMW jest tak, że przy małych obciążeniach mniejsza ładuje na pełnych obrotach, a duża lekko tak sobie dmucha i jest właściwie tylko rozpędzona do obrotów pracy. Kiedy obciążenie silnika wzrasta mała sprężarka puchnie i jest prawie całkowicie odłączana, większość spalin idzie na duże turbo.

Co do układów szeregowych wiem, że są takie, w których powietrze jest kompresowane przez szereg sprężarek, tj w silnikach okrętowych są systemy, że kompresor mechaniczny wytwarza w ciśnienie przed kompresorem turbo, a turbosprężarka jeszcze podbija to ciśnienie, w ten sposób uzyskuje się wysokie doładowanie. Kompresor jest zasilany elektrycznie, bo silnik żeby odpalić potrzebuje powietrza pod ciśnieniem (mocno odprężony diesel)

O systemach z dwiema turbospręsprężarkami szeregowo czytałem tylko i niebardzo sobie to mogę wyobrazić jak to ma działać, więc piszcie to będzie z pożytkiem dla ogółu :)

[ Dodano: 26 Lis 2009 13:37 ]
Biperr0 pisze:Ciekaw jestem czy ktoś się podejmie takiego projektu
Nie opłaca się, ja bym sobie takiego holsecika z vgt przygarnął :) Lepsze rozwiązanie od vnt, bo pierścień przesuwając się sam oczyszcza się z sadzy i nie powinno się nic zapiekać

: czw lis 26, 2009 15:14
autor: Biperr0
Jeżeli dobrze rozumiem Cię t0mal, piszesz o podobnym rozwiązaniu jakby w g60 dołączyć turbine i puścić kompresor żeby dmuchał do niej tak ?

: czw lis 26, 2009 15:26
autor: t0mal
Tak, przy takim układzie myślę, że 3 bary spokojnie by pękło.

: czw lis 26, 2009 15:28
autor: Biperr0
Widziałem kiedyś taki filmik na youtubie gdzie diesel miał założony kompresor ale musiałbym go poszukać...