Chciałbym podsumować informacje, przydatne dla posiadaczy
Golf IV - MK4 - Silniki zasilane z pompy (VP), zawarte w tym temacie, jak i to czego dowiedziałem się czytając forum.
Zimny silnik nie odpala:
1. spalone świece żarowe,
2. uszkodzony czujnik temperatury
3. uszkodzony przekaźnik/bezpiecznik świec żarowych
4. zły kąt wtrysku / przestawiony rozrząd
Rozwiązania:
1. świece sprawdzamy omomierzem - wartość sprawnej świecy nie może być większa niż 1 ohm. W razie potrzeby wymieniamy
2. sprawdzamy wskazania poprzez Vag-Com, jeżeli wskazuje złą temperaturę - wymienić na nowy (np. temp na dworze 10*, silnik ma temp. otoczenia, a komputer pokazuje nam wartość np. -23*)
3. Sprawdzić przy przekręceniu stacyjki na zimnym silniku czy dochodzi napięcie do świec. Oczywiście jeżeli zachodzi konieczność podgrzania świec (temp silnika poniżej 5*). W przypadku braku napięcia sprawdzić przekaźnik i bezpiecznik (bezpiecznik znajduje się na akumulatorze)
4. Jeżeli auto dymi na siwo, biało i dalej nie odpala - przestawiony został rozrząd.
Ciepły silnik nie odpala:
1. Słaby, zużyty akumulator
2. Rozrusznik słabo kręci.
3. Zły kąt wtrysku.
Rozwiązania:
1,2 : Jak wiadomo, dla ochrony koła dwumasowego, paliwo podawane jest do silnika dopiero po przekroczeniu 250obr/min. Jeżeli akumulator, lub rozrusznik nie mogą rozkręcić silnik do tych wartości, auto będzie ciężko palić.
W tym przypadku można zrobić coś takiego - przekodować ustawienia ECU z skrzyni manualnej na automat:
Kodowanie jednostki sterującej
Funkcja 01 - elektronika silnika
Funkcja 07 - kodowanie
XXXXX
Wpisujemy kod. Kod odczytujemy ze starego modułu wtryskowego lub korzystamy z instrukcji serwisowych. Przykładowe kody zamieszczone są w tabeli poniżej.
Funkcja 06 — koniec
Przykładowe numery kodowania
Wersja samochodu Numer kodowania
Z manualną skrzynią biegów 00002
Z automatyczną skrzynią biegów 00001
Przyjęcie kodu następuje po wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu
W automacie paliwo podawane jest od samego początku, więc silnik będzie odpalał nawet przy 100obr/min, lecz cierpieć będzie koło dwumasowe.
3. Ustawienie kątu wtrysku możemy sprawdzić w Grupie 000 w ustawieniach silnika, w programie Vag-Com. Jeżeli jest zbyt niska (dużo poniżej 50), trzeba ją skorygować do granicy 48-52.