Witam
Poniżej podaje kilka przykładowych opisów szczegółowych olejów 5w40 które udało mi się zdobyć na stronach producentów, jeśli ktoś dokopie się innych to proszę o kontynuacje w celach porównawczych tych produktów- jedyna moja prośba, aby trzymać się tej samej lepkości porównując produkty czyli 5w40 lub 5w30 czy też 0w30 itp
Prezentowane oleje to 5w40 Mobil,Motul, Elf oraz havoline
NORMY I ZATWIERDZENIA
Olej HAVOLINE SYNTHETIC 5W 40 spełnia wymagania następujących standardów:
• SAE 5W-40
• ACEA A3/B3-04
• API SL/CF
• BMW (Long Life 98 Oil)
i posiada zatwierdzenia producentów:
• MB 229.1
• VW 502.00, VW 505.00
BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
Szczegółowe zasady bezpiecznego obchodzenia się z produktem podano w Karcie Bezpieczeństwa dostępnej na życzenie.
CHARAKTERYSTYCZNE DANE TECHNICZNE (wielkości typowe):
HAVOLINE SYNTHETIC 5W 40 Jednostka Wielkość
Gęstość w temperaturze 15°C kg/L 0,85
Lepkość kinematyczna w temperaturze 40°C mm2/s 86,8
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100°C mm2/s 13,8
Wskaźnik lepkości - 163
Lepkość dynamiczna w temperaturze -35°C mPa.s 21800
Lepkość dynamiczna w temperaturze -30°C mPa.s 4600
Lepkość HTHS w temperaturze 150°C mPa.s 3,8
Temperatura płynięcia °C -51
Temperatura zapłonu (COC) °C 230
Całkowita liczba zasadowa mgKOH/g 9,5
Popiół siarczanowy % m 1,2
Oznaczenie kodowe - 40124
ELF EXCELLIUM NF 5W40 zaleca się szczególnie do silników z hydraulicznym sterowaniem zaworów, bowiem wycisza on głośną pracę układu rozrządu.
DANE TECHNICZNE:
PARAMETRY JEDNOSTKI ELF EXCELLUM
NF 5W40
klasa lepkości SAE 5W40
gęstość w 15°C kg/dm3 0,849
lepkość kinematyczna w 40°C mm2/s (cSt) 85
lepkość kinematyczna w 100°C mm2/s (cSt) 14
lepkość dynamiczna w -20°C mPa.s (cP) 3250
wskaźnik lepkości 170
temperatura zapłonu °C 226
temperatura płynięcia °C -42
liczba zasadowa (TBN) mgKOH/g 10,4
MOTUL
Klasa jakości: ACEA : A3/B3/B4 API: SL/CF
Specyfikacje:Renault RN 0700, MB Approval 229.1/229.3, VW 502.00/505.00
MOTUL SPECIFIC 505.01 5W40 może być mieszany z olejami syntetycznymi i mineralnymi.
własności
Klasa lepkości SAE J 300 5W40
Gęstość w 15oC ISO 12185 0,855
Lepkość w 100oC ASTM D 445 15,4mm2/s
Lepkość w 40oC ASTM D 445 99,2mm2/s
Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 165
Punkt zapłonu ASTM D 97 228oC
Punkt zamarzania ASTM D 92 <-36oC
TBN ASTM D 2896 9,5 mg KOH/g
Specyfikacje
Mobil Delvac 1 5W-40 spełnia wymagania poniższych specyfikacji:
5W-40
API CI-4 PLUS/CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL/SJ X
ACEA E7/E5/E4/E3 X
Caterpillar ECF-1 X
Typowa charakterystyka fizykochemiczna
Mobil Delvac 1 5W-40
Klasa lepkości SAE 5W-40
Lepkość kin., ASTM D 445
[cSt] w 40 °C 102
[cSt] w 100°C 14.8
Wskaźnik lepkości, ASTM D 2270 151
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.35
Liczba zasadowa TBN, [mg KOH/g], ASTM D 2896 12
Temp. płynięcia, [°C], ASTM D 97 -45
Temp. zapłonu, [°C], ASTM D 92 226
Ciężar właściwy w 15ºC, [kg/l], ASTM D 4052 0.854
Poświęciłem chwile czasu i skopiowałem właściwości niektórych rodzajów oleju 5w40 dla porównania i jak widać jakiś przepaści pomiędzy nimi nie ma, zarówno pod względem lepkości jak i temperatury zapłonu czy też płynności w niskich temperaturach – no może havoline tu odstaje bo traci płynność poniżej -51 C – ale jakie to ma znaczenie w naszych warunkach czy jest to -35 czy -51C.
I mam jeszcze jedno pytanie, mianowicie nie jest żadną tajemnicą, że lepkość oleju zależy bezpośrednio od jego temperatury i jak wiadomo im wyższa jego temperatury tym lepkość mniejsza, więc przy jakiem wskaźniku lepkości olej zaczyna smarować na tyle słabo, że jest to niebezpieczne dla silnika- prowadzi do jego szybszego zużycia ?
I jeszcze jedno gdyż wiele osób podnieca się tą temperaturą oleju, jaka temperatura oleju zaczyna być niebezpieczna dla silnika i dlaczego na „wszystkich” wskaźnikach temperatury oleju jakie można kupić czerwone pole zaczyna się powyżej 120 C ?
Pozdrawiam.