szatanek pisze:Moze nie działało by to tak sprawnie jak webasto ale ciecz w silniku i w nagrzewnicy była by podgrzana, nawet gdyby w zimie miała + 25-40 st. C to juz duzo. Tylko gdzie coś takiego dostać?
to to policzmy czy to wogule moglo by dzialac.
Mamy, zalozmy -10°C i nasze auto stoi pod chmurka przez noc tzn. silnik i plyn chlodzacy taz ma -10°C. A chcemy to podgrzac do 25°C. Zalozmy tez ze w ukladzie jest 5l plynu a nasz silnik wazy ~ 60kg i jest z aluminium ( tak tylko dla przykladu )
a wiec zeby podgrzac plyn potrzebujemy
Q= 4180*5*35= 731,5 kJ - sam plyn chlodniczy
ale ten plyn ma podgrzac silnik, a wiec
Q = 900*60*35= 1890kJ w sumie potrzebujemy
~2621,5 kj enargi i to absolutnie bez strat
A teraz mamy powiedzmy trzy swiece zarowe: Ktore w czasie grzania pobieraja ~10A/sztuka tzn. sredni ( wezmy napiecie znamionowe ) 12V*10A=120w
razy trzy sztuki = 360W
a wiec mamy
2621500J /360W = 7281,9sec. tak dlugo musza te swiece grzac ~121 min.
przy podorze ~30A =
60Ah
Jakie Akku to wytrzyma ? mysle ze ponizej 120-150Ah niema co zaczyna prob.
A teraz wezmy ze silnik juz pracoje i mamy alternator 90A ( ale te 90A to moc max. tylko na wysokich obr. ) jako srednia mozna przyjac ~60A
i teraz policzmy. Zapalamy auto i wlanczamy swiatla ~10A+ dmuchawe ~5A +ogrzewanie tylnej szyby ~10A +sterowniki silnika , szafa, zaworki itd ~5A + oczywiscie nasz dogrzewacz 30A w sumie 60A
I teraz zastanowmy sie co ma nam naladowac nasz potezny akkumulator ??
Szczeglnie jak jedziemy powiedzymy tylko 10km.
I dlaczego technicy w VW wlanczaja ten org. dogrzewacz tylko w zaleznosci od obciazenia alternatora.
Zycze ceplej atmosfery.