wymiana świec zarowych

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
grandi
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3831
Rejestracja: śr lut 07, 2007 02:04
Lokalizacja: Boat city
Auto: Octavia
Silnik: AQY

Post autor: grandi » wt sty 20, 2009 23:18

Za krótko żyjecie na tym świecie mówimy o prawidłowym wykręcaniu nie made in kowalski garaż :green_fuck:


...wiesz co jest szykiem , jeździć klasykiem a nie plastikiem...

Temat o moim golfie viewtopic.php?f=87&t=519932" onclick="window.open(this.href);return false;

PiotrusVW
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 319
Rejestracja: śr kwie 25, 2007 12:47
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: PiotrusVW » wt sty 20, 2009 23:24

wykrec swiece z goracego silnika zycze powodzenia... wszedzie kazdy mowi zeby to na zimnym robic. Goracy material rozszerza sie co znacznie utrudnia wykręcenie a wrecz uniemozliwia i moze doprowadzic do katastrofy z silnikiem :)
Ostatnio zmieniony wt sty 20, 2009 23:26 przez PiotrusVW, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
bongo
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7767
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 19:58
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Post autor: bongo » śr sty 21, 2009 10:38

grandilodz pisze:Za krótko żyjecie na tym świecie mówimy o prawidłowym wykręcaniu nie made in kowalski garaż
Ty to długo żyjesz :green_fuck:
To jaki jest moment ODKRECANIA świec żarowych :blush:



Awatar użytkownika
t0mal
VW Baron
VW Baron
Posty: 3332
Rejestracja: sob cze 30, 2007 11:34
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: t0mal » śr sty 21, 2009 13:36

grandilodz pisze:Za krótko żyjecie na tym świecie mówimy o prawidłowym wykręcaniu nie made in kowalski garaż

boże....

A jak się nie chce wykrecić z jakimśtam momentem to co?

Trzeba wycinać czy jak?

A może głowice trzeba wymianić?
Ostatnio zmieniony śr sty 21, 2009 14:49 przez t0mal, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
bongo
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7767
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 19:58
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Post autor: bongo » śr sty 21, 2009 14:16

A może głowice trzeba wymianić?
Ale najpierw trzeba poszukać jaki moment jest potrzebny do jej wykręcenia :blush:



Awatar użytkownika
DJ_Mouse
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: wt lut 22, 2005 20:33
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: DJ_Mouse » śr sty 21, 2009 19:38

Dobra Panowie, bo widzę że zdania są podzielone.

Po pierwsze. Żaden serwis nie wymienia świec jeśli silnik jest ciepły, nie chodzi już o to żeby się nie poparzyć, lecz wynika to z rozszerzalności cieplnej metali. Łatwiej jest odkręcić rozgrzaną nakrętkę, nie śrubę.
Prawidłowo wymiana świec powinna przebiegać na zimnym silniku, a w instrukcjach serwisowych znajdziecie też wzmiankę o tym, że dla ułatwienia naprawy/wymiany zaleca się zdemontowanie przewodów wtryskowych (rurek). Tak więc ciepła świeca rozszerza się w gnieździe i zbiera dosłownie każde zanieczyszczenia gwintu co może skutkować jej zerwaniem.

Po drugie.. W VW jeszcze sie z tym nie spotkałem, ale np. w Mercedesach gwint świecy jest "skaleczony". Po co? Ano po to, żeby wykręcana świeca zbierała w to miejsce wszystkie zanieczyszczenia jakie mogą być w gnieździe świecy. Dlaczego np. połowa prób wymiany świec w silnikach CDI bądź Turbodieslach kończy się urwanymi świecami i demontażem głowic? No bo nie każdy o tym wie, żeby poprawnie wykręcić taką świecę nie potrzeba klucza dynamometrycznego, choć jest zalecany. Aby zanieczyszczenia nie weszły nam pod gwint stosuje się zasadę półobrotu. Czyli pół obrotu w lewo i pół w prawo. Co 2-3 ruchy należy zrobić pełny obrót w lewo. Porządny serwis bądź aso mercedes posiada nawet specjalny klucz elektryczny który tak właśnie wykręca świece. Można taką metodę zastosować też przy świecach w naszych VW, nie każdy posiada klucz dynamometryczny... Swoją drogą nie zdarzyło mi się jeszcze ukręcić ani jednej świecy, z tym że stosuje zawsze tą metodę..

W VW jeśli silnik jest zimny czasem wystarczy nawet popuścić świecę a dalej można ją wykręcić palcami... Na ciepłym nam się taka sztuka nie uda. Jeśli jeszcze ma ktoś wątpliwości co do tej kwestii, zapytajcie kogoś siedzącego w temacie jak wymienia się tuleje cylindrów w blokach silnika, da Wam to wiele do myślenia ;-)

A co do urwanych świec... Nie radzę stosowania "wykrętaków" właśnie na przykładzie mercedesa widziałem podobny przypadek. Pan Mechanik urwał sobie świece, rozwiercił, wykręcił wykrętakiem i wkręcił nową. Tylko zapomniał sobie, że czubek został w folkkomorze i rozk... głowice :)

[ Dodano: Sro Sty 21, 2009 18:40 ]
aa zapomniał bym... Jeśli świece opornie wychodzą, to klucz dynamometryczny też się przydaje. Każda świeca ma określony moment siły z jaką możemy działać na nią kluczem, po jej przekroczeniu góra zawsze się ukręci.


VW GOLF mk1 81' 1.8T AGU ++
SEAT TOLEDO 1M 01' 1.9 TDI ARL 150KM

Awatar użytkownika
t0mal
VW Baron
VW Baron
Posty: 3332
Rejestracja: sob cze 30, 2007 11:34
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: t0mal » śr sty 21, 2009 20:13

DJ_Mouse pisze:Każda świeca ma określony moment siły z jaką możemy działać na nią kluczem, po jej przekroczeniu góra zawsze się ukręci.
A to nie jest tak że ten moment zależy od stopnia zużycia świecy?



Awatar użytkownika
DJ_Mouse
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: wt lut 22, 2005 20:33
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: DJ_Mouse » śr sty 21, 2009 20:24

t0mal pisze:
DJ_Mouse pisze:Każda świeca ma określony moment siły z jaką możemy działać na nią kluczem, po jej przekroczeniu góra zawsze się ukręci.
A to nie jest tak że ten moment zależy od stopnia zużycia świecy?
W świecy element który jest poddany na zużycie to spirala grzejna. Kurde, nie mogę znaleźć rysunku świecy z przekroju, ale to jest tak, że metalowa "obudowa" świecy to metalowa rurka z gwintem na zew. i powierzchnią na klucz. w środku jest pusta, a w tej przestrzeni zalana jest spirala grzejna (końcówka świecy wychodzi właśnie z tej rurki). Niezależnie od zużycia końcówki świecy siła z jaką możemy skręcać tą "rurkę" jest jedna. Możliwe, że od gorąca lekko zmieni się w dół, ale raczej nie ma to większego wpływu na jej wytrzymałość.

Warto zaznaczyć, że świeca nie ukręca się gdzieś na początku, tylko zawsze w miejscu zwężenia tej właśnie "rurki" czyli obudowy świecy. To właśnie ta część świecy jest najbardziej podatna na uszkodzenia. Jak znajdę przekrój to wrzucę go tutaj.

Świeca w silnikach CDI jest 2 razy dłuższa np. od świecy w 1.6td czy 1.9 i jest dużo bardziej podatna na uszkodzenia w wyniku jej "skręcania" podczas odkręcania jej kluczem.


VW GOLF mk1 81' 1.8T AGU ++
SEAT TOLEDO 1M 01' 1.9 TDI ARL 150KM

ilio
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 154
Rejestracja: pn lis 13, 2006 01:30
Lokalizacja: Bytom

Post autor: ilio » śr sty 21, 2009 20:26

grandilodz pisze:Za krótko żyjecie na tym świecie mówimy o prawidłowym wykręcaniu nie made in kowalski garaż :green_fuck:

to chyba nie widziałeś jakie cuda mozna stworzyć w garazu .
Słyszaleś kiedyś o gościu z nazwiskiem Gates? Bill dokładniej



Awatar użytkownika
DJ_Mouse
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 281
Rejestracja: wt lut 22, 2005 20:33
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: DJ_Mouse » śr sty 21, 2009 20:39

mam dokumentacje ze świec żarowych z Mercedesa W210 3.0TDI

Napięcie prądu [V]: 11
Wymiar gwintu: M10x1
Długość całkowita [mm]: 89
Głębokość zabudowy [mm]: 25
Zbieżność stożka 63 stopnie
Moment dokręcania [Nm]: 15
Średnica [mm]: 5
Rozmiar klucza: 10

Moment jest podany w skali +/- 5Nm czyli przy odkręcaniu teoretycznie możemy użyć siły 20Nm.

Dla każdej świecy producent przygotowywuje takie tabele, po prostu trzeba zapytać np. w sklepie lub sprawdzić na stronach internetowych jeśli są komplikacje.


VW GOLF mk1 81' 1.8T AGU ++
SEAT TOLEDO 1M 01' 1.9 TDI ARL 150KM

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 168 gości