Strona 2 z 4

: sob sty 26, 2008 00:38
autor: adam16v
Wydaje się na logike że to samo ciśnienie powinno być z każdej turbiny takie samo, ale przykład Euglena pokazuje że jest jakoś inaczej. Tylko niech ktoś to logicznie wytłumaczy.

: sob sty 26, 2008 07:56
autor: Przewodnik
i mi się wydaje że to jest jak z przepływami Cisnienie stałe mamy te 1 bar, objętość stała bo tak jak napisął Souler, pojemnośc silnika i kolektora się nie zmienia, Ale wieksze turbo daje wieksza prędkosć powietsza co własnie powoduje szybsze napełnianie człej objętości, pozatym gazy są sciśliwe

: sob sty 26, 2008 10:24
autor: cowboy
trzeba operować cisnieniem spręzania przy okreslonych obrotach

mała trubina nie dmuchnie wydajnie 1,5 Bara przy 4200 a duza nie dmuchnie 1,5 przy 2000 rpm

zaraz zaprzal napiosze ze FLOW to bardzo ważna rzecz :)

wydajnośc kompresora dobiera się na podstawie wzorów w których pojemnośc i rpm to podstawowoe dane wsadowe, oczywiście zakładanie cisnienie doładowania również :)

air flow rate=(L x RPM x VE x Pr) / 5660

gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy)
Pr -> pressure ratio

według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE:

silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany*: 93
silnik wyczynowy: 105
*modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp...

więcej teorii tu

http://www.streetracing.pl/forum/index. ... =0&start=0

: sob sty 26, 2008 10:47
autor: zaprzal
cowboy pisze:zaraz zaprzal napiosze ze FLOW to bardzo ważna rzecz :)
:lol: ;)
cowboy pisze:wydajnośc kompresora dobiera się na podstawie wzorów w których pojemnośc i rpm to podstawowoe dane wsadowe, oczywiście zakładanie cisnienie doładowania również :)
dokladnie tak, dokladnie tak ;) trzeba to dobierac bardzo dokladnie bo bardzo latwo mozna wyleciec za mape.

Mozna tu poruszyc temat rzemieslniczych hybryd w ktorych zaklada sei kompresor od jelcza a turbine zostawia na przyklad od 1.6td ;) Wielki kompresor wpada w surge jak nic a mala czesc goraca ma przeplyw jak przez dziurke od klucza ;)

dziwne, ze na naszych polskich forach nikt nie mierzy cisnienia w kolektorze wydechowym przed turbo przy strojeniu roznych wydumek - albo mamy bardzo zdolnych tunerow albo.... ;)

: sob sty 26, 2008 10:57
autor: t0mal
souler pisze:to powiedz mi t0mal, ile masz tej objetosci w 1 bar cisnienia zajmujacego dokladnie taka sama objetosc kolektora i garow, ktore sie nie zmieniaja?
Ale pojemnosc sprezarki sie zmienia :smoke:

: sob sty 26, 2008 12:32
autor: souler
a co ci po pojemnosci sprezarki, jak i tak dalej masz stala, niezmienna pojemnosc gratow silnika, a cisnienie to cisnienie. czy k14 czy vnt15 daje 1 bar, sklad powietrza ten sam, kwestia mozliwosci turbiny, czyli przy jakich obrotach min mozna uzyskac zadane cisnienie i do jakich obr max turbina da rade to cisnienie utrzymac bez wahan +/-. im mniejszy wysilek dla turbo zeby nadmuchac 1 bar tym lepiej, bo przeklada sie to na zywotnosc, ale takze na utrzymanie sie w mapach, jak pisze zaprzal.

zazwyczaj jak daje sie wieksze turbo [obydwie strony wieksze] to wypadaloby tez chociaz downpipe przerobic, zeby jej nie dusic. dolot i wydech musza wspolgrac ze soba.

chyba na sr dawno temu bylo opisane jak gosciu modowal octavie 1.8t i okazalo sie, ze auto mimo wladowanej kasy nie chcialo jezdzic. trzeba bylo wyliczyc dolot w stosunku do turbiny i wydechu.

: sob sty 26, 2008 13:49
autor: Dario84
Fajny temat :) podobywuje mi sie :).

Ja osobiscie uwazam ze przy doborze turbiny jest najwazniejsza jest predkosc obrotowa wirnika (max), co sie wiaze oczywiscie z cis doladowania, pjemnoscia silnika i obrotami...
Po drugie tak jak pisal zaprzal: surge line :)

: sob sty 26, 2008 14:17
autor: arwam
Tomallus pisze:U euglena na VNT 17 na 1,2 bara było nieźle, ale, o ile dobrze pamiętam, na VNT 20 było tak samo dobrze na 0.9 bara. Większe turbo daje więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu. Jeśli się myle to mnie poprawcie.
_________________
Duże turbawki nie ogrzewają tak bardzo powietrza podczas jego tłoczenia.
A to dlatego że w większych sprężarkach kryzy mają większą powierzchnię przepływu niż w małych.
a uszczelkę pod głowicę to radziłbym zmienić na metalową od 1.9TDI wytrzyma bardzo duże ciśnienia :helm:
Udanych modów :majkel:

[ Dodano: 26 Sty 2008 13:21 ]
po za tym duże sprężarki nie obciążają tak bardzo silnika w suwie wydechu kiedy to są wydalane z cylindra spaliny.

[ Dodano: 26 Sty 2008 13:23 ]
Dario84 pisze:surge line
Co to jest ?
Bo niestety ja angielskiego nie znam.

: sob sty 26, 2008 14:44
autor: Bolekrsko
Winy nalezy szukac wlasnie w wielkosci turbawki. im wieksza tym sie mniej grzeje, tym wieksza moc a cisnienie to samo co w mniejszej.
na malej jak sie mozemy domyslec na tym samym cisnieniu mamy wieksza temperature i wlasnie moc nam spada.
:hmm: Sie myle ?

: sob sty 26, 2008 14:45
autor: arwam
Się prawie nie mylisz

: sob sty 26, 2008 14:52
autor: Bolekrsko
[ Dodano: 26 Sty 2008 13:23 ]
Dario84 pisze:surge line
Co to jest ?
Bo niestety ja angielskiego nie znam.[/quote]


surge line - kiedy ja przekroczysz na obrotomierzu to silnik get out :D :D lub turbina:D

: sob sty 26, 2008 14:56
autor: arwam
Prędkość krytyczna wału korbowego?

: sob sty 26, 2008 15:25
autor: adam16v
arek wamej pisze:Dario84 napisał/a:
surge line


Co to jest ?
Bo niestety ja angielskiego nie znam.
O ile się nie mylę to chodzi tu o ustaloną przez fabrykę charakterystykę techniczną pracy dla danej turbiny, tzw "surge line"

[ Dodano: 26 Sty 2008 14:45 ]
Jeśli przekroczysz surge line to zwykle turbina dostaje po du..ie i żyje krucej.