Strona 2 z 4
: sob sty 26, 2008 00:38
autor: adam16v
Wydaje się na logike że to samo ciśnienie powinno być z każdej turbiny takie samo, ale przykład Euglena pokazuje że jest jakoś inaczej. Tylko niech ktoś to logicznie wytłumaczy.
: sob sty 26, 2008 07:56
autor: Przewodnik
i mi się wydaje że to jest jak z przepływami Cisnienie stałe mamy te 1 bar, objętość stała bo tak jak napisął Souler, pojemnośc silnika i kolektora się nie zmienia, Ale wieksze turbo daje wieksza prędkosć powietsza co własnie powoduje szybsze napełnianie człej objętości, pozatym gazy są sciśliwe
: sob sty 26, 2008 10:24
autor: cowboy
trzeba operować cisnieniem spręzania przy okreslonych obrotach
mała trubina nie dmuchnie wydajnie 1,5 Bara przy 4200 a duza nie dmuchnie 1,5 przy 2000 rpm
zaraz zaprzal napiosze ze FLOW to bardzo ważna rzecz
wydajnośc kompresora dobiera się na podstawie wzorów w których pojemnośc i rpm to podstawowoe dane wsadowe, oczywiście zakładanie cisnienie doładowania również
air flow rate=(L x RPM x VE x Pr) / 5660
gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency (zaraz obliczymy)
Pr -> pressure ratio
według książek różnych autorów (A. Graham Bell, Corky Bell) dla czytania map należy przyjąć poniższe wartości VE:
silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany*: 93
silnik wyczynowy: 105
*modyfikacja kanałów głowicy, ostrzejsze (ale uliczne) wałki, itp...
więcej teorii tu
http://www.streetracing.pl/forum/index. ... =0&start=0
: sob sty 26, 2008 10:47
autor: zaprzal
cowboy pisze:zaraz zaprzal napiosze ze FLOW to bardzo ważna rzecz
cowboy pisze:wydajnośc kompresora dobiera się na podstawie wzorów w których pojemnośc i rpm to podstawowoe dane wsadowe, oczywiście zakładanie cisnienie doładowania również
dokladnie tak, dokladnie tak
trzeba to dobierac bardzo dokladnie bo bardzo latwo mozna wyleciec za mape.
Mozna tu poruszyc temat rzemieslniczych hybryd w ktorych zaklada sei kompresor od jelcza a turbine zostawia na przyklad od 1.6td
Wielki kompresor wpada w surge jak nic a mala czesc goraca ma przeplyw jak przez dziurke od klucza
dziwne, ze na naszych polskich forach nikt nie mierzy cisnienia w kolektorze wydechowym przed turbo przy strojeniu roznych wydumek - albo mamy bardzo zdolnych tunerow albo....
: sob sty 26, 2008 10:57
autor: t0mal
souler pisze:to powiedz mi t0mal, ile masz tej objetosci w 1 bar cisnienia zajmujacego dokladnie taka sama objetosc kolektora i garow, ktore sie nie zmieniaja?
Ale pojemnosc sprezarki sie zmienia
: sob sty 26, 2008 12:32
autor: souler
a co ci po pojemnosci sprezarki, jak i tak dalej masz stala, niezmienna pojemnosc gratow silnika, a cisnienie to cisnienie. czy k14 czy vnt15 daje 1 bar, sklad powietrza ten sam, kwestia mozliwosci turbiny, czyli przy jakich obrotach min mozna uzyskac zadane cisnienie i do jakich obr max turbina da rade to cisnienie utrzymac bez wahan +/-. im mniejszy wysilek dla turbo zeby nadmuchac 1 bar tym lepiej, bo przeklada sie to na zywotnosc, ale takze na utrzymanie sie w mapach, jak pisze zaprzal.
zazwyczaj jak daje sie wieksze turbo [obydwie strony wieksze] to wypadaloby tez chociaz downpipe przerobic, zeby jej nie dusic. dolot i wydech musza wspolgrac ze soba.
chyba na sr dawno temu bylo opisane jak gosciu modowal octavie 1.8t i okazalo sie, ze auto mimo wladowanej kasy nie chcialo jezdzic. trzeba bylo wyliczyc dolot w stosunku do turbiny i wydechu.
: sob sty 26, 2008 13:49
autor: Dario84
Fajny temat
podobywuje mi sie
.
Ja osobiscie uwazam ze przy doborze turbiny jest najwazniejsza jest predkosc obrotowa wirnika (max), co sie wiaze oczywiscie z cis doladowania, pjemnoscia silnika i obrotami...
Po drugie tak jak pisal zaprzal: surge line
: sob sty 26, 2008 14:17
autor: arwam
Tomallus pisze:U euglena na VNT 17 na 1,2 bara było nieźle, ale, o ile dobrze pamiętam, na VNT 20 było tak samo dobrze na 0.9 bara. Większe turbo daje więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu. Jeśli się myle to mnie poprawcie.
_________________
Duże turbawki nie ogrzewają tak bardzo powietrza podczas jego tłoczenia.
A to dlatego że w większych sprężarkach kryzy mają większą powierzchnię przepływu niż w małych.
a uszczelkę pod głowicę to radziłbym zmienić na metalową od 1.9TDI wytrzyma bardzo duże ciśnienia
Udanych modów
[ Dodano: 26 Sty 2008 13:21 ]
po za tym duże sprężarki nie obciążają tak bardzo silnika w suwie wydechu kiedy to są wydalane z cylindra spaliny.
[ Dodano: 26 Sty 2008 13:23 ]
Dario84 pisze:surge line
Co to jest ?
Bo niestety ja angielskiego nie znam.
: sob sty 26, 2008 14:44
autor: Bolekrsko
Winy nalezy szukac wlasnie w wielkosci turbawki. im wieksza tym sie mniej grzeje, tym wieksza moc a cisnienie to samo co w mniejszej.
na malej jak sie mozemy domyslec na tym samym cisnieniu mamy wieksza temperature i wlasnie moc nam spada.
Sie myle ?
: sob sty 26, 2008 14:45
autor: arwam
Się prawie nie mylisz
: sob sty 26, 2008 14:52
autor: Bolekrsko
[ Dodano: 26 Sty 2008 13:23 ]
Dario84 pisze:surge line
Co to jest ?
Bo niestety ja angielskiego nie znam.[/quote]
surge line - kiedy ja przekroczysz na obrotomierzu to silnik get out
lub turbina:D
: sob sty 26, 2008 14:56
autor: arwam
Prędkość krytyczna wału korbowego?
: sob sty 26, 2008 15:25
autor: adam16v
arek wamej pisze:Dario84 napisał/a:
surge line
Co to jest ?
Bo niestety ja angielskiego nie znam.
O ile się nie mylę to chodzi tu o ustaloną przez fabrykę charakterystykę techniczną pracy dla danej turbiny, tzw "surge line"
[ Dodano: 26 Sty 2008 14:45 ]
Jeśli przekroczysz surge line to zwykle turbina dostaje po du..ie i żyje krucej.