1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu i wymiana koła pasowego

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu i wymiana koła pasowego

Post autor: radekrp90 » pn lis 07, 2016 12:03

Mam pytanie do Was forumowicze.
W moim 1.9 jak w temacie, są problemy z rozruchem co jak się okazało ma związek z przestawionym początkiem wtrysku (wartość 0 na VAG w BS).
Rozrząd ma zrobione około 40.000 km. Był ustawiany (pasek zakładany ponownie, po poprawce wymiany uszczelniacza wałka pośredniego) ponownie jakieś 20.000 km temu, na zieloną linię. Ostatnio, przy wymianie oleju (4000 km temu) ustawienie było na pół drogi do dolnej. niebieskiej granicy.

Teraz pytanie do Was - czy to normalne (moim zdaniem nie ale...), że po takim przebiegu rozrząd jest kompletnie przestawiony czy to raczej objaw jego zużycia i przeskoczenia np.: na pompie?

Dziś chcę się zabrać za jego ponowne ustawianie (i sprawdzenie na punktach bazowych do blokad) ale nie wiem czy jest sens i czy nie lepiej wymieniać cały kompletny rozrząd. Co uważacie? :)
Ostatnio zmieniony czw lis 10, 2016 08:16 przez radekrp90, łącznie zmieniany 1 raz.


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
doggie
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 10581
Rejestracja: pt lis 23, 2007 00:13
Lokalizacja: GKA
Auto: Cupra Formentor DSG DQ381
Silnik: TSI

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: doggie » pn lis 07, 2016 12:07

prędzej wina napinacza niż samego paska



radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: radekrp90 » pn lis 07, 2016 19:04

Ale sugerujesz, że słabo trzyma czy że się poluzował?

Podczas pracy silnika "wskazówka" na nim skacze ale to tak powinno być chyba. Czy jest jakieś graniczne ugięcie mówiące o tym, że pasek jest już do wyrzucenia? ELSA nic takiego dla TDI nie mówi (chyba AAZ miał jakieś dane, bo niem miał rolki prowadzącej).

EDIT:
Jeszcze takie pytanie. W nowszych 1.9 napinacze mają tzw wskaźnik zużycia czy jeśli w moim tego nie ma można przyjąć podobnie jak tam przesuniecie "wskaźnika" o pewną jego szerokość jako dopuszczalne czy zasada działania tych napinaczy jest zupełnie inna?

Edit2:
Dziś pod VAG kąt był znow na dolnej granicy. Czyżby koło pasowe??


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: radekrp90 » wt lis 08, 2016 10:37

Pewnie moderator mnie "zje" za post pod postem ale odświeżanie poprzedniego nic nie daje :P

Ogólnie zabieram się do wymiany tego rozrządu, być może pasek dostał trochę oleju z uszkodzonego uszczelniacza (pasek INA) i to spowodowało jego zużycie. Niemniej wczoraj postanowiłem się przyjrzeć pracy kół pasowych.

Proszę o ocenę na podstawie filmiku jak poniżej:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mVY4sCd ... e=youtu.be[/youtube]

Kolejna sprawa - jak odkręcić koło pasowe (śrubę centralną) bez blokady?


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
21Golfista21
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 717
Rejestracja: ndz lut 15, 2009 14:00
Lokalizacja: Strzelin

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: 21Golfista21 » wt lis 08, 2016 18:49

Pewnie klina na wale ci zcielo


http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=351409 nowy nabytek
to nie, że ja się boję prędkości to prędkość boi się mnie :D

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: radekrp90 » wt lis 08, 2016 20:27

Za mojej kadencji nic nie było robione (ponad 100 tyś km).
Klin, klinem ale czy ta praca kół jest normalna? ;)
Poza tym jak z odkręceniem tej śruby? Konieczny przyrząd przykręcany do koła pasowego czy da się jakoś inaczej?


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Awatar użytkownika
ciachotdi
diesel m@ster
diesel m@ster
Posty: 1121
Rejestracja: pt gru 05, 2008 15:05
Lokalizacja: Aalsmeer
Auto: Seat mii

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: ciachotdi » śr lis 09, 2016 17:21

na moje oko koło pasowe ma bicie, zrzuć pasek i wtedy zobaczysz co się tam dzieje


Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem że na świecie jest
tylu idiotów

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: radekrp90 » śr lis 09, 2016 21:36

Jakie doświadczenia z odkręcaniem śruby centralnej?


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Naparstek
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 150
Rejestracja: ndz sty 17, 2010 21:52
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: Naparstek » śr lis 09, 2016 22:14

Witam! Śrubę bez blokady odkrecisz, ale przekręcić ja bez blokady właściwym momentem jest trudno.Jak dokrecisz za słabo to wyrobi czop wału. Musisz dorobić blokadę



maxsymus
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 118
Rejestracja: czw kwie 14, 2016 19:46

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: maxsymus » śr lis 09, 2016 22:33

Faktycznie w dawnych czasach odkręcenie koła pasowego było wielkim wyzwaniem ale dzisiaj gdy klucz udarowy jest szeroko dostępny nie ma z tym żadnego problemu ...obecnie klucz udarowy elektryczny używam przy samochodzie właściwie na każdym kroku od wymiany kół po wymianę sprzęgła warto w niego zainwestować bo naprawdę przydaje się, ułatwia i przyspiesza wiele prac . Jeśli ktoś się boi o moment dokręcania lub nie ma odpowiedniego wyczucia to może zainwestować w taki z czujnikiem który dokręca z momentem jaki sobie życzymy ...



radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu

Post autor: radekrp90 » śr lis 09, 2016 22:37

Dobra tam - zrobi się blokadę z jakiegoś płaskownika. Mam nadzieję, że wytrzyma.


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu i wymiana koła pasowego

Post autor: radekrp90 » pn sty 09, 2017 17:30

Odświeżę temat. Okazało się wówczas, że odkręcona była śruba koła pasowego i uszkodzone samo koło (wyrobione). Skręciłem na nowym kole, na nową śrubę, zmieniłem rozrząd itp.

Teraz pytanie do Was, bo się zastanawiam co jeśli jednak to nie wytrzyma (póki co nie widać objawów "gibania"):
- czy da się ewentualnie poprawić końcówkę wału na silniku (np.: napawać i jakoś frezować)
- mam drugi wał korbowy, w dość dobrym stanie (po silniku z innego auta, przytarł się na 3-cim cylindrze i zostawiliśmy z niego wał) ale niestety pokrył się lekkim rdzawym nalotem. Czy taki wał nadaje się na szilf i jeśli tak to jaki może być tego koszt (najlepiej gdzieś na pomorzu)?

Tak o tym rozmyślałem i wyszło mi, że prawdopodobnie do wymiany byłoby:
- panewki korbowodowe (+0.25) + śruby
- panewki główne (+0.25) + śruby
- uszczelniacz czołowy i tylny
- sprzęgło (prawdopodobnie komplet, z łożyskami i łapą wysprzęglika)
- uszczelki, olej, filtr - klasyka

Rozrząd bym zostawił, bo jest praktycznie nowy.


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

Naparstek
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 150
Rejestracja: ndz sty 17, 2010 21:52
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu i wymiana koła pasowego

Post autor: Naparstek » pn sty 09, 2017 17:48

Witam!Jeżeli koło zębate było wyrobione to prawdopodobnie i czop wału jest do regeneracji. Są takie frezy do naprawy czopow wału. Napewno taniej wyjdzie frezowac czop wału w warsztacie niż obróbka drugiego wału i przekladka. Śrubę żeby dokręcić trzeba dobrze zablokować wał i dokręcić momentem 90Nm i dokręcić jeszcze sztywnym kluczem o 90stopni (1/4obrotu). Śrubę zawsze nową dajemy.



radekrp90
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 868
Rejestracja: pt mar 06, 2009 20:26
Lokalizacja: Tczew

1.9 TDI 1Z - trwałość paska rozrządu i wymiana koła pasowego

Post autor: radekrp90 » pn sty 09, 2017 19:10

To wszystko wiem. Blokadę sobie dorobiłem. Wał miał lekko uszkodzoną powierzchnię ale to zostało poprawione. Śruba dla bezpieczeństwa skręcona na klej do gwintów (niebieski) - śruba oczywiście nowa.

Wracam z pytaniem jak wyżej - gdyby była potrzeba napawania końcówki (bo mimo ponownego mocowania sfazowanie by się uszkodziło) czy da się to zrobić na aucie czy lepiej przygotować sobie drugi wał z "gratami" i wymienić całość (jak dla mnie szybsza robota, bo da się to zrobić w jeden weekend, a tak gdyby wyciągać mój jestem uziemiony :D ).

Pytanie póki co teoretyczne, bo jest ok (i mam nadzieję, że tak zostanie tfu...).


________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 61 gości