napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

szatanek
Forum Master
Forum Master
Posty: 1028
Rejestracja: czw sty 18, 2007 16:59
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: szatanek » ndz lut 15, 2009 23:52

Witam, koledzy juz od jakiegos czasu tak sie zastanawiam , czemu w TDi bez klimy pasek wielorowkowy stroną rowkowaną napędza pompe wody która ma gładkie koło. Co stało na przeszkodzie aby to koło było wielorowkowe? Wydawało mi sie ze moze pasek powinien byc załozony gładką stroną na koło. ale wtedy pompa wody obracała by sie w strone przeciwna, bo fizycznie pasek ponoc da sie załozyc odwrotnie. W silnikach z klimą pompe napędza pasek klinowy i pompa tez obraca sie zgodnie z obr wały więc i w silnikach bez klimy pompa powinna obracac sie tak samo, bo wirników lewych i prawych nie było. Więc dlaczego pasek rowkami opasuje gładkie koło i w ten sposób jest niszczony? Powiedzcie jak to u was wygląda?
Pasek mozna załozyc i tak wtedy współpracuje gładką strona ale pompa obraca sie w drugą stronę;
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony pn lut 16, 2009 00:07 przez szatanek, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
SotoM
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: czw cze 12, 2008 23:51
Lokalizacja: szczecin
Kontakt:

Re: napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: SotoM » pn lut 16, 2009 00:28

na tym zdieciu pasek jest źle załozony - teraz wirnik pompy pracuje do tyłu. słabiej tłoczy ciecz chłodzaca... kiedyś kupiłem golfa z załozonym pasiekm własnie w ten sposób i też zgłupiałem...okazało sie ze ktoś załozył krótszy pasek do tego auto i łapoło wiekszą temperature - nie wspomne ze auto było jeżdzącą żeźba która ładnie wygladała...po 3miesiacach go pożegnałem ozieble...ale nieważne...
szatanek pisze:Witam, koledzy juz od jakiegos czasu tak sie zastanawiam , czemu w TDi bez klimy pasek wielorowkowy stroną rowkowaną napędza pompe wody która ma gładkie koło. Co stało na przeszkodzie aby to koło było wielorowkowe? Wydawało mi sie ze moze pasek powinien byc załozony gładką stroną na koło. ale wtedy pompa wody obracała by sie w strone przeciwna, bo fizycznie pasek ponoc da sie załozyc odwrotnie. W silnikach z klimą pompe napędza pasek klinowy i pompa tez obraca sie zgodnie z obr wały więc i w silnikach bez klimy pompa powinna obracac sie tak samo, bo wirników lewych i prawych nie było. Więc dlaczego pasek rowkami opasuje gładkie koło i w ten sposób jest niszczony? Powiedzcie jak to u was wygląda?
Pasek mozna załozyc i tak wtedy współpracuje gładką strona ale pompa obraca sie w drugą stronę;
gdyby była klima i ten sam pasek wielorowkowy miał by napedzac pompe wody to pasek szedł by dołem w linii prostej wiec by pasek ledwo dotykał koło pasowe pompy wody-chyba ze by zastosowali wieksze koło aby pasek na wiekszej powierzchni stykał sie z kołem



Awatar użytkownika
mariusz75
Forum Master
Forum Master
Posty: 1235
Rejestracja: śr wrz 05, 2007 17:31
Lokalizacja: pracownik ASO VOLKSWAGENA wielkopolska
Kontakt:

Post autor: mariusz75 » pn lut 16, 2009 02:05

Dokładnie tak jak napisano wyzej :chytry: pasek jest źle założony i kręci pompe wody w złą strone :hmm:
Tu masz ułożenie paska w trzech mozliwościach:
1. alternator i pompa wody ma pasku wielorowkowym
2. alternator, pompa wody na pasku wielorowkowym i wspomaganie na drugim pasku klinowym
3. alternator i klima na pasku wielorowkowym i pompa wody i wspomaganie na drugim pasku klinowym


Obrazek

[ Dodano: 16 Lut 2009 01:08 ]
W pierwszym przypadku pasek wieorowkowy napinany jest alternatorem, a w drugim i trzecim dodatkowym kółkiem z napinaczem na spręzynie.
Pasek klinowy napinany jest zawsze pompą wspomagania.

[ Dodano: 16 Lut 2009 01:22 ]
I jeszcze odpowiedź na twoje zasadnicze pytanie :hmm:
koło pompy wody nie jest rowkowane jak przy alternatorze ponieważ pompa wody nie stawia takiego oporu toczenia jak alternator i powierzchnia styku grzbietów na pasku z płaską powierzchnią koła pompy wody z zupełności wystarczy na bezpoślizgowy napęd pompy

Rowki na klole pasowym alternatora i zazębiakące się z nimi rowki na pasku mają na celu zwiększenie powierzchni styku paska z napędzanym kołem i wyeliminowanie możliwości poślizgu paska na napędzanym kole

W przypadku koła pompy wody (zakładając że pompa wody jest sprawna i nie wytwarza żadnego dodatkowego oporu toczenia spowodowanego zuzyciem i ekspluatacią) teoretycznie i praktycznie nie ma możliwości poślizgu paska i dlatego zrezygnowano z rowków natym kole ze względów ekonomicznych (obniżenie kosztów produkcji)

A brak rowków na tym kole przy właściwym napięciu paska ( w twoim przypadku robi sie to ręcznie alternatorem) nie ma najmniejszego wpływu na szybsze zużycie paska.
Tylko zbyt mocne (tak zwane na hama) napięcie paska może w niewielkim stopniu przyspieszyć jego zużycie.

[ Dodano: 16 Lut 2009 01:40 ]
A tak na marginesie :hmm: , ta twoja fotka to na bank nie jest silnik TDI :jezor: :jezor: :jezor:

Każde TDI miało napinacz na sprężyne i altka mocowanego na dwie śróby do łapy bez możliwości regulacji naciągu paska altkiem.
Ostatnio zmieniony pn lut 16, 2009 02:29 przez mariusz75, łącznie zmieniany 1 raz.



szatanek
Forum Master
Forum Master
Posty: 1028
Rejestracja: czw sty 18, 2007 16:59
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: szatanek » pn lut 16, 2009 21:38

Zdjecie które umieściłem nie jest z mojego silnika, chodziło mi tylko o ułozenie paska. Opór jaki stawia pompa to wiadomo ze nie jest duzy i nie ma mowy o poslizgu, tak czy inaczej nawet przy poprawnym naciągu paska rowki na płaskim kole będą sie odkształcać co nie miało by miejsca gdy by koło było rowkowane. Dziwmi mnie poprostu takie rowziazanie, jest to bez sensu.



biolokk
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: pt gru 27, 2013 12:35

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: biolokk » pt gru 27, 2013 13:12

a ja mam pytanie mianowicie takie. Pasek wielorowkowy caly czas mi piszczy nie pomogly wymiana rolki kompletnego napinacza ani wymiana samego paska dodam tez ze kolo pasowe pracuja rowno. co tu robic?



twromek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 739
Rejestracja: pn maja 21, 2007 18:10
Lokalizacja: Oderwalde
Kontakt:

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: twromek » pt gru 27, 2013 14:48

Jak z alternatorem i pompą wody masz wszystko ok to zmień pasek na Boscha, u siebie to przerabiałem parę razy i jak miałem wielorowkowy Conti, Dayco czy inne to piszczało od razu albo po jakimś czasie, a na Boschu zawsze cisza była.



Awatar użytkownika
Hurricane48
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 62
Rejestracja: śr sty 13, 2010 23:36
Lokalizacja: PRG
Kontakt:

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: Hurricane48 » śr sty 15, 2014 12:36

Koledzy powiedzcie mi czy przy wymianie pompy w 1z z 1994 r trzeba rozpinać rozrząd?? czy nie??

bo chce wymienić pompę wody i jeden mechanik mówi że 200 zł bo rozrząd a drugi 120 zł bo rozrząd tu do pompy nic nie ma.

Powiedzcie jeden chce mnie przekręcić ?? czy drugi potem powie jednak stary więcej bo rozrząd trzeba rozpinać

Pozdrawiam

ps. nie mam klimy



Awatar użytkownika
nitrox89
Dawca organów
Dawca organów
Posty: 2111
Rejestracja: wt gru 21, 2010 21:49
Lokalizacja: Kraków okolice
Auto: mk4 AXR+

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: nitrox89 » śr sty 15, 2014 13:04

Hurricane48 pisze:trzeba rozpinać rozrząd?? czy nie??
Nie


Rust is lighter than carbon fiber

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14242
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: Michał_1977 » śr sty 15, 2014 17:20

nitrox89 pisze: Hurricane48 napisał(a):trzeba rozpinać rozrząd?? czy nie??



Nie
Jesteś pewny na 100%? A jeśli nie dasz rady odkręcić śrubek z kołem wałka pośredniego,co często się zdarza,to co wtedy? :bajer:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

hero207
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: czw kwie 04, 2013 01:08

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: hero207 » pn lut 03, 2014 21:42

Witam,
proszę o pomoc w diagnozie i doborze części. Auto to Golf 3 1,9 TD AAZ. Chodzi o to, że od kilku dni miałem chrobotanie z komory silnika. Okazało się, że kolebocze się koło pompy wody - jest ono z rowkami. Pompa chodzi na jednym pasku wielorowkowym z alternatorem, napinaczem i kołem pasowym. Moje pytanie brzmi: czy wymieniając pompę wystarczy wymienić jej część roboczą bez reszty korpusu oraz czy kołysanie się koła może oznaczać również jego zużycie i potrzebę wymiany? Chciałbym zamówić części i dojechać do mechanika już z zakupami, bo teraz auto stoi z obawy, że się przegrzeje.Obrazek

Gdzie mogę dostać ewentualnie to koło lub jakie są jego oznaczenia wg ETKI?
Czy koło z TDI będzie pasować podobnie jak pompa pasuje do kilku typów silnika?
Czy zamieszczone zdjęcie SKF VKPC 81401 to wszystko co muszę zakupić?


Jako dygresję dodam, że mechanik dwa tysiące kilometrów temu (niecały miesiąc temu) zmienił pręt, tulejki, przesmarował rolki, sprawdził napinacz ponieważ coś cięło rowki na pasku. W ubiegłym roku zrobił kompletny remont silnika i pompy nie zmienił (15 tys. temu) dlatego już mechaników nie pytam o diagnozy tylko mówię im co mają reperować. Przynajmniej wiem, kto wtedy jest za auto odpowiedzialny.



hero207
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: czw kwie 04, 2013 01:08

napęd pompy wody 1Z/AHU/AFN bez klimy.

Post autor: hero207 » czw lut 13, 2014 22:44

Pompa wymieniona. Sama pompa jest uniwersalna natomiast może być problem ze spasowaniem koła pompy do samej pompy. U mnie był problem bo mam koło z rowkami i musiałem kupić drugą pompę. Mechanicy początkowo chcieli zdejmować pasek rozrządu ale ostatecznie wyjęli alternator i pompę wspomagania więc nie trzeba do tego ruszać rozrządu.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 87 gości