W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
paweł_ek
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 57
Rejestracja: pt kwie 16, 2010 17:33
Lokalizacja: Koronowo (CBY) / Bydgoszcz (CB)

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: paweł_ek » pt kwie 06, 2012 21:16

Witam wszystkich :-)

Niedawno czyściłem turbinkę w moim AFN, zapieczone łopatki geometrii, tracenie mocy - problem dosyć znany. Po wyczyszczeniu i włożeniu jej z powrotem do auta zauważyłem pewien problem, a przynajmniej tak mi się wydaje, że jest to problem. Otóż po odpaleniu silnika gruszka od razu podciąga sztangę turbiny do wartości, że tak powiem maksymalnej. Łopatki od razu otwierane są na maxa. I daje się nawet zauważyć takiego muła ruszając z miejsca, nie ma tego kopnięcia jak kiedyś, że czuć, że po dodaniu gazu auto przyspiesza, aż rwie się do jazdy. Zapewne jest to związane z tym, że łopatki turbiny są źle ustawione od samego początku. Dopiero przy prędkości ponad 100km/h czuć, że auto ciągnie jak szalone.
Sprawdzałem wężyki podciśnienia sterujące gruszką turbo i jest ok. Zaworek n75 też pracuje bo po zdjęciu wtyczki z niego sztanga turbo opada, poza tym czuć, że zaworek drży więc chyba jest ok.
Moje pytanie brzmi: co powoduje, że sztanga turbiny od razu podnoszona jest na maxa? Czy to wina jakiegoś czujnika?
W ogóle w jaki sposób sterowany jest ten zawór n75, że w miarę nabierania prędkości proporcjonalnie otwiera łopatki turbiny. Czy jest to sterowanie oparte na szerokości wypełnienia impulsów sterujących?
Jeśli ktoś mógłby coś podpowiedzieć będę wdzięczny bo naprawdę nie wiem czego szukać.

Dodam tylko, że mechanik kiedyś, jeszcze przed czyszczeniem turbiny podłączył komputer to stwierdził, że przepływomierz oszukuje i czasami zawyża wartości mierzonego powietrza. Ale mówił, że to nie powinno mieć znaczącego wpływu na pracę silnika, może jedynie lekko zawyżać spalanie. No i że przede wszystkim mam wyczyścić turbinę.



Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: italiano_83 » pt kwie 06, 2012 21:36

paweł_ek pisze:Otóż po odpaleniu silnika gruszka od razu podciąga sztangę turbiny do wartości, że tak powiem maksymalnej. Łopatki od razu otwierane są na maxa.
Tak ma być, a kierownice nie są otwierane a są zamknięte kiedy sztanga jest wciągnięta do gruszki.
paweł_ek pisze:Moje pytanie brzmi: co powoduje, że sztanga turbiny od razu podnoszona jest na maxa? Czy to wina jakiegoś czujnika?
n75 który otwiera podciśnienie i sztanga zostaje wciągnięta na max-a, po to aby kierownice się zamknęły , wszystko po to aby ciśnienie gazów spalinowych szybko rozpędziło wirnik turbosprężarki.


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
paweł_ek
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 57
Rejestracja: pt kwie 16, 2010 17:33
Lokalizacja: Koronowo (CBY) / Bydgoszcz (CB)

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: paweł_ek » pt kwie 06, 2012 22:24

Kurcze byłem przekonany, że jest odwrotnie :shock: Nigdy się temu nie przyglądałem i nawet po rozebraniu turbiny nie wpadłem na to, że
italiano_83 pisze: kierownice nie są otwierane a są zamknięte kiedy sztanga jest wciągnięta do gruszki.
:helm:
Dzięki Kolego italiano_83 :)

No dobrze, ale i tak ponawiam pytanie, jak jest z tym sterowaniem n75, że im szybciej tym łopatki bardziej otwarte?



Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: italiano_83 » pt kwie 06, 2012 22:46

Nie jest to sterowanie liniowe, ale w pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że im wyższa prędkość obrotowa silnika tym wysterowanie wyższe n75 i kierownice bardziej otwarte. Ale w praktyce wysterowani n75 tak drastycznie się nie zmienia, więc i to otwarcie kierownic też, bo im wyższa prędkość obrotowa silnika tym większe zapotrzebowanie na powietrze więc kierownice nie mogą się za mocno otwierać, bo kompresor turbosprężarki musi napompować więcej powietrza, a żeby mógł to zrobić, to musi odpowiednio szybko się kręcić.


To nie jest "idealny" loga, ale zobacz na ostatnią kolumnę, to wysterowanie n75 - nie rośnie jakoś drastycznie szybko, choć bez wątpienia wraz ze wzrostem obrotów, rośnie wysterowanie n75 więc i kierownice też wraz ze wzrostem obrotów powinny się otwierać, tyle w teorii. W praktyce ten układ ma pewną "tolerancje" działania- nie działa liniowo - jak spojrzysz dokładnie na wysterowanie n75 to wzrasta, maleje, wzrasta- po przecinku, ale jednak. Więc te kierownice tam sobie podrygują, aby starać się utrzymać zadane ciśnienie doładowania.

1743 1836,0 1632,0 43,0
1,20 1848 1897,2 1846,2 55,4
1,60 1974 1948,2 2060,4 62,6
2,00 2079 1948,2 1968,6 57,0
2,40 2205 1948,2 1846,2 54,6
2,80 2352 1948,2 1836,0 54,6
3,20 2457 1948,2 1876,8 56,6
3,60 2583 1948,2 1927,8 57,8
4,00 2688 1948,2 1958,4 58,6
4,40 2814 1948,2 1968,6 59,4
4,80 2940 1948,2 1989,0 60,6
5,20 3045 1948,2 2019,6 62,2
5,60 3150 1948,2 2009,4 63,8
6,00 3276 1948,2 1968,6 63,0
6,40 3381 1948,2 1927,8 63,8
6,80 3486 1948,2 1938,0 65,3
7,20 3591 1948,2 1917,6 65,3
7,60 3696 1948,2 1917,6 64,9
8,00 3801 1948,2 1927,8 64,9
8,40 3906 1948,2 1938,0 64,9
8,80 3969 1948,2 1938,0 64,9
9,20 4074 1938,0 1938,0 66,1
9,60 4158 1927,8 1938,0 66,9


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
paweł_ek
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 57
Rejestracja: pt kwie 16, 2010 17:33
Lokalizacja: Koronowo (CBY) / Bydgoszcz (CB)

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: paweł_ek » pt kwie 06, 2012 23:10

Podziękował za obszerną wypowiedź :pub:

Więc przyczyna tego lekkiego muła leży w czymś innym niż myślałem. Choć czy może zdarzyć się tak, że ten zawór się przycina skutkiem czego nie będzie prawidłowo sterował łopatkami (np. za późno je otwierał)? I na początku, gdy ruszam nie ma odpowiedniej mocy?



Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: italiano_83 » pt kwie 06, 2012 23:17

paweł_ek pisze:Choć czy może zdarzyć się tak, że ten zawór się przycina skutkiem czego nie będzie prawidłowo sterował łopatkami (
Możliwe
paweł_ek pisze:I na początku, gdy ruszam nie ma odpowiedniej mocy?
Jeśli sztanga zostaje na max wciągnięta do gruszki podciśnienia po uruchomieniu silnika, to powinno być ok.


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
paweł_ek
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 57
Rejestracja: pt kwie 16, 2010 17:33
Lokalizacja: Koronowo (CBY) / Bydgoszcz (CB)

W jaki sposób sterowany jest zawór n75 z ECU

Post autor: paweł_ek » pt kwie 06, 2012 23:42

italiano_83 pisze:Jeśli sztanga zostaje na max wciągnięta do gruszki podciśnienia po uruchomieniu silnika, to powinno być ok.
Tak, zostaje. Sztanga jest podnoszona do samego ogranicznika. Gruszka podciśnienia wciąga ją maksymalnie do góry.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 141 gości