Jak poruszyć sztangą od turbiny VNT?

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
robak_p
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: ndz sty 24, 2010 17:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Jak poruszyć sztangą od turbiny VNT?

Post autor: robak_p » śr maja 12, 2010 21:42

Witam. Mam pewnie dosyć durne pytanie, ponieważ zastanawiam sie jak, w jakim kierunku poruszyć sztangą od turbiny? Najprawdopodobniej mam zapieczone łopatki i chciałbym sprobować trochę poruszać tą sztanga a nigdy wcześniej nie miałem z czymś takim do czynienia. proszę o pomoc i najlepiej zaznaczenie na rysunku jak mam to zrobić. Pewnie i tak nie obejdzie sie bez czyszczenia turbiny i w związku z tym mam jeszcze jedno pytanie gdzie w okolicach Częstochowy mogę takie coś zrobić? Obrazek Obrazek



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14226
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Post autor: Michał_1977 » śr maja 12, 2010 22:13

robak_p pisze:durne pytanie, ponieważ zastanawiam sie jak, w jakim kierunku poruszyć sztangą od turbiny?
:goof: ...faktycznie...skąd ktoś ma wiedzieć w jakiej pozycji zapiekły się kierownice :bajer:
Musisz próbować w jedną i drugą stronę,ale cudu nie spodziewaj się...


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
Łuki_79
Forum Master
Forum Master
Posty: 1694
Rejestracja: ndz lut 21, 2010 19:59
Lokalizacja: *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡__|̲̲̲͡͡͡▫ ̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡__ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡* wieś w POS

Post autor: Łuki_79 » śr maja 12, 2010 22:17

Po prostu chwyć szczypcami i rozruszaj góra-dół.Jeżeli będziesz mógł wcisnąć sztangę ok 2 cm w gruszkę jest ok,jeżeli nie-turbinka na stół :)



Awatar użytkownika
cruse
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: czw lip 24, 2008 23:25
Lokalizacja: Elbląg - NE
Kontakt:

Ruch kierownic - quiz

Post autor: cruse » czw maja 13, 2010 08:58

Długo czekałem na pojawienie się takiego wątku!
Swojego czasu przeszukiwałem bezskutecznie forum w celu uzyskania odpowiedzi na kilka prostych pytań w kwestii ruchu kierownic:

1) W jakiej pozycja następuje maksymalne doładowanie turbo:
a) sztanga max wsunięta w turbo / wysunięta z gruszki
b) sztanga max wysunięta z turbo / wsunięta w gruszkę

2) czy regulacja po przez zawór N75 ma charakter:
a) dynamiczny - tj płynne - poprzez stopniowanie wartość ruchu sztangi - pracą zaworu N75
b) statyczne - ON / OFF lub MIN / MAX

3) po uruchomieniu samochodu następuje automatyczne ustawienie turbo w pozycji:
a) MAX
b) MIN
doładowania ?
Podpowiedz: na włączony zapłonie na stykach zaworu N75 pojawia się napięcie 12V

4) w jakiej pozycji pozostają kierownice w stanie wyłączonego silnika:
a) MAX
b) MIN
doładowanie ?

(uwaga: pytania 3 i 4 są odwrotne logicznie)

Myślę ze ten test bez problemu powinien rozwiać każdy doświadczony specjalista - choć jak widać z powyższej odpowiedzi ( zgadywanie w jakiej pozycji jest sztanga ) jest to nie takie oczywiste.... oczekuje zatem bardzo rozbieżnych poglądów :)

Czas START !

Pozdrawiam


PS: szukam użytkowników TDI w Elblągu

tjwasiak
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 579
Rejestracja: sob paź 20, 2007 23:39
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: tjwasiak » czw maja 13, 2010 10:10

Jeśli mamy odpowiadać na jakiekolwiek pytania to ja proszę o konkretny model auta i numer ECU... Ma to szczególne znaczenie dla odpowiedzi na jedno z pytań, choć prawda jest taka że żadna z zaprezentowanych nie jest do końca prawidłowa.



Awatar użytkownika
cruse
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: czw lip 24, 2008 23:25
Lokalizacja: Elbląg - NE
Kontakt:

Post autor: cruse » czw maja 13, 2010 10:18

A czego dotyczy watek ? AJM ..
Zdaje się ze zasady pracy turbo ze zmienną geometria VNT dotyczą wszystkich silników w TDI wyposażonych w takowe rozwiązanie - chyba że szanowny kolego o tym nie wie...
Czekam na odpowiedzi kompetentnych użytkowników.


PS: szukam użytkowników TDI w Elblągu

tjwasiak
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 579
Rejestracja: sob paź 20, 2007 23:39
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: tjwasiak » czw maja 13, 2010 10:58

Chyba wie i to aż za dobrze, dlatego poproszę o nr sterownika...

EDIT:
A gwoli tego że sterowanie jest takie samo, albo nawet podobne, to proszę o komentarz do tego:
Obrazek
Przykład nr 1 - ASZ

Obrazek
Przykład nr 2 - AFN

Obrazek
Przykład nr 3 - AJM

Później możemy rozmawiać o tym co kto wie, a czego nie.
Ostatnio zmieniony czw maja 13, 2010 11:18 przez tjwasiak, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

Post autor: italiano_83 » czw maja 13, 2010 11:48

tjwasiak pisze:choć prawda jest taka że żadna z zaprezentowanych nie jest do końca prawidłowa.
cruse pisze:4) w jakiej pozycji pozostają kierownice w stanie wyłączonego silnika:
cruse pisze:b) MIN
doładowanie ?
Chyba inaczej być nie może na zgaszonym silniku :bajer:


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
tn9
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 57
Rejestracja: śr lis 07, 2007 22:02
Lokalizacja: Poznań UMTW
Kontakt:

Re: Jak poruszyć sztangą od turbiny VNT?

Post autor: tn9 » czw maja 13, 2010 11:52

robak_p pisze:Witam. Mam pewnie dosyć durne pytanie, ponieważ zastanawiam sie jak, w jakim kierunku poruszyć sztangą od turbiny? Najprawdopodobniej mam zapieczone łopatki i chciałbym sprobować trochę poruszać tą sztanga a nigdy wcześniej nie miałem z czymś takim do czynienia. proszę o pomoc i najlepiej zaznaczenie na rysunku jak mam to zrobić. Pewnie i tak nie obejdzie sie bez czyszczenia turbiny i w związku z tym mam jeszcze jedno pytanie gdzie w okolicach Częstochowy mogę takie coś zrobić? [url=http://images45.fotosik.pl/294/fe2eb76c62086c05med.jpg]Obrazek[/URL] [url=http://images49.fotosik.pl/294/de059fbcc6a0c376med.jpg]Obrazek[/URL]
Być może zapiekły ci się kierownice lub zapiekła ci się gruszka podciśnieniowa jak u mnie.
Pojechałem na korektę softu i tuner stwierdził, że będzie wymagane czyszczenie turbiny bo się kierownice zapiekły w pozycji otwartej. Po wyjęciu, co się później okazało niepotrzebnym, turbiny wraz z gruszka podciśnieniową próbowałem poruszyć kierownicami i chodziły gładko, za to gruszka nie chciała się ruszyć. Wymieniłem ją i po kłopocie.
Sugeruje żebyś najpierw wyjął samą gruszkę i sprawdził poprawność jej działania ( czy się wciska pod oporem i wraca do pozycji wyjściowej )
Powodzenia :okej:


Mój MK4 GTD
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=177233

tjwasiak
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 579
Rejestracja: sob paź 20, 2007 23:39
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: tjwasiak » czw maja 13, 2010 12:14

italiano_83 pisze:
tjwasiak pisze:choć prawda jest taka że żadna z zaprezentowanych nie jest do końca prawidłowa.
cruse pisze:4) w jakiej pozycji pozostają kierownice w stanie wyłączonego silnika:
cruse pisze:b) MIN
doładowanie ?
Chyba inaczej być nie może na zgaszonym silniku :bajer:
Nie chcę się wdawać w dyskusje. Zacytowany fragment mojej wypowiedzi tyczył się innego pytania (pytań). Odpowiedzi proszę szukać na załączonych zrzutach ekranu. Jeśli ktokolwiek choćby w miarę rozumie jak działa kontroler PID będzie znał odpowiedź na większość postawionych pytań.

A sugestie odnośnie podobnego sterowania mam nadzieję nie pojawią się już więcej w dyskusji w tym wątku... I nie chodzi mi o to co się dzieje pod obciążeniem, bo to już kwestia zastosowanej turbosprężarki.



Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Sztomel » czw maja 13, 2010 12:18

cruse pisze:1) W jakiej pozycja następuje maksymalne doładowanie turbo:
odpowiedź "b"
cruse pisze:2) czy regulacja po przez zawór N75 ma charakter:
odpowiedź "a"
cruse pisze:3) po uruchomieniu samochodu następuje automatyczne ustawienie turbo w pozycji:
odpowiedź "a"
cruse pisze:4) w jakiej pozycji pozostają kierownice w stanie wyłączonego silnika:
odpowiedź "b"


Obrazek

Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

Post autor: italiano_83 » czw maja 13, 2010 12:31

tjwasiak pisze:italiano_83 napisał/a:
tjwasiak napisał/a:
choć prawda jest taka że żadna z zaprezentowanych nie jest do końca prawidłowa.

cruse napisał/a:
4) w jakiej pozycji pozostają kierownice w stanie wyłączonego silnika:
cruse napisał/a:
b) MIN
doładowanie ?

Chyba inaczej być nie może na zgaszonym silniku :bajer:


Nie chcę się wdawać w dyskusje. Zacytowany fragment mojej wypowiedzi tyczył się innego pytania (pytań). Odpowiedzi proszę szukać na załączonych zrzutach ekranu. Jeśli ktokolwiek choćby w miarę rozumie jak działa kontroler PID będzie znał odpowiedź na większość postawionych pytań.
To ja mam jedno tylko pytanie- "co" sprawia na wyłączonym silniku, że sztanga zostaje wciągnięta do gruszki aby kierownice ustawiły się w max doładowanie ??
Odp ... nic - sztanga jest wyciągnięta a kiery są ustawione w min doładowanie.
Ja innej opcji nie widzę :bajer:

[ Dodano: 13 Maj 2010 12:34 ]
I nie chodzi tu o wdawanie się w dyskusje i enigmatyczne odpowiedzi- tylko wyjaśnienie tego w jaki sposób może wystąpić dane zjawisko w danych warunkach.


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Sztomel » czw maja 13, 2010 12:49

robak_p, na Twoich fotkach sztanga jest tak ujęta, że nie widać czy dźwignia poruszająca zmienną geometrią jest oparta na ograniczniku, w każdym razie jeśli podejrzewasz zapieczenie kierownic zmiennej geometrii to musisz palcami ręki złapać za dźwignię (na której spoczywa koniec sztangi) od jej dołu i pociągnąć do góry silnika gdyż jeśli zapieka się zmienna geometria to zapieka się zawsze w dolnym położeniu czyli przy ograniczniku skoku dźwigni.
Chodzi o dźwignię VNT lever :
Obrazek

(na tej fotce jest w pozycji minimalnego doładowania - sztanga wysunięta z gruchy, ierownice zmiennej geometrii skierowane bardziej do środka wirnika turbiny) a jeśli u ciebie na wyłączonym silniku VNT lever opiera się o ogranicznik "stop" lub jest minimalnie nad nim to ciągnij za dźwignię palcami do góry - albo dźwignia pod wpływem siły puści i odskoczy do góry albo nie - wtedy oznacza to już, że łopatki zmiennej geometrii zablokowały się na zarysowanej przez nie bieżni muszli części gorącej turbosprężarki.
Ostatnio zmieniony czw maja 13, 2010 12:56 przez Sztomel, łącznie zmieniany 1 raz.


Obrazek

tjwasiak
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 579
Rejestracja: sob paź 20, 2007 23:39
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: tjwasiak » czw maja 13, 2010 18:12

Sztomel pisze:
cruse pisze:3) po uruchomieniu samochodu następuje automatyczne ustawienie turbo w pozycji:
odpowiedź "a"
Dalej będę się upierał że jest to uzależnione od konkretnego sterownika, obrotów i dawki paliwa biegu jałowego itd.

Z załączonych zrzutów obawiam się że AFN (konkretnie Polo ze sterownikiem 028906021EK jakby ktoś pytał) może w ściśle określonych warunkach na wolnych obrotach ustawiać wartość pośrednią.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 126 gości