Kiedy uzywać 6 biegu?

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

szatanus
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: pt lis 27, 2009 00:08
Lokalizacja: Barlinek

Kiedy uzywać 6 biegu?

Post autor: szatanus » pn gru 14, 2009 12:59

Witam,
Może dla niektórych pytanie może wydać się śmieszne.
Od niedawna mam Golfa IV 115KM 1.9 TDI, skrzynia 6 biegów, hatchback. Kiedy mogę używać 6 biegu? tzn. przy jakich obrotach, prędkości nie będę szkodził silniczkowi. Kiedy jadę 100 km/h mam na 6 biegu około 1800 obr/min. Czy mogę tak jeździć w trasie? Na 5 biegu mam około 2000 obr/min. przy tej samej prędkości.


diesel power

Awatar użytkownika
doggie
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 10549
Rejestracja: pt lis 23, 2007 00:13
Lokalizacja: GKA
Auto: Cupra Formentor DSG DQ381
Silnik: TSI

Post autor: doggie » pn gru 14, 2009 13:11

szatanus, zastanawiam się co ma to wspólnego z działem, gdzie należy poruszać tematy ściśle związane z problemami silników diesla :chytry:



Awatar użytkownika
Mako
Forum Master
Forum Master
Posty: 1030
Rejestracja: śr kwie 02, 2008 16:41
Kontakt:

Post autor: Mako » pn gru 14, 2009 13:18

szatanus pisze:Kiedy mogę używać 6 biegu?
kiedy na 5 silnik się męczy.



Awatar użytkownika
PinkFloyd
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3551
Rejestracja: wt paź 17, 2006 08:53
Lokalizacja: USA

Re: Kiedy uzywać 6 biegu?

Post autor: PinkFloyd » pn gru 14, 2009 13:22

szatanus pisze:Witam,
Może dla niektórych pytanie może wydać się śmieszne.
Od niedawna mam Golfa IV 115KM 1.9 TDI, skrzynia 6 biegów, hatchback. Kiedy mogę używać 6 biegu? tzn. przy jakich obrotach, prędkości nie będę szkodził silniczkowi. Kiedy jadę 100 km/h mam na 6 biegu około 1800 obr/min. Czy mogę tak jeździć w trasie? Na 5 biegu mam około 2000 obr/min. przy tej samej prędkości.
Pomyśl o tym, że masz turbine VNT i ciągle niskie obroty sa niewskazane co może spwoodować później notlauf- a tak najlepiej jeździc od wartości maksymalnej momentu obrotowego dla danego silnika



szatanus
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: pt lis 27, 2009 00:08
Lokalizacja: Barlinek

Post autor: szatanus » pn gru 14, 2009 13:36

Mój maksymalny moment obrotowy 285 Nm jest osiągany przy 1900 obr/min. czyli wynika że dolny zakres sięga.
Z porad, które czytałem na tym forum o stylu jazdy Dieslem wynika, że najlepiej utrzymywać obroty między maksymalnym momentem a maksymalną mocą. Czyli jak jeżdżę autkiem i zmieniam biegi na wyższe na około 2000 obr/min to nie robię krzywdy wielkiej silnikowi?

BTW. Było napisane, że taki styl jazdy to tzn. PSJ ale ja już przy 1900 obr/min mam ten maksymalny moment.

@mettenos: a w jakim dziale mógłbym się o to zapytać. To mój problem z dieslem ;-)
Ostatnio zmieniony pn gru 14, 2009 13:38 przez szatanus, łącznie zmieniany 1 raz.


diesel power

Awatar użytkownika
PinkFloyd
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3551
Rejestracja: wt paź 17, 2006 08:53
Lokalizacja: USA

Post autor: PinkFloyd » pn gru 14, 2009 13:38

Jak żadko bedziesz przekraczał 3 tys obrotow i nie korzystał z pełnej skali obrotów silnika po czasie bedziesz pisał- "dlaczego samochód osiąga tylko 130km/h " :grin:



darkjustice
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 467
Rejestracja: sob kwie 26, 2008 20:13
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: darkjustice » pn gru 14, 2009 13:38

Pomyśl o tym, że masz turbine VNT i ciągle niskie obroty sa niewskazane co może spwoodować później notlauf- a tak najlepiej jeździc od wartości maksymalnej momentu obrotowego dla danego silnika
Tu się do końca nie zgodze. Oczywiście maksymalny moment występuje już przy ok. 1900-2000 obr/min, ale przy maksymalnym obciążeniu.
To czy można poruszać się w niskim zakresie obrotów zależy od wielu czynników (nachylenia jezdni, masa całkowitej auta, oporów powietrza itd.).
Jeżeli masz MFA to porównaj chwilowe spalanie na 5 i 6 biegu przy tej samej prędkości (sam ocenisz na którym biegu opłaca się poruszać :bigok: )


...a ja palę gume na wstecznym ;]

Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Shmatan » pn gru 14, 2009 13:43

Jak przyśpieszasz to idź do 3k w obrotach, ale jak jedziesz ze stałą prędkością w trasie, to wydaje mi się że 1700-2200 to rozsądne obroty.

Więc "szóstkę" możesz wrzucać pewnie koło 90km/h, co nie zmienia faktu że jazda na piątce też przy takiej prędkości jest odpowiednia



Awatar użytkownika
PinkFloyd
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3551
Rejestracja: wt paź 17, 2006 08:53
Lokalizacja: USA

Post autor: PinkFloyd » pn gru 14, 2009 13:46

darkjustice pisze:
Pomyśl o tym, że masz turbine VNT i ciągle niskie obroty sa niewskazane co może spwoodować później notlauf- a tak najlepiej jeździc od wartości maksymalnej momentu obrotowego dla danego silnika
Tu się do końca nie zgodze. Oczywiście maksymalny moment występuje już przy ok. 1900-2000 obr/min, ale przy maksymalnym obciążeniu.
To czy można poruszać się w niskim zakresie obrotów zależy od wielu czynników (nachylenia jezdni, masa całkowitej auta, oporów powietrza itd.).
Jeżeli masz MFA to porównaj chwilowe spalanie na 5 i 6 biegu przy tej samej prędkości (sam ocenisz na którym biegu opłaca się poruszać :bigok: )
Tylko jazda super oszczednościowa licząc każdy grosz kończy sie po czasie wyciaganiem turbiny na stól, konstruktorzy samochodów ekologiczny np. VW z dopiskiem blue maja wskaźnik kiedy zmieniac biegi, znajomy kupił takiego Passata w tym roku ( dłuzsze biegi- w sumie żadko przekraczał 2,5 tys obr ) jako nowy i po 12 tys km okaząło sie ze turbina sie zapiekła :grin: wiec poza gwarancja oszczednosci beda mniejsze niz koszty naprawy



darkjustice
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 467
Rejestracja: sob kwie 26, 2008 20:13
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: darkjustice » pn gru 14, 2009 13:57

6 bieg to tzw. nadbieg, który służy do poruszania sie ze stałą prędkością. To,że w VNT występują notlaufy nie jest winą poruszania się ze stałą prędkością przy niskich obrotach, ale tym że owa prędkość została osiągnięta przy mało dynamicznej (PSJ) jeździe :grin:


...a ja palę gume na wstecznym ;]

Awatar użytkownika
FURMAN TDI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 457
Rejestracja: wt paź 27, 2009 19:21
Lokalizacja: zachód

Post autor: FURMAN TDI » pn gru 14, 2009 14:00

Zauważyłem, że wkładanie 6tki przed 110km/h nie ma sensu do ECOnomicznej jazdy, a już napewno przy rozpedzaniu auta... no chyba, że z góry :bigok: niemcy stworzyli 6tkę na ich autobahn'ie :bajer:



szatanus
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: pt lis 27, 2009 00:08
Lokalizacja: Barlinek

Post autor: szatanus » pn gru 14, 2009 14:04

Nie mam MFA. :(. Nie chodzi mi o super oszczędność. Chcę jeździć z głową tak jak powinno się jeździć żeby silnik mi długo służył. Wydałem sporo kaski na te auto kupując go i chcę o niego dbać. W instrukcji jedyne co napisali, że jak na biegu jest poniżej 1200 obr/min to zmienić na niższy bieg i tyle.

Ja raczej jeżdżę mieszanie czasami zredukuję i dam w kopyto podciągnę na 3000, 3500 obr/min ale ogólnie w trasie na stałej prędkości trzymam około 2000-2200 obr/min.


diesel power

Awatar użytkownika
FURMAN TDI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 457
Rejestracja: wt paź 27, 2009 19:21
Lokalizacja: zachód

Post autor: FURMAN TDI » pn gru 14, 2009 14:08

Jak nie masz MFA? piersze słysze



Awatar użytkownika
morfeusz86r
Forum Master
Forum Master
Posty: 1234
Rejestracja: śr sty 02, 2008 16:58

Post autor: morfeusz86r » pn gru 14, 2009 14:14

zmieniaj taki biegi żeby po zmianie na 5-6 bieg silnik miał co najmniej 1900-2000 obr.
poniżej tych obrotów też da sie jechać ale wewnętrzne tarcie silnika sie zwiększa co przyspieszy zużycie. coś jak ruszać rowerem na najwyższej przerzutce, czuć w kolanach tarcie



ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 44 gości