Jak oczyścić olej roślinny z odzysku ;) ???

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

DEX4
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 45
Rejestracja: ndz sie 16, 2009 12:45
Lokalizacja: Busko

Post autor: DEX4 » pt wrz 04, 2009 15:01

Witam,
Ciekawy temat zwłaszcza, że pisałem pracę dyplomową na temat właściwości niskotemperaturowych FAME (fatty acid methyl esters) czyli biodiesel'a otrzymanego właśnie z oleju posmażalniczego; nie chciałbym się tu zbytnio rozpisywać bo temat rzeka, ale odradzam wlewanie jakiegokolwiek nieprzeestryfikowanego oleju roślinnego do baku. Oczywiści są silniki przystosowane do pracy na takim oleju (Elsbett) ale wlewanie ich do zwykłego Diesla a tym bardziej do Diesla nowszej generacji to samobójstwo. Oleje roślinne przez swoją dużą lepkość nie za bardzo się nadają.

Jeżeli by ktoś miał jakieś pytania na temat biodiesla to pytajcie - postaram się odpowiedzieć :smoke:
Ostatnio zmieniony pt wrz 04, 2009 15:09 przez DEX4, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
moordaa
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: pn lip 02, 2007 20:55
Lokalizacja: wyszków

Post autor: moordaa » pt wrz 04, 2009 15:09

Wszystko rozumiem.
Mam zwykłego diesla 1,9 D, bez turbiny.
Mam zamiar dolewać jakichś 5-10l na bak - to chyba nie zaszkodzi?
Tylko czy filtr od kawy podoła filtracji?
I jakie to są filtry 1u?



DEX4
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 45
Rejestracja: ndz sie 16, 2009 12:45
Lokalizacja: Busko

Post autor: DEX4 » pt wrz 04, 2009 15:25

moordaa pisze: Mam zamiar dolewać jakichś 5-10l na bak - to chyba nie zaszkodzi?
Tylko czy filtr od kawy podoła filtracji?
I jakie to są filtry 1u?
od razu nie zaszkodzi, ale bezpieczne dla silnika to nie jest

jak chcesz tym filtrem filtrować grawitacyjnie to powodzenia :) jak już coś to pomyśl nad filtracją pod zmniejszonym ciśnieniem - znacznie szybciej
Ostatnio zmieniony pt wrz 04, 2009 15:27 przez DEX4, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
moordaa
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: pn lip 02, 2007 20:55
Lokalizacja: wyszków

Post autor: moordaa » pt wrz 04, 2009 15:29

Myślę właśnie na budową takiego urządzenia do filtrowania pod ciśnieniem.
Czy rzeczywiście na dłuższą metę taka mieszanka będzie źle wpływała na silnik? Używasz biodiesla? Ci którzy używają twierdzą, że nie wpływa to źle na motor.



DEX4
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 45
Rejestracja: ndz sie 16, 2009 12:45
Lokalizacja: Busko

Post autor: DEX4 » pt wrz 04, 2009 16:00

moordaa pisze:Myślę właśnie na budową takiego urządzenia do filtrowania pod ciśnieniem.
Czy rzeczywiście na dłuższą metę taka mieszanka będzie źle wpływała na silnik? Używasz biodiesla? Ci którzy używają twierdzą, że nie wpływa to źle na motor.
nie używam biodiesla, ale nie w tym rzecz - badałem laboratoryjnie biodiesla pod kątem właściwości użytkowych i nie ma rewelacji. Zaznaczam, że to był czysty biodiesel z oleju po rafinacji. Wlewanie zwykłego oleju roślinnego na dłuższą metę załatwi Ci filtry, wtryski itd. Co prawda w Polsce dozwolone jest komponowanie mieszanki z zawartością 5% FAME, ale ten dodatek jest to ester a nie zwykły olej. Żeby nie było, że jestem całkowicie anty to powiem, że biodiesel ma też dużo plusów, ale w racjonalnym rozrachunku, z punktu widzenia poprawnego działania silnika i wszystkich jego podzespołów (zwłaszcza przy niższych temp.) to jeszcze nie to. Podsumowując: używanie biodiesla dostępnego w Polsce, czyli mieszanki 95% ON i 5% FAME przy dodatnich temp. otoczenia jest nawet wskazane (zaznaczam, że w silnikach Diesla starszego typu), ale wlewanie do baku czystego oleju, nie mówiąc już o przefiltrowanym oleju posmażalniczym to na dłuższą metę zabójstwo dla silnika.



KRZYSZTOF SKOCZEK
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 69
Rejestracja: pn sty 31, 2005 12:00
Lokalizacja: Lublin

Post autor: KRZYSZTOF SKOCZEK » pt wrz 04, 2009 19:58

Jeżdżę na mieszance OR 50% z ON 50% już ponad 3 lata. Ostatnio samochód był w warsztacie i sprawdzano wtryski - były w porządku. Natomiast na pewno nie zastosuje
już biodiesla ponieważ niszczy przewody gumowe.



DANIEL LHR
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 07, 2007 00:28
Lokalizacja: hrubieszów

Post autor: DANIEL LHR » pt wrz 04, 2009 19:58

kiedys czytalem do oleju roslinnego dodaje sie jakis zwiazek chemiczny , podobne dzialanie ma bodajrze kret ale nie jestem pewny. Po dodaniu tego z oleju wytraca sie gliceryna która trzeba wywalic. Mozna tez dodac jakies zwiazki poprawiajace spalanie. Do tego przydala by sie specjalna instalacja podgrzewacz filtra i filtr zbiornik oraz zaworki do przelączania rodzaju paliwa



DEX4
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 45
Rejestracja: ndz sie 16, 2009 12:45
Lokalizacja: Busko

Post autor: DEX4 » pt wrz 04, 2009 21:06

DANIEL LHR pisze:kiedys czytalem do oleju roslinnego dodaje sie jakis zwiazek chemiczny , podobne dzialanie ma bodajrze kret ale nie jestem pewny. Po dodaniu tego z oleju wytraca sie gliceryna która trzeba wywalic. Mozna tez dodac jakies zwiazki poprawiajace spalanie. Do tego przydala by sie specjalna instalacja podgrzewacz filtra i filtr zbiornik oraz zaworki do przelączania rodzaju paliwa
coś chyba niedokładnie czytałeś albo były to jakieś głupoty :hehe: gliceryna wydziela się w procesie transestryfikacji (po dodaniu metanolu), czyli w procesie produkcji biodiesla; odradzam takie eksperymenty jak ktoś nie ma o tym pojęcia bo taka "domowa mikstura" może zaszkodzić bardziej niż sam kujawski :grin:



anaba255
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 611
Rejestracja: śr lut 27, 2008 22:46
Lokalizacja: SCZ
Auto: mk3
Silnik: 1Z
Kontakt:

Post autor: anaba255 » pt wrz 04, 2009 21:21

Część artykułu, może sie przydać

''Niedogodnością używania oleju roślinnego jest to, że można na nim jeździć tylko przy wysokich, plusowych temperaturach. Natomiast w zimie można jeździć tylko po dokonaniu przeróbek silnika. Zamontowaniu przewodów o większej średnicy, pogrzewaczy paliwa i lepszych wtrysków oraz świec żarowych. Takie, gotowe instalacje np. do Golfa II można dostać u naszych zachodnich sąsiadów. Innym rozwiązaniem jest uszlachetnienie go domowym sposobem. By to zrobić należy kupić beczkę, zalać olejem, a następnie dodać nieco ługu sodowego. Proporcje muszą być takie, żeby papierek lakmusowy wykazał odczyn obojętny. Pomiary należy dokonywać w trakcie mieszania zawartości beczki. Do tego celu potrzebne bedzie mieszadło, podłaczamy je na niskich obrotach do jakiegoś silnika elektrycznego. Mieszać należy po woli przez ok. 24 godz. tak, by reakcja chemiczna zaszła do końca. Potem już wystarczy dolać odpowiednią ilość oleju silnikowego, najlepiej od dwusuwa, w proporcji 1l na 40-60l OR. I jeździć tanio i ekologicznie.''



Awatar użytkownika
t0mal
VW Baron
VW Baron
Posty: 3332
Rejestracja: sob cze 30, 2007 11:34
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: t0mal » pt wrz 04, 2009 22:11

anaba255 pisze:dodać nieco ługu sodowego. Proporcje muszą być takie, żeby papierek lakmusowy wykazał odczyn obojętny
To jest chyba opis domowej produkcji mydła, a nie biopaliwa :)



Awatar użytkownika
moordaa
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: pn lip 02, 2007 20:55
Lokalizacja: wyszków

Post autor: moordaa » sob wrz 05, 2009 07:53

czyli zwykła filtracja nie wystarczy?



Awatar użytkownika
Piasek
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 6862
Rejestracja: sob mar 21, 2009 20:57

Post autor: Piasek » sob wrz 05, 2009 10:03

Kup paczkę filtrów lakierniczych lub "od bidy" filtrów do expresu do kawy. Trochę to mozolny proces ale przejdzie filtracja i uzyskasz czysty olej nadajacy sie do przepalenia. Tylko nie przesadzaj z proporcjami. 10L przepalonego + 40L klasycznej ON to najlepsza mixtura. Każde zwiększenie proporcji na korzyść "frytury" skończy się mułowatością silnika i problemami z rozruchem. O konsekwencjach mechanicznych nie wypowiadam się bo nie dokonywałem żadnych analiz silnika ale po przepaleniu ok 200 litrów takiego właśnie oleju i ok 400 litrów transformatorowego silnik w moim starym AHU jakoś się nie rozleciał...


https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128

Awatar użytkownika
moordaa
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: pn lip 02, 2007 20:55
Lokalizacja: wyszków

Post autor: moordaa » sob wrz 05, 2009 18:17

ja myślałem o proporcji 5-10l na zbiornik - zbiornik mam 55l więc powinna wyjść proporcja jaką proponujesz. Na razie popróbuje z filtrami lakierniczymi. Dzięki za odpowiedzi. pozdrawiam



ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 178 gości