jacekd pisze:ROF pisze:Przeczytałem w auto świecie, było przy artykule o silniku VW, który jest połączeniem silnika benzynowego i diesla
ZE CO?

oto link:
http://autoswiat.redakcja.pl/wydania/ar ... ykul=15286
a tu kopiuję arykuł:
Tajemniczy skrót CCS na drzwiach prezentowanego Tourana pochodzi od Combined Combustion System. Przetłumaczenie pierwszego wyrazu nie jest zbyt zręczne. Bo "łączony" albo "mieszany system spalania" nie brzmi naturalnie. Zostawmy więc nazwę, zajmijmy się zasadą działania.
Benzyna + diesel = biesel
Każdy z napędów ma swoje zalety. Diesel jest oszczędny, za to "benzyna" pracuje ciszej i jest mniej kłopotliwa w eksploatacji. Nowy eksperymentalny silnik Volkswagena ma połączyć zalety obu rozwiązań i pozwolić kierowcom zapomnieć
o ich wadach. Zasilany jest specjalnym paliwem, które można uzyskać z gazu ziemnego (Gas to liquid, GTL), węgla albo biomasy (BTL). Volkswagen wybrał kooperację z koncernem Shell opartą na tej ostatniej technologii, gdyż jak twierdzą specjaliści zaangażowani w projekt CCS, "w idealnym przypadku nowy silnik wyemituje dokładnie tyle dwutlenku węgla, ile zużyją go rośliny do wyprodukowania paliwa, które zatankujemy do baku". Technicy potrafią otrzymać biomasę z różnych roślin, m.in. konopii, słoneczników i czegoś, co nazywa się
po polsku miskant olbrzymi.
Głównym celem projektu jest obniżenie emisji spalin. Już w początkowej fazie badań udało się ją obniżyć o 5 proc. w porównaniu z silnikiem 2.0 TDI, na którym to motorze bazuje eksperymantalny napęd Tourana CCS. Co więcej, o podobną wartość zmniejszyło się również spalanie. Ponieważ nowe paliwo ma inną szybkość spalania i wartość energetyczną, w silniku trzeba było wprowadzić nowe nastawy komputerowego sterowania dawką paliwa, momentem wtrysku, a także recyrkulacją spalin. Zbudowany na bazie 2-litrowego TDI eksperymentalny silnik ma 3 zawory na cylinder i mimo domieszki w paliwie 10 proc. benzyny syntetycznej pracuje bez udziału świec zapłonowych. Mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się od wysokiej temperatury podczas sprężania.
Trzy nowe paliwa na stacjach w roku 2015
Na początku nowy system ma podbić Europę, a potem ruszyć w świat. W roku 2015 na stacjach ma być dostępny roślinny SunFuel, olej napędowy z 10-procentową domieszką syntetycznej benzyny oraz E10/E15 jako standardowa benzyna
z domieszką etanolu. Touran CCS jeździ dynamicznie, a dieslowski klekot słychać jedynie na biegu jałowym.
W razie potrzeby auto pojedzie również na zwykłym ON.
Zasada działania nowego systemu spalania CCS
Największa nowinka silnika Volkswagena CCS to sposób powstawania mieszanki paliwa z powietrzem. Suw ssania przypomina tradycyjnego diesla, ale w silniku CCS wprowadzono bardzo duży udział recyrkulacji spalin. W ten sposób znaczna ich część zamiast do rury wydechowej trafia z powrotem do cylindrów. Różnice podczas sprężania są już większe. W TDI wtrysk następuje, gdy tłok jest na samej górze, wtedy też następuje jego natychmiastowy zapłon. Niestety, paliwo nie zapala się równocześnie w całej swojej objętości, a w kilku miejscach. Płomień wędruje z zewnątrz do środka. Stąd pochodzi charakterystyczny dieslowski klekot. W silniku CCS wtrysk paliwa następuje znacznie wcześniej. Paliwo i powietrze mają dzięki temu znacznie więcej czasu na wymieszanie się ze sobą. Podobnie jak w silniku benzynowym taka mieszanka spala się znacznie efektywniej i co najważniejsze mniej uciążliwie dla środowiska. Aby było to możliwe, użyto specjalnego syntetycznego paliwa o mniejszej palności i obniżonym zakresie wrzenia, co pozwoliło przesunąć punkt jego zapłonu. Do prawidłowej pracy w nowym cyklu silnik wymaga dostosowania systemu wtrysku oraz czujników spalania stukowego.