Witam...
... dlatego, że
fuldi prosił mnie o głos w temacie to postaram się nieco podzielić doświadczeniami:
CleanLook - komora silnika:
- silnik - pod clean'a najlepiej wybrać najprostrze konstrukcje, czyli 16v na Weberach
lub VR6 na Weberach, pozostałe silniki wymagają więcej elektryki! [zalety: prosta konstrukcja, wady: nie kazdy potrafi ustawic Webera, paliwożerność!]
- aku - najczęściej montuje się w bagażniku w miejsce koła zapasowego lub za nadkolem po stronie kierowcy (ja tak mam), istnieją równiez rozwiązania w których aku jest w aucie na tunelu środkowum po deską rozdzielczą; montaż aku w bagażniku to pozornie prosta przeróbka, ale ludzie często zapominaja o własciwym okablowaniu - ja zastosowałem chyba najrozsądniejsze (tu wielkie podziękowania dla TAZ'a) bo kabel z BMW 7XX; kabel ten ma konkretny przekrój, a waga samego przewodu to blisko 5kg i właśnie takie rozwiązania polecam, bo są fabrycznie stosowane i przeszły testy TUV i inne; w moim przypadku zabrakło 1m i na końcówce zastosowałem przewód 33mm2 - narazie się sprawdza - nie grzeje się, ale przez całe auto bym go nie prowadził.
- zbiorniczek wyrównawczy - jest kilka rozwiązań tej sytuacji -
chłodnica z korkiem - moje ulubione rozwiązanie, widoczne na ostatniej fotce w pierwszym post'ie, do takiej chłodnicy płynu dolewa sie poprzez korek w chłodnicy, nie ma tu najczęściej czujnika poziomu płynu, ale rozwiązanie jest rozsądne i nie wymaga częstych kontroli poziomu płynu;
- standardowy zbiorniczek w dyskretnym miejscu - rozwiązanie rzadziej stosowane, ale w żaden sposób nie wpływa na prace układu chłodzenia. problemy zaczynają się jeżeli zbiorniczek jest za nisko, bo czesto prubuje sie go puchac pod pas przedni, a jak wiadomo chłodnica jest dość wysoka i wielkich maneewrów tam nie ma, ale zbiorniczek w okolicach grodzi czy cos tez może byc, choć neiktórzy twierdzą że to nie taki dobry clean
[j aosobiście mam w standardowym miejscu ten zbiorniczek tylko ze obnizony o 2cm ze względu na rozpórkę, zastosowałem to rozwiazanie ze względów finanosowych, by nie kupować chłodnicy z korkiem, ponadto mam mniejsza chłodnicę i szybciej otwierający się termostat, a TD niewątpliwoe potrzebuje chłodzenia wiec najpierw chcę sprtawdzić jak to się będzie sprawować! - wolę nie ryzykować];
- przewód z korkiem - dość hardcorowe rozwiązanie jak dla mnie bo na przewodzie łączącym chłodnice z blokiem montuje sie taka wstawkę która ma korek jak chłodnica i czasami nawet czujnik poziomu płynu - można to zauważyć na zdjęciach w 1szym post'ie te VR'y zdj. 2, 3, 4 - nie wiem na ile to rozwiązanie jest skuteczne, clean jest napewno, ale jak to się ma do skuteczności układu to nie wiem - napewno trzeba często sprawdzac stan płynu, bo czujnik jest czasami tylko po to żeby komp nie wariował...
- hamulce - często ludzie dają jak najmniejsze servo (ja też tak chciałem zrobić, ale to które miałem nie działało, więc zostawiłem standardowe - koszty
), jednakże do Clean'a najlepiej pasują wyczynowe rozwiązania znane ze sportów motorowych, czyli układy bez serva - jest kilka rozwiazań, np. 3 osobne pompy Girling'a z osobnymi zbiorniczkami (nie wiem która czym hamuje) lub też pompy bezpośrednio na pedale hamulca
o szczegóły nie pytajcie bo w temat się nie zagłębiałem.
- elektryka, przewory itp. - coś co ludzi chyba najbardziej nurtuje, w MK1 można ro rozwiązac w taki sposób
lub standardowo w podłużnicach, lub pod podłużnicami; ostatniego rozwiązania nie polecam bo łatwo o uszkodzenie instalacji, kable i przewody w podłużnicach to dobre rozwiązwiązanie [wszystkie generacje MK], ale trzeba dobrze nawiercić otwory w kabinie no i umiejetnie przeprowadzić przewody przez podłużnice, rozwiązanie z foto wiąże się z znacznym wydłużaniem przewodów, ale tez jest skuteczne; jeżeli już wyjdzie się z podłużnic to dalej przewody (najczęściej) prowadzi się pod przednią belką, pod mocowaniem silnika, aż do miejsc w których mają byc podłączone
- linki - największa bolączka (również moja), ale po kolei: "gaz" w większości przypadków musi być (np. przy Weberach konieczna), chyba ze ktoś przeswapował silnik z elektroniczna przepustnicą, wtedy tylko przeswapować pedał gazu dawcy i podłączyć kabelki, "sprzegło" też najczęściej musi być, ale stosując automat'a też można się pozbyć tej linki, "licznik" najczęściej nie wystepuje ta linka, bo już od MK3 znane jest rozwiązanei zwane impulsatorem, czyli sygnał o obrotach w skrzyni przekazywany jest elektronicznie do licznika i tu stosuje się liczniki albo od MK3+ albo do liczników MK2/MK1 zakładada się mechanizm wskazujący prędkość z licznika MK3 (bardzo lubię to rozwiązanie, jednakże sam mam linkę, ale to może się zmienić...), "ssanie w D/TD" od MK3+ jest rozwiązane elektronicznie (elektromagnes) w MK2/MK1 jest na linkę, ale łatwo je zastąpić (ja chwilowo mam linkę, ale tylko chwilowo).
jeżeli czegoś brakuje ( a napewno o czyms zapomniałęm) to piszcie.
PS. To rozwiązanie aku, które pokazał bartekKKK03 to typowe dla sportów motorowych taki "safe box dla aku" i osobiście nie uważam tego za jakies "polecane" rozwiązanie przy montażu aku w bagaznik