znalazłem na forum Seata ciekawy opis : hmm:
Zakończyłem montaż spryskiwaczy reflektorów w Toledo 1M (czyli to samo co Leon 1M) ze zderzakiem TOP SPORT i podzielę się uwagami oraz rozwieję kilka mitów są ciągle powtarzane a dalekie od prawdy. Opis dotyczy montażu układu zgodnego z oryginałem fabrycznym (lub też zbliżonego w 99%).
==========================================================
MITY
1. Wcale nie potrzeba innego zderzaka. Zderzak pod wtryski rożni się tylko tym, że ma otwory które z łatwością wytniemy.
2. Aby podłączyć układ elektryczny w oryginalny sposób musimy pociągnąć kilka kabelków i wymienić przekaźnik a nie jak niektórzy twierdzą tylko 1 kabel.
3. Spryskiwacze są montowane tylko i wyłącznie do karoserii a nie do zderzaka (nie trzeba spawać jakichkolwiek uchwytów do zderzaka). Mocowania pod spryskiwacze są fabrycznie w każdym aucie modelu 1M.
==========================================================
I. Co potrzebujemy?
1. siłowniki spryskiwacza 2 szt. Nie muszą być oryginalne z Leona. Pasują doskonale z Golfa IV oraz Bory. Różnią się jedynie tym, że posiadają uchwyt na przewód (który odcinamy lub odłamujemy bo koliduje u nas z lampami). Numery części:
LEON
Spryskiwacz reflektora : 1M0955978A Prawy=Lewy
GOLF IV / BORA
Spryskiwacz 1J0955978B Prawy=Lewy
2. dysze spryskiwacza 2 szt, Też nie muszą być oryginalne. Ja zamontowałem z Golfa IV i pasują prawie idealnie. Ale wymagają przeróbki polegającej na ich lekkim skręceniu w osi na ciepło, po podgrzaniu ostrożnie opalarką bo inaczej zaślepki byłyby ukośnie do zderzaka. Od biedy dopasujecie z BORY ale wtedy jest tylko 1 dysza a nie dwie i psika tylko na połowę reflektora.
LEON:
Dysza spryskiwacza : 1M0955103A Lewa 1M0955104A Prawa
GOLF IV
1J0955104A Prawa, 1J0955103A Lewa
BORA:
1J5955103 Lewa ; 1J5955104 Prawa
3. nakładki na spryskiwacze (dekielki do zderzaka) 2 szt. Tak jak wyżej pisałem - można dopasować z GOLF IV albo BORA ale trzeba troszkę zmodyfikować. Jeśli zdecydujecie się na te z Golfa (bo najtaniej i najłatwiej je dostać) to trzeba przełożyć samą osłonę nakładki o 180 stopni i jeszcze dopasować na gorąco. Ale wygląda prawie idealnie i wychodzi dużo taniej. Oryginalne nakładki kosztują w serwisie 188pln/szt.!!!
LEON
Nakładka spryskiwacza : Lewa 1M0955109A (zwykły), 1M0955109B (Top Sport), Prawa 1M0955110A (Zwykły, 1M0955110B (Top Sport )
GOLF IV
1J0955109A Lewa / 109B (R32), 1J0955110A Prawa / 110B (R32)
BORA:
1J5955109A Lewa / 1J5955110A Prawa
4. przewody ciśnieniowe - albo kupujemy oryginały (wszystkie takie same LEON, TOLEDO, GOLF, BORA) co ułatwia pracę z uwagi na szybkozłącza jakie posiadają, albo tez stosujemy zwykły przewód i opaski zaciskowe (tego nie polecam z uwagi na wycieki - ciśnienie jest wysokie!!). Połączenie jest proste: pompka, przewód, trójnik, dwa przewody do każdego spryskiwacza.
5. Pompka wysokiego ciśnienia 3B7955681 lub 1M0973722A
6. Nowy zbiornik płynu spryskiwaczy: różni się tym, ze ma 5,5 a nie 3,5 litra pojemności oraz ma mocowanie na 2 pompki (przekładamy tą starąi jeszcze montujemy te nową wysokiego ciśnienia). Pasuje z BORA, GOLF IV - identyczne.
7. Przekaźnik o numerze 389 oraz kilka konektorków aby wpiąć się do wiązki auta.
=========================================================
MONTAŻ W AUCIE:
1. Zdejmujemy zderzak
2. demontujemy prawy reflektor
3. demontujemy zbiornik spryskiwaczy i montujemy nowy wcześniej sprawdzając czy nie cieknie, zakładamy obydwie pompki, podpinamy przewody do pompek, lampę
4. przykręcamy siłowniki spryskiwaczy, mocowania są pod reflektorami (wspornik z dwoma otworami wystający z belki wzmocnienia)
5. Łączymy przewody płynu do spryskiwaczy (do pompki na razie nie)
6. robimy otwory w zderzaku - miejsca widać od wewnątrz zderzaka, są fabrycznie zaznaczone. Ale robimy najpierw tylko małe otwory pośrodku!!
7. Zakładamy wstępnie zderzak i sprawdzamy czy spryskiwacze trafiają w otwory (możemy użyć małego kompresora albo pompki aby wysuwać spryskiwacze)
8. Otwory w zderzaku powiększamy tak aby spryskiwacze mogły wyjść ze zderzaka
9. Przymierzamy zaślepki/nakładki do zderzaka i powiększamy raz jeszcze otwory dopasowując je do nakładek (do powiększania można użyć ściernicy listkowej na wiertarce). Tu uwaga aby nie zrobić za dużego otworu.
10. przed ostatecznym założeniem zderzaka podłączamy przewód do pompki, napełniamy zbiornik, podłączamy kabelki do pompki i sprawdzamy czy wszytko działa.
jeśli jeden spryskiwacz nie pryska to się nie martwić. Wyłączyć pompkę i załączyć ponownie ale przytrzymać ten drugi spryskiwacz żeby się nie wysunął co skieruje ciśnienie do pierwszego i go odpowietrzy.
11. Montujemy zderzak na gotowo.
=========================================================
uffffff mechanicznie gotowe. Teraz elektryka:
==========================================================
1. prowadzimy przewody od pompki do podszybia
2. demontujemy podszybie i od strony kierowcy jest biała puszka która pozwala na przeprowadzenie przewodów do kabiny
3. demontujemy wyłącznik świateł (wcisnąć pokrętło, przekręcić w LEWO, pociągnąć do siebie)
4. demontujemy tapicerkę/osłonę pod kierownicą (cała dolna osłona)
5. na wprost mamy skrzynkę przekaźnikową a w niej przekaźnik o numerze 377, wyciągamy go
6. w podstawce tego przekaźnika brakuje nam 3 styków. Styki są numerowane od 1 do 18. Musimy mieć odpowiednie oryginalne styki lub kombinować...
dokładamy styk numer 9 - kabelek od tego styku prowadzimy do wyłącznika świateł do styku numer 11
dokładamy styk numer 6 - kabelek od tego styku prowadzimy i łączmy ze stykiem "+" pompki wysokiego ciśnienia
dokładamy styk numer 15 - kabelek od tego styku prowadzimy do skrzynki bezpiecznikowej do wolnego miejsca numer 33
7. drugie wolne miejsce pod bezpiecznik numer 33 (20 Amper) także uzupełniamy stykiem i prowadzimy kabel do zacisku 30 (zasilanie) widocznego na spodzie skrzynki przekaźnikowej
8. drugi kabelek z pompki łączymy do masy (na pompce są oznaczone styki jako "+" i "-" - nie pomylić).
9. Zakładamy bezpiecznik numer 33 o wartości 20 Amper
10. W miejsce po przekaźniku 377 zakładamy przekaźnik o numerze 389.
=========================================================
Powinno działać tylko przy włączonych światłach, każdorazowo jak przytrzymamy dłużej manetkę spryskiwacza szyby.
Koszty używanych części:
zbiornik z pompkami - 150pln
siłowniki i przewody ciśnieniowe - 150pln
dysze z dekielkami GOLF IV - 80pln za 2 komplety
przekaźnik 389 - 60pln
oryginalne konektorki z przewodami - bezcenne
[ Dodano: 03 Sty 2010 16:03 ]
Zbiornik spryskiwaczy 5,5L + spryskiwacze
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cb2 ... 52031.html
Mocowanie spryskiwacza do belki
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/795 ... 6df94.html