Strona 1 z 1
Czy to sonda lambda padła?
: ndz mar 03, 2013 17:59
autor: badbug
Witam wszystkich,
Co prawda tym razem nie mam pytania o Golfa ale o Polo 86C z silnikiem 1.3 na pojedynczym wtrysku Boscha.
Tutaj dowiem się szybciej niż na innych forach
Konkretnie chodzi mi o sondę lambda.. jakie wskazania powinna mieć gdy pracuje prawidłowo?
Miałem nieszczelny dolot i pokazywała na benzynie cały czas ok. 0.9V a na gazie 3,2V... po uszczelnieniu dolotu na benzynie pokazuje cały czas ok. 0.45V a na gazie 0,6V.. Dane z programu diagnostycznego LPG.
Na zimnym silniku na benzynie nie ma wolnych obrotów... po lekkim nagrzaniu chodzi idealnie... po dobrym nagrzaniu za wysokie niskie obroty (ok. 1200).
Na gazie nie mogę zrobić "nauki" żeby ustawić gaz bo wyskakuje błąd lambdy... możliwe że gdzieś coś nie kontaktuje? Czy na bank sonda?
Jeśli sonda, to czy warto kupić coś z allegro za jakieś 100zł czy tylko ORI za 300?
Dzięki za odpowiedzi!
POZDRO!
Czy to sonda lambda padła?
: ndz mar 03, 2013 19:39
autor: landa92
Z tego co zrozumiałem to nie masz również ssania gdy silnik jest zimny?
Czy to sonda lambda padła?
: ndz mar 03, 2013 20:30
autor: damian_piaski
Lepiej kupić BOSCH lub Ngk na pewno jeden z producentów robił sondę do Twojego silnika.
Miałem nieszczelny dolot i pokazywała na benzynie cały czas ok. 0.9V
Czyli wzbogacana była mieszanka.
Napięcie sondy powinno oscylować w pewnych granicach na rozgrzanym silniku do temp eksploatacyjnej. W linku poniżej masz kilka informacji,
http://rb-aa.bosch.com/aa-pl/sondylambd ... sonden.pdf
a tu jest screen mojej uszkodzonej dla przykładu (auto paliło jak smok) Po kilku km napięcie zawieszało się w jednym punkcie.
Re: Czy to sonda lambda padła?
: ndz mar 03, 2013 21:09
autor: badbug
landa92 pisze:Z tego co zrozumiałem to nie masz również ssania gdy silnik jest zimny?
Może nie tyle nie ma ssania (chociaż w sumie można to tak nazwać), co z tego co zaobserwowałem, niezależnie od stopnia rozgrzania silnika, odczyt z sondy na benzynie jest na stałym poziomie 0.45V... jak naprawdę ostro się przejadę na rozgrzanym to spadnie na parę chwil do 0.3V, ale po chwili wolnych obrotów wraca do 0.45V. Więc podaje stałą mieszankę nieważne czy ciepły czy zimny...
Oscylacji żadnej nie zaobserwowałem
Jutro jeszcze spróbuję sprawdzić wszystkie kable od sondy bo mam to auto nie za długo i było ogólnie trochę zapuszczone
...i odczyty są z programu LPG.. może sprawdzić bezpośrednio miernikiem? tylko jak i na których pinach sondy?
Jeśli chodzi o dolot to mieszanka i na PB i na LPG była pewnie ustawiona na prawidłową przy dość dużej ilości fałszywego powietrza, więc teraz po uszczelnieniu jest za bogato... tylko martwi mnie błąd lambdy przy uczeniu gazu :/
A może mi ktoś podać sposób jak ustawić monowtrysk, wolne obroty itd na PB? Niech chociaż dobrze na PB chodzi, a do LPG już kupiłem zestaw naprawczy to będę się bawił później i zobaczymy.. tylko co z tą sondą?
Czy to sonda lambda padła?
: ndz mar 03, 2013 22:38
autor: Paweł Marek
sprawdzaj kable od sondy, nie może być 3V, jak stoi na 0.45 to albo całkiem padła i ECU podstawia takie napięcie zastępczo albo jest źle podłączona do instalacji LPG. We wtrysku elektronicznym nic się w zasadzie nie ustawia. Sprawdź połączenia kabla sygnałowego sondy do sterownika LPG i od sterownika do ECU - spójrz na schemat dowolnej instalacji II generacji jeśli nie wiesz o co chodzi z tym podłączeniem
Podaj typ silnika , rocznik
Czy to sonda lambda padła?
: pn mar 04, 2013 09:42
autor: badbug
Rocznik 1992. Typ silnika nie wiem dokładnie bo było kilka podobnych :/ Jest to 55KM wersja coupe... może po fotce coś da rade sprawdzić:
Teraz idę sprawdzić te kable i spróbuję coś pomierzyć z sondą.
Czy to sonda lambda padła?
: pn mar 04, 2013 11:41
autor: damian_piaski
badbug pisze:Rocznik 1992. Typ silnika nie wiem dokładnie bo było kilka podobnych :/ Jest to 55KM wersja coupe
Jeśli się mylę to przepraszam, a czy masz wlepę w bagażniku? Jeśli tak, to jest tam oznaczenie literowe silnika.
1.3 40KW/55km AAV monotronic
Czy to sonda lambda padła?
: pn mar 04, 2013 14:30
autor: badbug
Witam,
Wlepkę sprawdzę dziś jeszcze ale wątpię, że coś takiego się uchowało
w którym miejscu powinna być?
Jeśli chodzi o sam silnik to udało mi się osiągnąć wolne obroty i na PB i na LPG - jak grzebałem to za mocno przestawiłem czujnik przepustnicy... po powrocie do punktu wyjścia jest lepiej - da się jechać.
Na zimnym wolne obroty ok (ssanie zdaje się wróciło), na rozgrzanym telepie się za nisko i czuć niedopalone paliwo (na LPG podobnie -tyle że wali gazem
).
Sonda dobrze podłączona, wymieniłem wszystkie stare izolacje na nowe i sprawdziłem połączenia jest OK. Jednak odczyty jak były stałe +/- 0.05V tak są i na PG i na LPG. Przy pracującym silniku jak odłączę sondę w ogóle, to brak reakcji (jakbym nic nie zrobił) - obojętnie czy na PB czy na LPG.
Przy próbie nauki LPG - przerywa i wyskakuje błąd lambdy...
W takim układzie myślę, że sonda umarła na 100% i teraz pytanie... co kupić?
Nie mam teraz 350zl na ORI Boscha a na alledrogo w zamienniku można znaleźć za 100 - 120zł (jakaś francuska)
Co byście radzili? Dodam, że do używki też nie jestem przekonany bo nigdy nie wiadomo jaki stan i czy zaraz nie padnie jak poprzednia :/
Z góry dzięki za wsparcie
Pozdro!
Czy to sonda lambda padła?
: pn mar 04, 2013 17:23
autor: damian_piaski
sonda BOSCH lub NGK (NTK), zapytaj w twoim sklepie o cenę sondy ponieważ może być dużo tańsza niż w katalogach internetowych. Dodatkowo za spalanie może odpowiadać czujnik temp wody, jest on w króćcu przy termostacie (ten niebieski). Jeśli chodzi o obroty jałowe to ustawiaj je na rozgrzanym silniku.
Czy to sonda lambda padła?
: wt mar 05, 2013 12:09
autor: badbug
A ma ktoś może opinie na temat sondy firmy Beger czy Begar (różnie piszą na necie)? Made in France.
Czy to sonda lambda padła?
: śr mar 06, 2013 01:06
autor: Paweł Marek
jak sie uda, to jest spore ryzyko, lepiej kupić dobrą markowa sonde uniwersalną, ostatnio najtaniej z dobrych wypadały Magneti Marelli, koło mnie w sklepie 180 za 4-kablową. Uniwersalna NGK/NTK nieznacznie drożej
Czy to sonda lambda padła?
: czw mar 07, 2013 19:09
autor: badbug
Ok, odżałowałem kasę i sonda już założona (pięknie oscyluje).. po wymianie na PB były równe ale za wysokie obroty - wyregulowałem śrubą przy przepustnicy (była prawie na maxa wkręcona- uchylona przeustnica) i teraz chodzi pięknie. Na LPG udało się go "nauczyć"
Trochę kuśtyka na wolnych ale muszę jeszcze zestaw naprawczy do parownika zaaplikować bo nie reaguje na śrubę do ustawiania ciśnienia na wolnych obrotach a odczyt z sondy pokazuje za bogato.
Dzięki wszystkim za porady