Zaparowane reflektory w golfie 5 - wznowienie tematu
: pt mar 11, 2005 17:43
Drodzy koledzy i kolezanki! Pozwalam sobie na przypomnienie tematu jaki niedawno poruszylam na forum dot. parujacych reflektorow w moim Golfie 5.
Wczoraj pofatygowalismy sie razem z Adamm'em do serwisu VW, zeby oficjalnie zglosic ow problem i zapytac o jego rozwiazanie. Pan serwisant obejrzal dokladnie lampy (byly zaparowane tylko w miejscach kierunkow) po czym wreczyl nam pismo, wystosowane przez VW do wszystkich swoich dealerow. A jego tresc jest nastepujaca:
"Klienci reklamuja czesto zaparowanie szyb reflektorow glownych, reflektorow przeciwmglowych, lamp tylnych itp.
Reflektory maja otwarty uklad wentylacji (zabezpieczony jedynie przed rozbryzgami wody), ktory powoduje przeplyw powietrza z zewnatrz przez wnetrze reflektora.
Dzialanie tego systemu (niezbednego do wyrownywania cisnienia) powoduje powstawanie wewnatrz reflektora roznych "stref klimatycznych": obszarow bardzo cieplych, w ktorych szyba jest ogrzewana swiatlem reflektora, i obszarow stosunkowo zimnych, gdzie szyba jest od zewnatrz chlodzona przez ped powietrza.
Te warunki sprawiaja, ze szczegolnie przy duzej wilgotnosci powietrza i duzych roznicach temperatury pomiedzy wnetrzem reflektora a otoczeniem, na szybie reflektora kondensuje para wodna. Zjawisko to wystepuje zwlaszcza w chlodnych porach roku i przy duzej wilgotnosci powietrza.
Zaparowanie szyby reflektora mozna porownac do zaparowania czolowej szyby samochodu, ktore trzeba usuwac za pomoca odpowiednio skierowanego nawiewu powietrza z ukladu wentylacji.
Zaparowanie moze byc wywolane przez mysie samochodu, parowanie wody prysnietej na silnik lub chlodnice, zmiane temperatury pomiedzy dniem a noca lub innymi czynnikami. Szczegolnie po zatrzymaniu samochodu, gdy tyl reflektora jest ogrzewany przez goracy silnik a szyba reflektora chlodzona przez zimne powietrze z zewnatrz, nawet najmniejsza ilosc wilgoci osadza sie na szybie w postaci pary lub rosy.
Zastosowanie gladkich szyb reflektora (bez rzezby rozpraszajacej) spowodowalo, ze zjawisko to jest duzo bardziej widoczne.
Zaparowywanie szyb reflektorow nie wplywa na ich dzialanie (zdolnosc oswietlania drogi), a jest jedynie efektem wizualnym. Zjawisko to nie powoduje takze korozji elementow reflektora.
W zaparowanym reflektorze szyba - w miejscu, gdzie przechodzi przez nia strumien swiatla - musi zostac osuszona po ok. 5 - 10 minutach jazdy z wlaczonymi swiatlami mijania. Na pozostalych czesciach szyby moze pozostac para wodna."
Podsumowujac, lampy zostana wymienione jesli para wodna po 5 - 10 minutach nie zejdzie z tego miejsca szyby, przez ktora przechodzi promien swiatla. Jesli pozostaje natoiast w innych miejscach - reflektory nie maja prawa byc wymienione.
Ostrzegam wiec tych, ktorzy nosza sie z zamiarem nabycia 5tki lub ja nabyli, gdyz predzej czy pozniej spotkaja sie z tym problemem. Dodam tez, ze modele Golfow 3 i 4 maja szczelne lampy, w golfach 5 natomiast wystepuja lampy tzw. "przewietrzane". Mysle, ze jest to powazny blad konstruktorski. (wystepuje rozniez w niektorych modelach Audi) Co Wy na to?
Wczoraj pofatygowalismy sie razem z Adamm'em do serwisu VW, zeby oficjalnie zglosic ow problem i zapytac o jego rozwiazanie. Pan serwisant obejrzal dokladnie lampy (byly zaparowane tylko w miejscach kierunkow) po czym wreczyl nam pismo, wystosowane przez VW do wszystkich swoich dealerow. A jego tresc jest nastepujaca:
"Klienci reklamuja czesto zaparowanie szyb reflektorow glownych, reflektorow przeciwmglowych, lamp tylnych itp.
Reflektory maja otwarty uklad wentylacji (zabezpieczony jedynie przed rozbryzgami wody), ktory powoduje przeplyw powietrza z zewnatrz przez wnetrze reflektora.
Dzialanie tego systemu (niezbednego do wyrownywania cisnienia) powoduje powstawanie wewnatrz reflektora roznych "stref klimatycznych": obszarow bardzo cieplych, w ktorych szyba jest ogrzewana swiatlem reflektora, i obszarow stosunkowo zimnych, gdzie szyba jest od zewnatrz chlodzona przez ped powietrza.
Te warunki sprawiaja, ze szczegolnie przy duzej wilgotnosci powietrza i duzych roznicach temperatury pomiedzy wnetrzem reflektora a otoczeniem, na szybie reflektora kondensuje para wodna. Zjawisko to wystepuje zwlaszcza w chlodnych porach roku i przy duzej wilgotnosci powietrza.
Zaparowanie szyby reflektora mozna porownac do zaparowania czolowej szyby samochodu, ktore trzeba usuwac za pomoca odpowiednio skierowanego nawiewu powietrza z ukladu wentylacji.
Zaparowanie moze byc wywolane przez mysie samochodu, parowanie wody prysnietej na silnik lub chlodnice, zmiane temperatury pomiedzy dniem a noca lub innymi czynnikami. Szczegolnie po zatrzymaniu samochodu, gdy tyl reflektora jest ogrzewany przez goracy silnik a szyba reflektora chlodzona przez zimne powietrze z zewnatrz, nawet najmniejsza ilosc wilgoci osadza sie na szybie w postaci pary lub rosy.
Zastosowanie gladkich szyb reflektora (bez rzezby rozpraszajacej) spowodowalo, ze zjawisko to jest duzo bardziej widoczne.
Zaparowywanie szyb reflektorow nie wplywa na ich dzialanie (zdolnosc oswietlania drogi), a jest jedynie efektem wizualnym. Zjawisko to nie powoduje takze korozji elementow reflektora.
W zaparowanym reflektorze szyba - w miejscu, gdzie przechodzi przez nia strumien swiatla - musi zostac osuszona po ok. 5 - 10 minutach jazdy z wlaczonymi swiatlami mijania. Na pozostalych czesciach szyby moze pozostac para wodna."
Podsumowujac, lampy zostana wymienione jesli para wodna po 5 - 10 minutach nie zejdzie z tego miejsca szyby, przez ktora przechodzi promien swiatla. Jesli pozostaje natoiast w innych miejscach - reflektory nie maja prawa byc wymienione.
Ostrzegam wiec tych, ktorzy nosza sie z zamiarem nabycia 5tki lub ja nabyli, gdyz predzej czy pozniej spotkaja sie z tym problemem. Dodam tez, ze modele Golfow 3 i 4 maja szczelne lampy, w golfach 5 natomiast wystepuja lampy tzw. "przewietrzane". Mysle, ze jest to powazny blad konstruktorski. (wystepuje rozniez w niektorych modelach Audi) Co Wy na to?