Strona 1 z 1

Automatyczna skrzynia biegów

: ndz lut 11, 2007 13:26
autor: Arco
Ma Golfa III silnik 1,8 AAM z automatyczną skrzynią biegów. Po przełączeniu w pozycję D zamiast czterech biegów, mam tylko bieg 3. Prawdopodobnie skrzynia pracuje w trybie awaryjnym. Olej był wymieniony. Odłączyłem akumulator na około 30 minut, aby zresetować sterownik skrzyni biegów. Nie pomogło. Mam pytanie, czy jest to awaria skrzyni biegów, czy może to być inna przyczyna? Jakie mogą być przyczyny tego, że skrzynia pracuje w trybie awaryjnym?

: ndz lut 11, 2007 14:25
autor: BruceLee30
biegi zmienia plynnie bez szarpniec ?
jak wymieniales olej nie czules spalenizny ?
poziom oleju masz prawidłowy ?

: ndz lut 11, 2007 14:46
autor: Mis
Arco pisze: Mam pytanie, czy jest to awaria skrzyni biegów, czy może to być inna przyczyna? Jakie mogą być przyczyny tego, że skrzynia pracuje w trybie awaryjnym?
swego czasu mnialem problem z awaryjnym biegiem w omedze. Wina nie lezala w skrzyni tylko w pozycjonomerze, w tym co mowi skrzyni na jakim biegu ma jechac. Objawem byla zamulona jazda. Z moich obserwacji wynika, ze automat czsciej przchodzi w tryb pracy awaryjnej jezeli jest uszkodzone jakic element osprzetu elektryki.

: ndz lut 11, 2007 14:56
autor: Arco
Biegi dotychczas zmieniało płynnie, bez żadnych szarpnięć, przy wymianie oleju nie było czuć spalenizny, poziom oleju często kontrolowałem - zawsze był właściwy.
Bardziej bym stawiał na awarię elektryki, ale nie wiem na co mam zwrócić uwagę, to jest samochód z 1993 roku - golas, ma tylko wspomaganie kierownicy. Sprawdzałem miernikiem ładowanie, wydaje mi się, że jest ok, nie wiem co jeszcze mogę sprawdzić. Jest jakaś możliwość resetu sterownika skrzyni? Odłączałem akumulator na pół godziny - nie pomogło.
W serwisie VW powiedzieli mi, że nie są w stanie zdiagnozować usterki, gdyż skrzynia biegów jest nieodpytywalna.
Myślałem już o wymianie skrzyni na manuala, ale szkoda mi wyrzucić automatu, tym bardziej, że może być nieuszkodzona.

: ndz lut 11, 2007 15:10
autor: Mis
Arco pisze:nie wiem co jeszcze mogę sprawdzić.
znajdz koputer i sprawdz czy np przewody nie sa uszkodzone. Pamietam ze jak mi padl pozyscjoner i wstawilem drugi, sprawny ale o dłuższej wiazce kabli to rowniez skrzynia przechodzila w tryb awaryjnej pracy. To samo dzialo sie z krotsza wiazka. Po wstawieniu wlasnej, poprzedniej wiazki do nowego pozycjoneru problem zniknal, pozniej w necie przeczytalem ze automat jest baardzo czuly nawet na najmniejsze zmiany opornosci przewodow :kac:

: ndz lut 11, 2007 15:15
autor: Arco
Sprawdzałem już chyba wszystkie możliwe kable, w komputerze i we wtyczkach przy skrzyni - nie zauważyłem, żeby było z nimi coś nie tak - choć na 100% oczywiście nie mogę tego stwierdzić.

: ndz lut 11, 2007 15:34
autor: Mis
Arco pisze:Sprawdzałem już chyba wszystkie możliwe kable, w komputerze i we wtyczkach przy skrzyni - nie zauważyłem, żeby było z nimi coś nie tak - choć na 100% oczywiście nie mogę tego stwierdzić.
ja bym proponowal wizyte u dobrego goscia od skrzyn biwgow. Z doswiadczenia odradzm elektryka, bo tu potrzebna jest wiedza o skrzyniach i ich usterkach. U mnie pozycjoner jest na dole, przy skrzyni.

: ndz lut 11, 2007 15:46
autor: Arco
mniszek pisze:U mnie pozycjoner jest na dole, przy skrzyni.
Poszukam, pewnie u mnie też jest gdzieś na dole.
Jak to nie pomoże wymienię skrzynie na manualną. Manual też ma swoje zalety.
Dzięki za zainteresowanie. Oczywiście plusik.

: czw lut 15, 2007 13:35
autor: Remigiusz78
Doszedłeś jakie oznaczenie ma twoja skrzynia? Ja mam AG4 i dokladnie takie same objawy jak ty. Tylko że ja mam od cholery błędów i problem z masą samochodu. Motam się jak diabli i nie wiem co jest. Ja robie tak: wkłądam kluczyk do stacyjki, uruchamiam kontrolki na desce, czekam 5 sekund, wyłączam, czekam sekunde lub dwie i uruchamiam typowo samochód. Skrzynia pracuje normalnie.

: czw lut 15, 2007 20:42
autor: Atomic10
Co do twojego problemu. To sprawa ma sie nastepująco ze skrzynia wcale nie musi byc w trybie awaryjnym. (tryb awaryjny tj zmiania biegów przy niskich obrotach niezaleznie od siły naciskania gazu itp.) Byłem ostatno na komputerowej diagnostyuce skrzyni biegów. Kolo podłaczył auto pod VAG i ja sprawdził. Komputer od skrzyni zapamiętuje będy i poźniej mozna je odczytać. Ja stawiam na to iż porostu zacioł lub padł elektorzawór odpowiedzialny za sterowanie zmianą 4 biegu. W MK3 automat jest 7 elektrozaworów. To takie małe dziadostwo znajduje sie pod taka pokrywa jak sie zdemontuje filtr oleju w automacie (koszt zamiennika około 600zł) i te zmieniaja biegi w zaleznosci od sygnałów jakie podaje komuter. Napisz dokładnie jak wyglad u Ciebie jazda czy skrzynia pracuje lekko tj normalnie tylko nie ma 4 biegu czy ogłolnie siadła. Wymianiałes tylko olej czy filtr oleju w automacie takze?? opisz bardziej zachowanie skrzyni to bede mogł cos powiedziec.

Skrzynie w MK4 sa jzu troszke inne. Jak sie nie myle to dla VW robiła je firma ZF. Jesli masz odczytane błędy to juz łatwiej zacząć działąnie. Czasmi problem pojawia sie na styku kabli przy skrzyni. Dlatego nalezey skontrolowac wszystkie wtyczki które do niej wchodzą. Jelsi to nie pomoze to jzu tylko w warsztacie od ASB. W necie znajdziecie strony internetowe z adresami warsztatów. jest ich nawet dośc sporo na terenia całego kraju. ASO VW omijałbym z daleka tam to ceny maja nie z tej planety.

Pozdrawiam

: pt lut 16, 2007 19:23
autor: Arco
Remigiusz78 pisze:Doszedłeś jakie oznaczenie ma twoja skrzynia?
Nie doszedłem. Szukałem naklejki w bagażniku, ale nie mogę jej znaleźć. Jeżeli jest po prawej stronie, to nie zobaczę, bo mam tam butle z gazem.
Atomic10 pisze:opisz bardziej zachowanie skrzyni to bede mogł cos powiedziec.
Skrzynia biegów w pozycji:
R, N, 1 - działa tak jak powinna;
2 - jest tylko drugi bieg (bez pierwszego);
3 - jest tylko trzeci bieg (bez pierwszego i drugiego);
D - tak jak w pozycji 3;

Wymieniałem tylko olej - bo byłem 500 km od domu jak skrzynia nawaliła, a musiałem na drugi dzień rano jechać z powrotem. W następnym tygodniu jestem umówiony z mechanikiem na wymianę oleju z filtrem.
Z tą awarią zrobiłem już około 600 km, przez ten czas trzy razy się zdarzyło, że skrzynia pracowała normalnie. Rzeczywiście to może być elektrozawór, bo sama nie zmienia biegów. Jeżdżę na razie tylko tyle ile naprawdę muszę i biegi przełączam ręcznie. Jest możliwość żeby sprawdzić ten elektrozawór?, bo trochę jest drogi. Jeżeli okazałoby się, że to on, to wymienię skrzynię na manualną :(

[ Dodano: 16 Lut 2007 18:28 ]
Remigiusz78 pisze:wkłądam kluczyk do stacyjki, uruchamiam kontrolki na desce, czekam 5 sekund, wyłączam, czekam sekunde lub dwie i uruchamiam typowo samochód.
Próbowałem - nie pomogło.

[ Dodano: 11 Mar 2007 22:23 ]
Winę miały przewody od elektrozaworów, komputer nie dostawał z nich sygnałów. Już jest OK, tylko nie wiem dokładnie jak mam sprawdzić poziom oleju w skrzyni. Wiem, że na odpalonym silniku, w pozycji R, ale nie wiem czy olej musi być rozgrzany czy zimny? Na miarce mam dwie kropki wyznaczające min i max. Czy na zimnym i rozgrzanym oleju poziom musi się mieścić między tymi dwoma kropkami?

: ndz gru 23, 2007 14:16
autor: Acid
Witam panowie. Najprawdopodobniej nawalił mojemu koledze pozycjoner automatycznej skrzyni, orientujecie się ile to może kosztować. Mechanik u którego byliśmy zaspiewał za nowy 1000zł, a z używką jest problem.

: ndz gru 23, 2007 15:01
autor: lutek34
Kontrola poziomu oleju

Ponieważ trudno jest określić temperaturę oleju w skrzyni a jest to ważna sprawa przy kontroli jego poziomu można uogólnić, że olej ma właściwą temperaturę po przejechaniu około 20 km autostradą lub po około 20 minutach jazdy po mieście.
Teraz autko powinno popracować 3-5 min bez jazdy (pozycja N lub P) i następnie...
Auto powinno stać poziomo, dźwignia biegów w pozycji P, silnik na biegu jałowym. Poziom na miarce w tych warunkach powinien się zawierać między min. a max. Przy mocno nagrzanym oleju poziom może być wyższy maksymalnie 5 mm.
Podczas dolewania oleju (uzupełniania stanu) należy dolewać go stopniowo po około 100 ml. i kilkukrotnie sprawdzać stan. Przy czystym oleju łatwo jest źle zinterpretować wskazania na miarce. Łatwo jest też "przelać", gdyż (szczególnie w starych typach skrzyń) ilość oleju między min a max. to zaledwie 200 ml. Olej ściekający po rurce miarki potrafi również zafałszować wskazania dlatego ja po każdym wlaniu porcji oleju sprawdzam stan dwu-, trzykrotnie.

Niedobór oleju grozi właściwie szybkim zniszczeniem skrzyni. Ilość możliwych uszkodzeń można by wyliczać długo. Bardziej wrażliwe na niski poziom oleju są "duże" skrzynie (722.3xx i 722.5x).
Łożyskowanie ciężkiego konwertera w tych skrzyniach odbywa się na panewce ślizgowej. Przy chwilowym braku oleju (np. jadąc na zakręcie lub z górki), wystarczy parę sekund na zatarcie tego łożyska. Najgorsze jest to, że skrzynia jeździ sobie dalej i po miesiącu nagle przestaje....koszt naprawy - minimum 1700 zł!!!

Nadmiar oleju powoduje zaś często uszkodzenia mechaniczne. Niektórzy uważają, że nadmiar nie szkodzi, najwyżej wycieknie przez odpowietrznik.
Błąd! Poziom oleju jest tak obliczony aby pompa mogła go w każdych warunkach zassać i doprowadzić wszędzie tam, gdzie jest potrzebny. Tam gdzie go nie potrzeba lepiej żeby go nie było. Naturalne jest, że podczas jazdy elementy skrzyni obracają się, często bardzo szybko. Smarowanie ich odbywa się poprzez podawanie oleju do osi wirowania. Jest on odśrodkowo rozrzucany i spływa do miski. Jeżeli elementy skrzyni będą musiały wirować zanurzone w oleju spowodują w najlepszym wypadku spienienie się oleju i wypchnięcie jakiejś uszczelki. W najgorszym zaś, bezwładność dużej masy oleju może zniszczyć delikatniejsze mechanizmy skrzyni.