Strona 1 z 2
turbo w TDi-kiedy się włącza??
: śr lut 23, 2005 18:20
autor: Unicron
Witam
Mam takie pytanko: kiedy się włącza turbo w silnikach TDi w mk3 (90KM)?? tzn czy od przekroczenia pewnej granicy obrotów czy od szybkiego dodania gazu (tzn w kazdym zakresie obrotów)???
: śr lut 23, 2005 21:11
autor: Corvax
Turbo się nie włącza, bo to nie jest turbina elektryczna, tylko napędzana gazami spalinowymi, w związku z tym pracuje non stop. Inną sprawą jest ciśnienie doładowania, które jest związane z efektywną prędkością obrotową turbiny. Moment w którym turbina zaczyna pompowac powietrze możesz poczuc zwalniając na II biegu do momentu kiedy auto bedzie się toczyc bez dodawania gazu i naciskając gwałtownie gaz. Do ok 1200-1500 obr ciśnienie doładowania jest zbyt niskie, po przekroczeniu poczujesz kopa - w tym momencie sprężarka pracuje efektywnie. Tym autem najlepiej się jeździ w okolicy 2-3tys obrotów, poniżej jest mułowate, kręcenie powżej 3500 nie ma sensu bo moment obr leci na łeb - oczywiście mowa o przyspieszaniu

.
TDi ma bardzo wysoki moment obr w porównaniu z benzyną i nisko umieszczony (1900obr) w związku z tym jeździ się nim jakby na odwrót niż autem benzynowym. Jadąc na trasie przy prędkości np 100 - 120km/h na V biegu w benzynie chcąc przyspieszc warto zredukowac na IV i dac buta, w tdi jest na odwrót majac 100km/h na liczniku przed wyprzedzaniem lepiej wbic V i spokojnie czeka na efekt

: śr lut 23, 2005 21:23
autor: Unicron
a wiesz moze jakie powinny być obroty nabiegu jałowym, ja mam wg cyfowego wyświetlacza 880-920 obrotów.
: śr lut 23, 2005 21:41
autor: Corvax
No i chyba jest dobrze
: śr lut 23, 2005 23:39
autor: david_p
Corvax pisze:Jadąc na trasie przy prędkości np 100 - 120km/h na V biegu w benzynie chcąc przyspieszc warto zredukowac na IV i dac buta, w tdi jest na odwrót majac 100km/h na liczniku przed wyprzedzaniem lepiej wbic V i spokojnie czeka na efekt

hmm z tego co wiem to V bieg jest do jazdy ekonomicznej... ja przy wyprzedzaniu zawsze redukuję na IV, na tym biegu 'czuję najwięcej mocy' szczególnie właśnie w okolicach od setki wzwyż (oczywiście przy rozgrzanym silniku, bo na zimnym to inna bajka)
: czw lut 24, 2005 02:27
autor: Corvax
Pomyśl,
W TDI charakterystyka silnika jest taka, że maks. moment obrotowy wypada w okolicach 2000obr/min i czym wyzsze obroty tym się zmniejsza, a on właśnie odpowiada za przyspieszenie. Jeśli jadąc z szybkością 100km/h na V biegu mamy właśnie 1900-2000obr korzystamy z maksymalnego momentu obrotowego, przy tej samej prędkości na IV mamy juz 2500obr, w przypadku przyspieszania na V biegu mamy większy zapas momentu obrotowego niż na IV. Proponuje sobie przeanalizowa poniższy wykres (to wykres przykładowy i choc mocę się różnią dla różnych wersji tdi charakterystyka będzie podobna). Jak widac najbardziej efektywny zakres obrotów to 2000-3000obr/min. Powyżej tej wartści rośnie wprawdzie moc maks, ale drastycznie spada moment obrotowy i jak widac na przykładzie przy 3500obr dysponujemy tak samo niskim momentem jak przy 1500obr (niebieska linia)
Moze jeszcze mała legenda do wykresu - 3 górne linie to moment, środkowe moc, dolne straty mocy. Z kolei w każdych z nich dolna linia to seria

: czw lut 24, 2005 02:35
autor: Corvax
i dla porównania charakterystyka jednego z bardziej udanych silników VW 1.8T benzyna

: czw lut 24, 2005 02:43
autor: ku_bi
: czw lut 24, 2005 03:32
autor: Corvax
A co moge miec? Wykres mówi sam za siebie

W moim poprzednim poście nie było ironii. To co jest na wykresie to seria - sam bym chętnie takie coś sobie sprawił jakby mnie było stac. Wykresy te zamiesciłem po to żeby unaocznic róznice miedzy charakterystyką silnika benzynowego i diesla - są one praktycznie odwrotne

: czw lut 24, 2005 10:35
autor: ku_bi
tak to prawda, ale ja bym chciał oba silniczki

: czw lut 24, 2005 11:00
autor: david_p
teoria teorią a ja i tak upieram się przy twierdzeniu, że do wyprzedzania lepszy jest bieg IV niż V. dlaczego choćby prędkość max uzyskuje się na IV biegu?
: czw lut 24, 2005 15:50
autor: Corvax
To nie jest teoria tylko fakty - kręcenie diesla powyzej 3500obr nie ma sensu jeśli chodzi o przyspieszenie.
: czw lut 24, 2005 15:52
autor: Corvax
ku_bi pisze:tak to prawda, ale ja bym chciał oba silniczki

Ten TDI to zywkła 90 w serii + wtryski i program - ale prawda że ładnie wyszedł?

: czw lut 24, 2005 22:36
autor: ku_bi
Corvax pisze:ku_bi pisze:tak to prawda, ale ja bym chciał oba silniczki

Ten TDI to zywkła 90 w serii + wtryski i program - ale prawda że ładnie wyszedł?

tak masz racje. zawsze myslałem, że TDI jest do bani ale rok temu przejechałem się golfem TDI 90 KM i byłem pod wrażeniem jak to dobrze jedzie. chciałem kupić TDI ale nie trafiłem na dobrego, więc kupiłem 2.0 8V. ale kiedyś bede miał TDI
