turbo w TDi-kiedy się włącza??
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
turbo w TDi-kiedy się włącza??
Witam
Mam takie pytanko: kiedy się włącza turbo w silnikach TDi w mk3 (90KM)?? tzn czy od przekroczenia pewnej granicy obrotów czy od szybkiego dodania gazu (tzn w kazdym zakresie obrotów)???
Mam takie pytanko: kiedy się włącza turbo w silnikach TDi w mk3 (90KM)?? tzn czy od przekroczenia pewnej granicy obrotów czy od szybkiego dodania gazu (tzn w kazdym zakresie obrotów)???
Pozdrawiam
Unicron
GG: 51 39 714
Unicron@go2.pl
Unicron
GG: 51 39 714
Unicron@go2.pl
Turbo się nie włącza, bo to nie jest turbina elektryczna, tylko napędzana gazami spalinowymi, w związku z tym pracuje non stop. Inną sprawą jest ciśnienie doładowania, które jest związane z efektywną prędkością obrotową turbiny. Moment w którym turbina zaczyna pompowac powietrze możesz poczuc zwalniając na II biegu do momentu kiedy auto bedzie się toczyc bez dodawania gazu i naciskając gwałtownie gaz. Do ok 1200-1500 obr ciśnienie doładowania jest zbyt niskie, po przekroczeniu poczujesz kopa - w tym momencie sprężarka pracuje efektywnie. Tym autem najlepiej się jeździ w okolicy 2-3tys obrotów, poniżej jest mułowate, kręcenie powżej 3500 nie ma sensu bo moment obr leci na łeb - oczywiście mowa o przyspieszaniu
.
TDi ma bardzo wysoki moment obr w porównaniu z benzyną i nisko umieszczony (1900obr) w związku z tym jeździ się nim jakby na odwrót niż autem benzynowym. Jadąc na trasie przy prędkości np 100 - 120km/h na V biegu w benzynie chcąc przyspieszc warto zredukowac na IV i dac buta, w tdi jest na odwrót majac 100km/h na liczniku przed wyprzedzaniem lepiej wbic V i spokojnie czeka na efekt

TDi ma bardzo wysoki moment obr w porównaniu z benzyną i nisko umieszczony (1900obr) w związku z tym jeździ się nim jakby na odwrót niż autem benzynowym. Jadąc na trasie przy prędkości np 100 - 120km/h na V biegu w benzynie chcąc przyspieszc warto zredukowac na IV i dac buta, w tdi jest na odwrót majac 100km/h na liczniku przed wyprzedzaniem lepiej wbic V i spokojnie czeka na efekt

Pozdor
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
- david_p
- Mały gagatek
- Posty: 103
- Rejestracja: pt sty 07, 2005 15:15
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
hmm z tego co wiem to V bieg jest do jazdy ekonomicznej... ja przy wyprzedzaniu zawsze redukuję na IV, na tym biegu 'czuję najwięcej mocy' szczególnie właśnie w okolicach od setki wzwyż (oczywiście przy rozgrzanym silniku, bo na zimnym to inna bajka)Corvax pisze:Jadąc na trasie przy prędkości np 100 - 120km/h na V biegu w benzynie chcąc przyspieszc warto zredukowac na IV i dac buta, w tdi jest na odwrót majac 100km/h na liczniku przed wyprzedzaniem lepiej wbic V i spokojnie czeka na efekt
Pomyśl,
W TDI charakterystyka silnika jest taka, że maks. moment obrotowy wypada w okolicach 2000obr/min i czym wyzsze obroty tym się zmniejsza, a on właśnie odpowiada za przyspieszenie. Jeśli jadąc z szybkością 100km/h na V biegu mamy właśnie 1900-2000obr korzystamy z maksymalnego momentu obrotowego, przy tej samej prędkości na IV mamy juz 2500obr, w przypadku przyspieszania na V biegu mamy większy zapas momentu obrotowego niż na IV. Proponuje sobie przeanalizowa poniższy wykres (to wykres przykładowy i choc mocę się różnią dla różnych wersji tdi charakterystyka będzie podobna). Jak widac najbardziej efektywny zakres obrotów to 2000-3000obr/min. Powyżej tej wartści rośnie wprawdzie moc maks, ale drastycznie spada moment obrotowy i jak widac na przykładzie przy 3500obr dysponujemy tak samo niskim momentem jak przy 1500obr (niebieska linia)
Moze jeszcze mała legenda do wykresu - 3 górne linie to moment, środkowe moc, dolne straty mocy. Z kolei w każdych z nich dolna linia to seria
W TDI charakterystyka silnika jest taka, że maks. moment obrotowy wypada w okolicach 2000obr/min i czym wyzsze obroty tym się zmniejsza, a on właśnie odpowiada za przyspieszenie. Jeśli jadąc z szybkością 100km/h na V biegu mamy właśnie 1900-2000obr korzystamy z maksymalnego momentu obrotowego, przy tej samej prędkości na IV mamy juz 2500obr, w przypadku przyspieszania na V biegu mamy większy zapas momentu obrotowego niż na IV. Proponuje sobie przeanalizowa poniższy wykres (to wykres przykładowy i choc mocę się różnią dla różnych wersji tdi charakterystyka będzie podobna). Jak widac najbardziej efektywny zakres obrotów to 2000-3000obr/min. Powyżej tej wartści rośnie wprawdzie moc maks, ale drastycznie spada moment obrotowy i jak widac na przykładzie przy 3500obr dysponujemy tak samo niskim momentem jak przy 1500obr (niebieska linia)
Moze jeszcze mała legenda do wykresu - 3 górne linie to moment, środkowe moc, dolne straty mocy. Z kolei w każdych z nich dolna linia to seria

Pozdor
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
A co moge miec? Wykres mówi sam za siebie
W moim poprzednim poście nie było ironii. To co jest na wykresie to seria - sam bym chętnie takie coś sobie sprawił jakby mnie było stac. Wykresy te zamiesciłem po to żeby unaocznic róznice miedzy charakterystyką silnika benzynowego i diesla - są one praktycznie odwrotne 


Pozdor
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
Corvax | A4 1.8tQ BEX | MK7 Alltrack 1.8TSI CJSB
tak masz racje. zawsze myslałem, że TDI jest do bani ale rok temu przejechałem się golfem TDI 90 KM i byłem pod wrażeniem jak to dobrze jedzie. chciałem kupić TDI ale nie trafiłem na dobrego, więc kupiłem 2.0 8V. ale kiedyś bede miał TDICorvax pisze:Ten TDI to zywkła 90 w serii + wtryski i program - ale prawda że ładnie wyszedł?ku_bi pisze:tak to prawda, ale ja bym chciał oba silniczki


Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 98 gości