Strona 1 z 2

[MK2] Cieply nawiew i silnik - dwa pytania...

: pt lis 03, 2006 20:05
autor: Nygerzzz
Mam pytanie dotyczace nawiewu. Moglby mi ktos w dwoch zdaniach wytlumaczyc jak on dziala? Czy podgrzewaniem powietrza zajmuje sie jakies urzadzenie, czy jest ono podgrzewane przez silnik? Chciwalbym wiedziec tez jak jazda z wlaczonym cieplym nawiewem obciaza auto - czy pobierane jest wtedy wiecej energii (co przelozy sie na spalanie), a jezeli tak to ile?

Drugie pytanie dotyczy silnika - kiedy nie jest on rozgrzany, przy dodawaniu gazu, czy tez zwyklej jezdzie z przycisnietym pedalem gazu, z silnika dobiega rytmiczne klekotanie (dodam, ze diesla nie mam ;]). Ustaje ono za kazdym eazem, kiedy zdejmuje noge z gazu. Klekotanie wystepuje podczas jazdy czaly czas, nawet przy nagrzanym silniku, ale wtedy jest ono odrobine delikatniejsze.
Ten typ tak ma, czy to jakas usterka?
{silnik 1,3 benz, na gazniku p2e3}

: pt lis 03, 2006 20:09
autor: bodzio_j
Nygerzzz pisze: Czy podgrzewaniem powietrza zajmuje sie jakies urzadzenie, czy jest ono podgrzewane przez silnik? Chciwalbym wiedziec tez jak jazda z wlaczonym cieplym nawiewem obciaza auto - czy pobierane jest wtedy wiecej energii (co przelozy sie na spalanie), a jezeli tak to ile?
samochód ogrzewany jest płynem. Przepływa przez nagrzewnicę która ogrzewa powietrze. Co do spalania- w zimie spalanie zawsze jest nieco większe niż latem. O ile wyższe to zależy od stanu auta i sposobu jazdy i rodzaju pokonywanych tras.

: pt lis 03, 2006 20:11
autor: dziejo
ad1 wiadomo jest że płyn ma obieg otwarty w nagrzewnicy ciepło sterowane jest za pomocą klapek (przegród )( ogrzane powietrze z nagrzewnicy ) wypychane jest wentylatorem nadmuchu ocvzywistą żeczą równiez jest to ze w chwili kiedy temperatura silnika jest krytyczna można zbic temperature nastawiajac ciepły nawiew na całosć i wentylator nadmuchu na 100% mozliwości ale w samochodzie wówczas nie wytrzymamy z gorąca ! także normalna praca nadmuchu i przegrody ciepła nie obciązą silnika :bigok:

: pt lis 03, 2006 20:15
autor: PinkFloyd
Ciepło bierze się z nagrzewnicy i nigdy nie jest za darmo, w fazie rozgrzewania silnik powoduje ze silnik jest dłuzej nie dogrzany i wiecej pali w silnikach z automatycznym ssaniem powoduje ze ono jest dłuzej włączone jak juz jest optymalna temp. silnika to juz na nic to nie wpływa. Stuki te pewnie to nie są hydrauliki stukały by ci na jałowym i by cichły na wyższych obrotach lub dalej stukały jak już by były mocno zużyte, jeżeli na jałowym nie stukaja a tylko pod obciązeniem to stawiam na żle ustawiony zapłon za wczesny- tkzw. spalanie stukowe lub złe paliwo które powoduje ten sam efekt. Jeżeli stukanie pojawia się jak silnik schodzi z obrotów to oznacza to uszkodzone panewki.

: pt lis 03, 2006 20:24
autor: Nygerzzz
OK, rozumiem juz jak dziala cieply nawiew - dzieki za cenne informacje. Moze jeszcze jedno pyt., dotyczace ssania - kiedy sie ono wylacza? Czy wtedy, kiedy kontrolka temperatury na desce wykroczy poza pierwsze pole na wskazniku, oznaczone na bialo? Co mozna zrobic, zeby silnik sie szybciej dogrzewal?

A wracajac do stukow, silnik nie stuka na jalowym, tylko przy wciskaniugazu - slychac wtedy regularny klekot. Niedawno mialem regulowany gaznik i zaplon przez specow. Zaplon nastawili na dlugi - czy to moze byc tego przyczyna? Jezeli to to wywoluje klekot, to czy sa tego jakies negatywne konsekwencje, oprocz halasu? {jestem w Irlandii, wiec paliwo lepsze niz polskie}

: pt lis 03, 2006 20:40
autor: preker20
spalanie stukowe czyli zaplon za pozny. Z negatywnych skutkow to moze Ci srzelic w kolektor i wtedy moze on peknac

: pt lis 03, 2006 20:46
autor: PinkFloyd
Jeżeli stuka przy obciążeniu czyli wciśniety gazie to na 100% za wczesny zapłon jeżeli wykluczasz paliwo. Powoduje to nierównomierne rozchodzenie się płomienia - samozapłon dużo przyspieszony może spowodować wypalenie zaworów i tłoków, obciązenie nadmierne panewek. Można to sprawdzić zaznaczyć wkretakiem położenie aktualne rozdzielacza i obudowy polóżnić go i o 2 mm przekrecic w lewo jak nie bedzie wtedy słychac lub mniej to zapłon, jak nie pomoże mozna zawsze wrócic do wczesniejszego ustawienia dzieki znakom. Pisałęs ze masz gaznik, masz reczne ssanie? jak nie to masz ssanie sterowane bimetalem który nagrzewa się od wody w ukąłdzie chłodzenia wyłącza sie jak temp. bedzie ok 70 st. Mozna poznac po tym ze jak masz zminy to masz wyższe obroty.

[ Dodano: 03 Lis 2006 19:47 ]
Spalanie stukowe to na 100% za wczesny zapłon, za pożny nic nie powoduje tylko to ze samochód jest mulasty i wiecej pali ale nie stuka.

[ Dodano: 03 Lis 2006 19:52 ]
Spróboj rozpedzac auto z wcisnietym jedynie 1/4 pedałem gazu wtedy tez stuka??? Nie wciskaj mocno tylko lekko.

: pt lis 03, 2006 20:57
autor: preker20
PinkFloyd pisze:Jeżeli stuka przy obciążeniu czyli wciśniety gazie to na 100% za wczesny zapłon jeżeli wykluczasz paliwo. Powoduje to nierównomierne rozchodzenie się płomienia - samozapłon dużo przyspieszony może spowodować wypalenie zaworów i tłoków, obciązenie nadmierne panewek. Można to sprawdzić zaznaczyć wkretakiem położenie aktualne rozdzielacza i obudowy polóżnić go i o 2 mm przekrecic w lewo jak nie bedzie wtedy słychac lub mniej to zapłon, jak nie pomoże mozna zawsze wrócic do wczesniejszego ustawienia dzieki znakom. Pisałęs ze masz gaznik, masz reczne ssanie? jak nie to masz ssanie sterowane bimetalem który nagrzewa się od wody w ukąłdzie chłodzenia wyłącza sie jak temp. bedzie ok 70 st. Mozna poznac po tym ze jak masz zminy to masz wyższe obroty.

[ Dodano: 03 Lis 2006 19:47 ]
Spalanie stukowe to na 100% za wczesny zapłon, za pożny nic nie powoduje tylko to ze samochód jest mulasty i wiecej pali ale nie stuka.

[ Dodano: 03 Lis 2006 19:52 ]
Spróboj rozpedzac auto z wcisnietym jedynie 1/4 pedałem gazu wtedy tez stuka??? Nie wciskaj mocno tylko lekko.
nei zgodze sie z Toba przynajmniej nei ze wszytkim , zapolon za pozny czyli tlok sie znajduje w suwie pracy- otwarty zawor ssacy- wybuch- i do kolekora, Wytlumacz mi w jaki sposob obciaza to panewke?

[ Dodano: Pią Lis 03, 2006 20:00 ]
ale racja pomyslilem sie spalanie stukowe to za wczesny zapllon

: pt lis 03, 2006 21:02
autor: PinkFloyd
Musisz troszku poczytac za bardzo bardzo pózny zapłon moze powodować zapalanie sie mieszanki w kolektorze ale wtedy rzuca silnikiem nie chce jechac,za wczesny nastepuje wtedy zanim tłok zacznie sie poruszać w góre zawory zamknięte powoduje to wzrost cisnienia wieksza moc ale obciążenie tłoka, panewek- stuki - tak samo jakbys wrzucił 5 bieg przy 30km/h i dał gaz na deche to te obciąża panewki.

: pt lis 03, 2006 21:06
autor: preker20
no zgadza sie ale mowisz o za wczesnym zaplnonie:]

: pt lis 03, 2006 21:16
autor: PinkFloyd
no ale kolega ma stuki przy dodaniu gazu a włąsnie za wczesny zapłon tak się objawia i jestesmy w setnie tematu.

: pt lis 03, 2006 21:20
autor: preker20
Nygerzzz pisze:
Zaplon nastawili na dlugi -}
zapisal ze na dlugi czyli za pozny, dlatego troche zamotalem, sory:)

: pt lis 03, 2006 22:30
autor: Nygerzzz
PinkFloyd, chyba dotknales sedna, bo rzeczywiscie, jezeli gaz rozpedzam go powoli, to nie slychac klekotu, natomiast kiedy wscisne pedal, to klekocze, dopoki poziom samochod nie rozpedzi sie do predkosci odpowiadajacej wcisnieciu gazu. Kolesie nastawili mi mocno opozniony zaplon (przynajmniej to wynika z jego ustawienia), a regulowali na stroboskop, wiec powinno byc ok. Od tego czasu zrobilem jednak jakies 8 tys. km, wiec moze cos sie rozlregulowalo.
Co polecacie chlopaki? Tylko piszcie jak do laika, bo nie chce nic sp*eprzyc jak bede kombinowal - nie mam w tym duzego doswiadczenia, ani wiedzy...

Jeszcze raz wielkie dzieki, za okazana pomoc!

: pt lis 03, 2006 22:43
autor: Paweł Marek
Najprościej. Stuki wywołane spaleniem stukowym (zbyt wczesny zapłon, duuużo nagaru w komorach spalania) mają wysoki ton, raczej cykanie jak stukanie. A takie stuki przy dodawaniu gazu to mogą być też wybite panewki na wale czy w tłokach i jest do dźwięk niższy, klekot czy jakby to nazwać. Może jednak podjedź do fachowca, powinien do odróżnić "na ucho"