Strona 1 z 1

MK3 1.6 ABU - brak przepływomierza?

: sob sie 12, 2006 22:15
autor: zylo
Witam wszystkich!!!

Czytając wypowiedzi na forum dowiedziałem się, że 1.6 ABU nie posiada przepływomierza - czy jest to możliwe???
W takim razie co steruje przepływem odpowiedniej ilości powietrza?

Pozdro

: sob sie 12, 2006 23:37
autor: SToRM
ABU to silnik zasilany w paliwo poprzez system jednopunktowego wtrysku elektornicznego Mono-Motronic MA 1.2.3

Za sterowanie tym system odpowiada ECU, ktory zbiera informacje jedynie z czujnika temperatury i sondy lambda (czyli czujnika tlenu) - w takim prostym wtrysku zueplnie wystarczaja seryjnie zgrana mapa wtrysku + wlasnie info z tych dwoch czujnikow. Przeplywomierz nie jest potrzebny - zreszta nie wystepuje tez w bardziej zaawansowanych jednostkach (np. w 2.0 16V 150 KM ABF)

: sob sie 12, 2006 23:42
autor: djtom
w bardziej zaawansowanych jednostkach (np. w 2.0 16V 150 KM ABF)
który nawiasem mówiąc jest najbardziej udanym silnikiem benzynowym w mk3 ;)

: sob sie 12, 2006 23:46
autor: SToRM
djtom pisze:który nawiasem mówiąc jest najbardziej udanym silnikiem benzynowym w mk3 ;)
Dokladnie, zreszta nie tylko w mk3 :D

: ndz sie 13, 2006 13:22
autor: zylo
SToRM pisze:ABU to silnik zasilany w paliwo poprzez system jednopunktowego wtrysku elektornicznego Mono-Motronic MA 1.2.3

Za sterowanie tym system odpowiada ECU, ktory zbiera informacje jedynie z czujnika temperatury i sondy lambda (czyli czujnika tlenu) - w takim prostym wtrysku zueplnie wystarczaja seryjnie zgrana mapa wtrysku + wlasnie info z tych dwoch czujnikow. Przeplywomierz nie jest potrzebny - zreszta nie wystepuje tez w bardziej zaawansowanych jednostkach (np. w 2.0 16V 150 KM ABF)
Dzięki za wyczerpującą wypowiedź!
nawiasem mówiąc jeśli lambda jest uszkodzona to wtedy są zbierane błędne ifnormacje i mogą dziać się dziwne rzeczy - typu brak mocy przy wciśniętym gazie w podłoge?

: ndz sie 13, 2006 13:28
autor: Duber
tez moze byc przez sade ale nie masz przy okazji problemow z wolnymi obrotami?i nie zapala ci sie kontrolka na desce(zazwyczaj przy padnietej sadzie sygnalizuje)a moze katalizator zapchany?

: ndz sie 13, 2006 13:42
autor: SToRM
zylo pisze:nawiasem mówiąc jeśli lambda jest uszkodzona to wtedy są zbierane błędne ifnormacje i mogą dziać się dziwne rzeczy - typu brak mocy przy wciśniętym gazie w podłoge?
Oczywiscie :)
Albo moze pokazywac ze jest za ubogo i komputer z uporem maniaka bedzie wzbogacal mieszanke (powodujac zalewanie silnika) lub tez na odwrot - lambda bedzie wskazywala ze jest za bogato i komp bedzie ograniczal dawke :)
To oczywiscie maksymalnie skrajne mozliwosci ;) Prawidlowo lambda powinna pracowac w zakresie od ~0,2V do ~0,8V - wartosic te powinny zmieniac sie plynnie, cos jak w formie sinusoidy :D

Dodam tez zeby nie lekcewazyc cuzjnika temperatury, gdyz on tez ma niemale znaczenie - staeruje on rowniez dawka w zaleznosci od temp. silnika.. Czesto gdy jest uszkodzony, auto jest zalewane, kopci na czarno, nie jedzie, ma podwyzszone obroty na wolnych - oczywiscie zakladajac ze komp nie zlapie bledu i nie przelaczy sie w tryb awaryjny :bigok:

: ndz sie 13, 2006 18:35
autor: zylo
piotr2 pisze:tez moze byc przez sade ale nie masz przy okazji problemow z wolnymi obrotami?i nie zapala ci sie kontrolka na desce(zazwyczaj przy padnietej sadzie sygnalizuje)a moze katalizator zapchany?
Czasem na benzynie falują mu obroty - ale tylko na pb i tylko czasami, na lpg jest ok!

[ Dodano: 13 Sie 2006 18:37 ]
SToRM pisze:Oczywiscie
Albo moze pokazywac ze jest za ubogo i komputer z uporem maniaka bedzie wzbogacal mieszanke (powodujac zalewanie silnika) lub tez na odwrot - lambda bedzie wskazywala ze jest za bogato i komp bedzie ograniczal dawke
To oczywiscie maksymalnie skrajne mozliwosci Prawidlowo lambda powinna pracowac w zakresie od ~0,2V do ~0,8V - wartosic te powinny zmieniac sie plynnie, cos jak w formie sinusoidy

Dodam tez zeby nie lekcewazyc cuzjnika temperatury, gdyz on tez ma niemale znaczenie - staeruje on rowniez dawka w zaleznosci od temp. silnika.. Czesto gdy jest uszkodzony, auto jest zalewane, kopci na czarno, nie jedzie, ma podwyzszone obroty na wolnych - oczywiscie zakladajac ze komp nie zlapie bledu i nie przelaczy sie w tryb awaryjny
tylko jak mam sprawdzić czy sonda jest dobra? moge sprawdzić ją jakoś domowymi sposobami czy trzeba podjechac na komputer?

: ndz sie 13, 2006 18:46
autor: Duber
zylo, niewiem jaka ty masz jesli jest jedno przewodowa(jedna zyla i ekran-masa)to podpinasz miernik i po nagrzaniu powinna pokazywac napiecie w granicach 0.2-0.8 wolta.

: ndz sie 13, 2006 19:32
autor: zylo
piotr2 pisze:zylo, niewiem jaka ty masz jesli jest jedno przewodowa(jedna zyla i ekran-masa)to podpinasz miernik i po nagrzaniu powinna pokazywac napiecie w granicach 0.2-0.8 wolta.
Jutro będe miał wolny dzień więć sprawdze jakie jest napięcie! Tylko gdzie jej szukać? Przy katalizatorze?

: ndz sie 13, 2006 19:33
autor: Duber
przy katalizatorze lub w kolektorze wydechowym

: ndz sie 13, 2006 19:35
autor: zylo
piotr2 pisze:przy katalizatorze lub w kolektorze wydechowym
Dzięki :pub: Jutro postaram się sprawdzić i dam znać!