Soczek pisze:Od zwiekszenia ciezaru ilosc KM sie nie zmniejsza, za to zwieksza sie stosunek masy do mocy, czyli ta sama moc musi rozpedzic wiekszy ciezar.l
Soczek, dobrze mówi ! Przy porównywaniu mozliwości róznych aut łatwiej jest używać własnie stosunku mocy do ciężaru.
Domyślam sie mniej więcej jaki zamysł w swoim pytaniu miał
silentfake, chodzi mu o proste porównanie , o ile poprawi sie dynamika auta po odchudzeniu go o jakąś ilość kilogramów.
Można cos takiego wyliczyc dla porównania, np dla Golfa II 1.8 90PS :
Waga auta , G=930 kg
Moc auta , P=90 koni
Współczynnik mocy , I = P/G = 90/930 = 0,0967 koni/kg
Teraz załużmy że odchudzilismy nasze auto o 30kg czyli masa auta G'=900kg
Wspoółczynnik mocy dla odchudzonego golfa I'=P/G' = 90/900 = 0,1000 koni/kg
Teraz możemy obliczyc "teoretyczny przyrost mocy" odchudzonego golfa:
P' = I' * G = 0,1000*930 = 93 konie
Czyli wniosek jest taki - odchudzenie o 30kg Golfa II z 90-konnym silnikiem da nam takie subiektywne odczucia jakby mu przybyły 3 konie.
Mozna wyprowadzić ogólny wzór na "teoretyczną moc" auta po odchudzeniu lub po dociążeniu:
P' = P*G/G'
gdzie:
P' - moc "teoretyczna"
P - moc prawdziwa auta
G - ciężar seryjnego auta
G' - ciężar auta po odchudzeniu lub po obciążeniu
Czyli dla takich porównan istotne sa dwie dane: moc silnika i ciężar auta.