Strona 1 z 3

straty mocy - ile kg to KM ?

: śr lip 12, 2006 15:03
autor: silentfake
Witam,
mam pytanie, czy wie ktoś może ile dodatkowych kg w samochodzie to mniej KM ?
Gdzieś słyszałem teorie ze +50kg to -10KM....

: śr lip 12, 2006 15:27
autor: Adamtd
silentfake pisze:ze +50kg to -10KM....
1. Gdyby ten przelicżnik był słuszny to maluchy stałyby w miejscy
2. Moc nie zależy od obciążenia - jest dla danego silnika stała i wynika ze wzoru którego w tej chwili nie pamiętam (pojemnośc sprawnośc ilość suwów)
3. Mniejsza waga owszem wpływa na przyspieszanie auta, bo ta sama moc i moment obrotowy mają mniejszą masę do rozpędzenia (mniejsze opory bezwładności)

: śr lip 12, 2006 15:27
autor: spoon_r
zaskoczylo mnie twoje pytanie :)
staralem sie okolo 20 min znalezc odpowiedz na nie i w internecie i wsrod kolegow mechanikow i.... nic na ten temat nie znalazlem jeli cos ci to pomoze zerknij tu http://pl.wikipedia.org/wiki/Koń_mechaniczny tu o obciazeniu nic nie ma

powodzonka

: śr lip 12, 2006 15:32
autor: MaSa_Golf
Od zwiekszenia ciezaru ilosc KM sie nie zmniejsza, za to zwieksza sie stosunek masy do mocy, czyli ta sama moc musi rozpedzic wiekszy ciezar.l

: śr lip 12, 2006 15:42
autor: spoon_r
taki wzor jest na wikipedi
1 KM = 75 kGm/s = 735,498 W = 0,9863 HP
KM jest wyliczany z Wata a wat zalezy od masy dlaczego:
P=W/t;
w=F*cos<(F,s) badz w=j/s ->kg*(m^2)/(s^3); kg-kilogram , m^2-metr kwadratowy , s^3-sekunda do trzeciej
F=m*a; m-masa

liczac z podanych wzorow mozna otrzymac zaleznosc mocy od masy z czego moze wynikac ze im wieksza masa tym mniej koni

ale nie chce mi sie tego liczyc ;)

: śr lip 12, 2006 15:44
autor: MaSa_Golf
prosciej jest podzielic mase przez moc, kg/KM wtedy wyjdzie nam ile KG przypada na KM, czyli ile jeden konik musi ruszyc ciezaru

: śr lip 12, 2006 15:47
autor: spoon_r
ale my chcemy miec zaleznoisc liniowa a do tego potrzebny jest czas

: śr lip 12, 2006 15:52
autor: cowboy
możesz sobie przeliczyć czas na 1/4 podac moc - i zmieniać wagę....

http://www.web-cars.com/math/qtr_mile.html

pamietaj że 1lbs to 0.4535924 kg

czyli auto ważące 1200 kg to 2645 funtów [lbs]

np. ja mam 136 km:

Car weight: 2645 lbs.
Horsepower: 136 hp
Configuration: Front Wheel Drive
Results
Quarter Mile Acceleration: 17.161 seconds.
Terminal speed: 87.0366 mph.

i te same obliczenia dla 1250 kg

Quarter Mile Acceleration: 17.396 seconds.
Terminal speed: 85.8428 mph.

: śr lip 12, 2006 15:54
autor: Adamtd
spoon_r pisze:liczac z podanych wzorow mozna otrzymac zaleznosc mocy od masy
Uwierz mi nie można tak traktować tego przypadku.
Moc silnika jest parametrem niezmienym. Jedynie co ją może zmienić w trakcie eksploatacji to utrata sprawności a więc wprost zużycie ekksploatacyjne.
Jeżeli chcesz zrobić coś z tak elementarnego wzoru dla całego auta to wyjdzie Ci tak, że zwiększysz masę a zmniejszysz przyspieszenie. Siła się nie zmieni

: śr lip 12, 2006 15:54
autor: cowboy
możesz tam przeliczyć tez na odwrót czyli podac mase auta i czas jaki byś chciał mieć i obliczysz sobie ile rumaków musisz mieć w stadzie :)

: śr lip 12, 2006 15:56
autor: Adamtd
cowboy pisze:Car weight: 2645 lbs.
Horsepower: 136 hp
Configuration: Front Wheel Drive
Results
Quarter Mile Acceleration: 17.161 seconds.
Terminal speed: 87.0366 mph.

i te same obliczenia dla 1250 kg

Quarter Mile Acceleration: 17.396 seconds.
Terminal speed: 85.8428 mph.
No i owszem , bo jak wcześniej wspomniałem zmieni się przyspieszenie nie moc

: śr lip 12, 2006 15:57
autor: homsky
Soczek pisze:Od zwiekszenia ciezaru ilosc KM sie nie zmniejsza, za to zwieksza sie stosunek masy do mocy, czyli ta sama moc musi rozpedzic wiekszy ciezar.l
Soczek, dobrze mówi ! Przy porównywaniu mozliwości róznych aut łatwiej jest używać własnie stosunku mocy do ciężaru.
Domyślam sie mniej więcej jaki zamysł w swoim pytaniu miał silentfake, chodzi mu o proste porównanie , o ile poprawi sie dynamika auta po odchudzeniu go o jakąś ilość kilogramów.
Można cos takiego wyliczyc dla porównania, np dla Golfa II 1.8 90PS :

Waga auta , G=930 kg
Moc auta , P=90 koni

Współczynnik mocy , I = P/G = 90/930 = 0,0967 koni/kg

Teraz załużmy że odchudzilismy nasze auto o 30kg czyli masa auta G'=900kg

Wspoółczynnik mocy dla odchudzonego golfa I'=P/G' = 90/900 = 0,1000 koni/kg

Teraz możemy obliczyc "teoretyczny przyrost mocy" odchudzonego golfa:

P' = I' * G = 0,1000*930 = 93 konie

Czyli wniosek jest taki - odchudzenie o 30kg Golfa II z 90-konnym silnikiem da nam takie subiektywne odczucia jakby mu przybyły 3 konie.

Mozna wyprowadzić ogólny wzór na "teoretyczną moc" auta po odchudzeniu lub po dociążeniu:

P' = P*G/G'

gdzie:

P' - moc "teoretyczna"
P - moc prawdziwa auta
G - ciężar seryjnego auta
G' - ciężar auta po odchudzeniu lub po obciążeniu

Czyli dla takich porównan istotne sa dwie dane: moc silnika i ciężar auta.

: śr lip 12, 2006 15:57
autor: Adamtd
cowboy pisze:możesz tam przeliczyć tez na odwrót czyli podac mase auta i czas jaki byś chciał mieć i obliczysz sobie ile rumaków musisz mieć w stadzie
Tylko dodawać rumaki nie tak prosto :grin:

[ Dodano: Sro Lip 12, 2006 15:59 ]
homsky pisze:Czyli dla takich porównan istotne sa dwie dane: moc silnika i ciężar auta.
Zdecydowanie ten stosunek jest ważny a właściwie w tym przypadku jedynie słuszny do zastosowania.

: śr lip 12, 2006 16:12
autor: cowboy
Adamtd pisze:Zdecydowanie ten stosunek jest ważny
ważne żeby stosunek był przynajmniej >1 :P

[ Dodano: Sro Lip 12, 2006 16:14 ]
w sensie 0,1 czyli przynajmniej 100 rumaków na tone