Strona 1 z 1

Kąt wyprzedzenia zwrotnicy a darcie opon

: wt lip 04, 2006 14:51
autor: Marucha79
Witam
rzecz dotyczy Passata 93r. Robiłem ostatnio badanie geometrii i wyszło mi m.in. że przeholowane są kąty wyprzedzenia zwrotnicy, wynoszą na jednym i drugim kole ok 2*20'. Oczywiście chciałbym żeby wszystko było idealnie, ale z tego co wyczytałem, to prawdopodobną przyczyną może być przesunięta podłużnica czy inna nieosiowość pudła po tłuczeniu, a egzemplarz bity był. Prawdopodobnie już długo to autko u mnie nie zabawi, więc na prostowanie się nie piszę, ale że zmieniłem oponki bardzo nurtuje mnie na ile te złe kąty mogą sie przyczynić do darcia opon. Pozostałe kąty są w normie. Z góry dzięki za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam

: wt lip 04, 2006 15:16
autor: greg
mam małe pytanko - czy nie da się tych kątów wyregulować przestawiając sworzeń wahacza? Bo wg mnie da się. Skoro da się to nie powinno być problemów

: wt lip 04, 2006 15:26
autor: bodzio_j
Marucha79, Kąt wyprzedzenuia sworznia zwrotnicy nie powinien mieć większego ( albo żadnego) wpływu na darcie opon. W zasadzie po to jest to wyprzedzenie aby kierownica wracała po skręcie , i aby samochód jechał prosto bez trzymania lierownicy- zasada działania kółek w łóżkach szpitalnych - zawsze ustawiają się do jazdy na wprost. Jeśli pozostałe parametry - zbieżność i kąt pochylenia kół są ok to powinno być dobrze.

: wt lip 04, 2006 22:50
autor: Marucha79
Według książki serwisowej ten kąt nie podlega regulacji, więc nie wiem czy kombinowanie ze sworzniem dałoby cokolwiek. Trochę mnie Bodzio pocieszyłeś, chociaż ja mam taką teorię - nie wiem czy słuszną - że ten kąt też ma co nieco do rzeczy, ale tylko wtedy, kiedy koła skręcają. Np. w chopperach, gdzie ten kąt jest oczywiście duuuuuuużo większy, przy skręcie obciążenie idzie na jedną z krawędzi. Ale w tych motocyklach kąty dochodzą do 45%, a u mnie jest raptem o ok. 1% za dużo, to może nie będzie tak źle.