Strona 1 z 2

mam pytanie dotyczące synchronizatora

: pn mar 20, 2006 23:52
autor: Bozz
witam szanownych forumowiczów :)

parę dni temu wymieniłem skrzynię biegów i okazało się po wymianie, że gdy jadąc wbijam piąty bieg to czasami słychać zgrzyt i to niezależnie od tego czy przełączam szybko czy z sekundową pauzą. Podkreślam, że zgrzyt ten słychać czasami ( nie za każdym razem ).

I tu moje pytanie - czy może to być zużyty synchronizator piątego biegu ? Czy zużyty synchronizator słychać zawsze przy przełączaniu biegu czy właśnie nie zawsze ?

Uprzedzam wypowiedzi o poziomie oleju ( wlałem nowy 3 litry ) i o sprzęgle ( prawie nowe ).

Jeśli ktoś z Was zna temat synchronizatorów to bardzo proszę o fachowe precyzyjne wypowiedzi :)

Pozdrawiam
BOZZ

: pn mar 20, 2006 23:59
autor: Adamtd
Jeszcze jedno - jesteś pewień, że mechanizm przełaczania jest dobrze ustawiony?

: wt mar 21, 2006 00:01
autor: bongo
Chciałbym Ci coś poradzić,ale nie będąc pewnym czy moja porada będzie fachowa i precyzyjna wstrzymam sie od wygłaszania opini w Twoim temacie.

: wt mar 21, 2006 00:22
autor: Bozz
Adamtd pisze:Jeszcze jedno - jesteś pewień, że mechanizm przełaczania jest dobrze ustawiony?
no właśnie tego też nie jestem pewien ale chciałem drogą eliminacji wykluczać po kolei różne przyczyny tego zgrzytu. Po zmianie skrzyni musiałem od nowa ustawiać ten mechanizm wybierania biegów ale jak bym nie ustawiał to słychać ten zgrzyt :(

: wt mar 21, 2006 13:22
autor: Kocioł DCG
a ja mam z kolei takie coś że jak wrzucam 2. lub 3. szybko to występuje zgrzyt (także przy redukcjach) gdy wrzucam bieg powoli to 2. wchodzi z lekkim oporem a 3. chyba normalnie ... Aha i jak ruszam i wrzuce szybko dwójke poniżej 20 km/h to wchodzi lekko i bez zgrzytu,ale powyżej 20 km/h już nie

: wt mar 21, 2006 16:17
autor: Bozz
Kocioł DCG pisze:a ja mam z kolei takie coś że jak wrzucam 2. lub 3. szybko to występuje zgrzyt (także przy redukcjach) gdy wrzucam bieg powoli to 2. wchodzi z lekkim oporem a 3. chyba normalnie ... Aha i jak ruszam i wrzuce szybko dwójke poniżej 20 km/h to wchodzi lekko i bez zgrzytu,ale powyżej 20 km/h już nie
z całym szacunkiem ale nie takiej pomocy oczekiwałem ;)

: wt mar 21, 2006 18:43
autor: Kocioł DCG
ale teraz chcociaż wiesz, że nie jesteś sam :jezor:

: wt mar 21, 2006 19:22
autor: KamilW
Witam... to po pierwsze sprawdz mechanizm zmiany biegow i sprzeglo (jaki skok jalowy) byc moze trzeba bedzie wyregulowac :) a od kiedy to do skrzyni w golfie wchodza 3 litry oleju??? ja mam 1,6 i 2 to za duzo :) byc moze przelales skrzynie i synchron nie moze wypchnac oleju i bieg zgrzyta... pozdrawiam... a jaki olej wlales ???

: wt mar 21, 2006 19:41
autor: Bozz
KamilW pisze:Witam... to po pierwsze sprawdz mechanizm zmiany biegow i sprzeglo (jaki skok jalowy) byc moze trzeba bedzie wyregulowac :) a od kiedy to do skrzyni w golfie wchodza 3 litry oleju??? ja mam 1,6 i 2 to za duzo :) byc moze przelales skrzynie i synchron nie moze wypchnac oleju i bieg zgrzyta... pozdrawiam... a jaki olej wlales ???
jak pisałem wyżej - regulowałem już ten mechanizm zmiany biegów przy wybieraku i każda zmiana położenia tego mechanizmu przynosiła taki sam skutek, że ciągle słychać zgrzyt piątki

a co do ilości oleju w skrzyni to żadnej ameryki nie odkryłem - odkręcam korek przelewowy i leję olej tak długo aż przez ten otwór nie zacznie się olej przelewać - więc jak mogłem przelać ? oleju weszło ok. 2,8 l, moja skrzynia to 8N pod silniki 1.0,1.3,1.4. a olej wlałem hipol 80W-90 ( stare auto - nie ma sensu się wykosztowywać na drogie oleje ).

: wt mar 21, 2006 21:03
autor: KamilW
Przepraszam i zwracam honor... do tej skrzyni katalogowo wchodzi 3,1 litra oleju... ale ten hipol to jest prawdopodobny winowajca zamieszania... tez go mialem i czulem sie jakbym wogole nie mial synchronizatorow... biegi zgrzytaly, haczyly itd...
Bozz pisze:( stare auto - nie ma sensu się wykosztowywać na drogie oleje ).
a jest dokladnie na odwrot... te skrzynie w naszych VW sa bardzo czule na jakosc i rodzaj oleju... zmienilem niedawno na mobil 75W90 syntetyk z tego leju co masz wlany i wszystko przeszlo jak reka odjal... w tym roku nauczylem sie ze na czym jak na czym ale na oleju nie warto oszczedzac... pozdrawiam

: wt mar 21, 2006 21:21
autor: Adamtd
No tak - olej olejem tylko dlaczego akurat zgrzyta na jednym biegu?? Jeżeli mechanizm właczający wyregulowany dobrze to jednak powoli idziemy jednak w stronę synchronizatora

[ Dodano: Wto Mar 21, 2006 20:29 ]
Bozz pisze: regulowałem już ten mechanizm zmiany biegów przy wybieraku
Tak na marginesie coby uściślić - regulowałeś mechanizm wewnątrz czy na zewnątrz skrzyni?

: wt mar 21, 2006 21:36
autor: KamilW
Witam - chcialbym z toba Adamie przeprowadzic taka dyskusje :) - moim zdaniem dziwne jest zgrzytanie synchronizatora 5 bo jakby nie bylo jest to wkoncy najrzadziej uzywany bieg... co za tym idzie wlaczany... z drugiej jednak strony jego kolo zebate ma najwiekszy moment bezwladnoscui i synchronizator musi wykonac najwieksza prace na nadanie mu odpowiedniej predkosci obrotowej (moze w wyniku duzego tarcia powstal na nim jakis osad??? ale tu sie nie wypowiem bo z chemii bylem marny :)) ... jednak w swojej karierze :) nie spotkalem sie jeszcze ze zuzyciem synchronizatora 5 biegu przed innymi no chyba ze ten mial jakas wade fabryczna... tak czy inaczej uwazam ze wymiana oleju na pewno nie zaszkodzi bo nasz rodzimy hipol ma jakby to powiedziec nie najlepsze parametry... wiem bo sam jezdzilem i nigdy wiecej go nie wleje... co o tym sadzisz ... Pozdrawiam

: wt mar 21, 2006 21:57
autor: Adamtd
KamilW pisze: bo jakby nie bylo jest to wkoncy najrzadziej uzywany bieg
Zdecydowanie tak i statystycznie synchronizator powinien wytrzymać najdłużej, ale niestety wiek już robi swoje i padać może wszystko. Olej faktycznie mozna wymienić bo to już nie zaszkodzi. Natomiast chciałbym aby Bozz napisał czy regulował wewnętrzny mechanizm zmiany biegów, bo wydaje mi się , że nie. Coprawda aby to zrobić trzeba rozłozyć skrzynie i wtedy by się wiele wyjaśniło (bo i synchronizator moznaby wtedy pomacać)

: wt mar 21, 2006 22:15
autor: KamilW
Tylko ze jak juz by rozbieral skrzynie to lepiej byloby juz wymienic ten synchronizator i wyregulowac wewnetrzny mechanizm...bo moze sie tak dziac (chociaz jest to bardzo malo prawdopodobne) ze przy wlaczniu 5 wlacza sie tez 3 i dlatego zgrzyta... (moglo uszkodzic sie zabezpiecenie) ale mimo wszystko jeszcze raz przed podjeciem jakich kolwiek dzialan sprawdzil bym zew mechanizm (czy podczas przesuniecia drazka zmiany biegow max od siebie drazek przy skrzyni jest juz max przesuniety do konca czy np nie do polowy... ) bo to tez moze byc przyczyna...