Strona 1 z 1

zamykanie drzwi pilotem bez domykania szyberdachu ?

: ndz lip 25, 2010 12:58
autor: andrek
witam!

podłączając uniwersalny sterownik centralnego zamka w swoim MK3 stosowałem się do poniższej reguły (zgodnie z zaleceniami zawartymi na forum):

sygnał zamykania - kolor przewodu przy lewych drzwiach - szary

sygnał otwierania - kolor przewodu przy lewych drzwiach - zielony

żeby wykorzystać funkcję komfort służącą do domykania szyb (w moim przypadku szyberdachu) należy podłączyć wydłużony impuls do przewodu szarego

moje pytanie brzmi:

jak podłączyć sygnał zamykania tak, aby podczas zamykania samochodu bez funkcji domykania, szyberdach nie domykał się w ogóle, nawet jeśli krótki sygnał powoduje tylko jego częściowe domknięcie ?

chciałbym mieć po prostu możliwość wyboru, czy zamykam samochód (szyberdach zostaje otwarty), czy zamykam samochód i domykam szyberdach (jeśli jest otwarty).

z góry dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam w wakacje.

: ndz lip 25, 2010 13:21
autor: Duber
na mojej centralce jest normalny przełącznik i wybieram...

: ndz lip 25, 2010 13:42
autor: enesen
centralka nie ma możliwości wyboru co chwila innej opcji, jak raz ustawisz długi impuls to z pilota go nie zmienisz na krótki, taka opcja tylko przy centralce lub zostaje Ci zamykanie z kluczyka

: ndz lip 25, 2010 15:02
autor: Zico63b
Ja pomyślałbym o wykorzystaniu w tym celu dodatkowego kanału sterownika - jeśli jest. Chodzi mi o ten kanał do np otwierania klapy.
Można to zrealizować za pomocą układu odpowiednio podpiętych diod, może też przekaźnika; szczegóły zależą od typu sterownika i sposobu podpięcia do szyb.
enesen pisze:lub zostaje Ci zamykanie z kluczyka
No właśnie...
Podanie plusa na szary to dla pompki pełne zamknięcie z uruchomieniem alarmu itd. A można podać sygnał taki jak przyciśnięcie guzika w lewym parapecie w drzwiach. Nie powoduje to innych działań jak tylko blokada drzwi.

: ndz lip 25, 2010 15:07
autor: andrek
problemem nie jest jaki sygnał podłączyć z mojego sterownika centralnego zamka, tylko do jakiego przewodu instalacji centralnego zamka podłączyć ten sygnał...

bo zarówno krótki jak i długi impuls jest podłączany do szarego kabla w instalacji samochodu, z tą różnicą że krótki impuls nie powoduje całkowitego zamknięcia szyberdachu, a wydłużony impuls domyka szyberdach do końca.

a ja potrzebuje zamykać zamki w drzwiach bez ruszania szyberdachu.

pozdrawiam.

: ndz lip 25, 2010 15:10
autor: Zico63b
No to jeszcze raz ale kompleksowo:
Ten układ pozostawiamy jak jest. Zamykanie przyciskiem pilota "zamknij".
Natomiast dodatkowy kanał sterownika zdalnego, nie pompki, podłączamy pod sygnał z przycisku w drzwiach, sprawdzę jaki tam kolor.
Przekaźnik sterowany dodatkowym kanałem, mógłby dublować ten przełącznik. czyli przełączać czarno-czerwony na czarno-biały lub do masy. Może zadziała.
Obrazek
Obrazek

: ndz lip 25, 2010 15:34
autor: andrek
czyli wyjście z mojej centralki powinno podawać krótki impuls przy zamykaniu +12V na kabel jakiego koloru: czarno-czerwony czy czarno-biały ??

: ndz lip 25, 2010 15:37
autor: Zico63b
Idę sprawdzić lampką...
No i jest tak: Przy pompce mam wtyk a w nim jest przewód czerwono-biały (błąd rysunku, nie czarno-biały), jest w nim stale napięcie. Napięcie jest też w tym czarno-czerwonym, więc w pozycji "otwarte" są one zwarte przez przełącznik.
Po naciśnięciu guzika w parapecie, następuje zanik napięcia w czarno-czerwonym, jest złączany z masą (brązowy we wtyku).
Tak więc nasz "oszukujący" nowy przełącznik musi wykonać takie przerzucenie. To przełączenie musi pozostać aż do zamierzonego otwarcia pojazdu, inaczej układ znów się otworzy natychmiast po zaniku impulsu ze sterownika.
Chyba trzeba poszukać przekaźnika bistabilnego czyli pozostającego w kolejnych położeniach aż do podania napięcia. Coś takiego było w samochodach NRD Wartburg i Trabant, był to przekaźnik świateł.

: ndz lip 25, 2010 16:32
autor: andrek
coś mi się wydaje, że kolega mi tutaj przytoczył jak zmienia się sygnał potwierdzenia pozycji siłownika od drzwi...

: ndz lip 25, 2010 16:41
autor: Zico63b
Tak, by wykorzystać to do sterowania pompką jak gdyby przyciskiem.
Kluczykiem zmieniamy stan przełączników 61 i 62 co otwiera i zamyka auto ale z pełnym fasonem: alarm, domykania i szyber. Natomiast możemy też zamknąć same blokady drzwi, wciskając przełącznik 66, jak napisałem. I to myślę, że da się wykorzystać.
Jak widać na rysunku, każdy z przełączników stanu rygla ma swój własny przewód do pompki, nie są połączone jednym i równolegle tylko właśnie indywidualnie. Bo np. wciśnięcie guzika w tylnych drzwiach nie uruchamia pompki.
Tylko za pomocą tego systemu pompka "wie" że chcemy zamknąć lub otworzyć autko guzikiem blokady drzwi kierowcy.