Strona 1 z 3

Temp. silnika o co chodzi ?

: czw maja 13, 2010 12:58
autor: jawirax
Witam mam do was, pytanie , tematy na forum znalazłem i zdania były podzielone , ja chciałbym się dowiedzieć konkretnie jak to jest w moim przypadku.Otóż zauważyłem w moim aucie ze temp silnika nagrzewa się do 80- stopni i potem już włącza się wentylator i chłodzi czy to jest normalne ? , myślałem nad nie sprawnym termostatem , lecz auto szybko si nagrzewa , i powietrze z nadmuchów leci szybko gorące , czy wina leży po stronie czujnika ?wentylatora ? czy cieczy chłodzącej ? a może to jednak termos ?

: czw maja 13, 2010 13:25
autor: sklejku
Oryginalny masz ten termos? Czy wymieniales ostatnio?

[ Dodano: 13 Maj 2010 13:26 ]
Moze wystepowac jeszcze blad wskazywania czujnika wskaznik pokazuje 80st a jest okolo 90-94 :)

: czw maja 13, 2010 13:29
autor: jhosef
Gdzieś na forum był opis rezystancji czujnika przy danych temp. Być może znudziło mu się pokazywać poprawnie. Poszukaj, miernik w rekę i heja banana.

: czw maja 13, 2010 13:30
autor: sklejku
a dodam jeszcze ze u mojego wujka w MK3 TDI 1.9 wlaczal sie wentylator na prawie 120 :bigok: tak ze nie wierz w to co widzisz (wskaznik)

: czw maja 13, 2010 13:31
autor: Zico63b
Ja bym powiedział: niesprawny włącznik wentylatora chłodnicy - za szybko włącza. No, chyba że niesprawny jest któryś z elementów wskazania temperatury czyli albo czujnik dla wskaźnika w zegarach albo sam wskaźnik.
Uszkodzenie termostatu jest bardzo charakterystyczne: oprócz długiego rozgrzewania, ciepłych natychmiast obu węży chłodnicy a nie najpierw jednego - jest jeszcze to, ze ta temperatura dojdzie jednak do 90°C a mianowicie np. w korku a na trasie szybko leci w dół nawet do ok. 70°C!
Idealnym wyjściem jest sprawdzenie VAG-iem odczytu temperatury z czujnika dla silnika i z czujnika dla wskaźnika.

: czw maja 13, 2010 13:51
autor: jawirax
Zico63b pisze:Ja bym powiedział: niesprawny włącznik wentylatora chłodnicy - za szybko włącza. No, chyba że niesprawny jest któryś z elementów wskazania temperatury czyli albo czujnik dla wskaźnika w zegarach albo sam wskaźnik.
Uszkodzenie termostatu jest bardzo charakterystyczne: oprócz długiego rozgrzewania, ciepłych natychmiast obu węży chłodnicy a nie najpierw jednego - jest jeszcze to, ze ta temperatura dojdzie jednak do 90°C a mianowicie np. w korku a na trasie szybko leci w dół nawet do ok. 70°C!
Idealnym wyjściem jest sprawdzenie VAG-iem odczytu temperatury z czujnika dla silnika i z czujnika dla wskaźnika.
Wiesz nie mam Kbale aby se Vagiem przeskanowac, znaowu tez nie mam takiego znajomego co ma OBD1 wszyscy mają OBD2, a jechac do mechanika i plaicc 50 zł za takie cos to nikomu by sie nie zbiegało.

Czyli co najlepiej wymienic dwa czujniki? a termsotat zostawic w spokoju ?

Miernika nie mam , a czy elektryk samochodwy zmierzy mi oba czujiniki ?

[ Dodano: 13 Maj 2010 13:52 ]
sklejku pisze:Oryginalny masz ten termos? Czy wymieniales ostatnio?

[ Dodano: 13 Maj 2010 13:26 ]
Moze wystepowac jeszcze blad wskazywania czujnika wskaznik pokazuje 80st a jest okolo 90-94 :)
Kiedys tam wymienialem pol roku temu go, aale czy stary byl oryginalny tego ci nie powiem bo nie pamaietam.

[ Dodano: 13 Maj 2010 13:52 ]
jhosef pisze:Gdzieś na forum był opis rezystancji czujnika przy danych temp. Być może znudziło mu się pokazywać poprawnie. Poszukaj, miernik w rekę i heja banana.
Czyli musialbym miec rezystancje obydwu czujnikow ? i je pomierzyc ?

[ Dodano: 13 Maj 2010 13:53 ]
sklejku pisze:a dodam jeszcze ze u mojego wujka w MK3 TDI 1.9 wlaczal sie wentylator na prawie 120 :bigok: tak ze nie wierz w to co widzisz (wskaznik)
Czyli termostat moge wykluczyc? i wina lezy po stroni ktoregos z czunikow ? lub wskaznika ?

: czw maja 13, 2010 14:11
autor: Zico63b
0°C - 5500Ω
20°C - 2500Ω
30°C - 1800Ω
50°C - 800Ω
80°C - 350Ω
100°C-200Ω
To są oporności czujnika przy danej temperaturze, do pomierzenia miernikiem z marketu, za kilkanaście zł. Do elektryka szkoda jechać, szkoda kasy - za same pomiary kupi Kolega nowy czujnik!
Witam po chwili słabości serwera forum :grin:
Miałem jeszcze dołączyć rys. jak mierzyć ten czujnik. Najpierw między pinami 1 i 3, potem między 2 i 4 - wyniki powinny się zgadzać. Te dwie pary pinów (parzyste i nieparzyste) to właśnie dla ECU silnika oraz dla wskaźnika w zegarach.
Obrazek

: czw maja 13, 2010 14:11
autor: Leni121
ja obstawiam czujnik walnięty lub coś ze wskaźnikiem temperatury sprawdź sobie temperaturę płynu czy jest taka jak pokazuje wskaźnik :bigok:

: czw maja 13, 2010 14:44
autor: jawirax
Zico63b pisze:0°C - 5500Ω
20°C - 2500Ω
30°C - 1800Ω
50°C - 800Ω
80°C - 350Ω
100°C-200Ω
To są oporności czujnika przy danej temperaturze, do pomierzenia miernikiem z marketu, za kilkanaście zł. Do elektryka szkoda jechać, szkoda kasy - za same pomiary kupi Kolega nowy czujnik!
Okey racja kupie miernik i pomierze.

[ Dodano: 13 Maj 2010 14:45 ]
Leni121 pisze:ja obstawiam czujnik walnięty lub coś ze wskaźnikiem temperatury sprawdź sobie temperaturę płynu czy jest taka jak pokazuje wskaźnik :bigok:
Ale który czujnik ? :chytry: a jak zmierzyc temp ?

: czw maja 13, 2010 15:01
autor: Zico63b
Czujnik w króćcu przy bloku silnika. Są w różnych miejscach, w zależności od typu silnika.
Temperaturę porównaj z tym co na zegarach lub lepiej, termometrem laboratoryjnym w zbiorniczku wyrównawczym (ale tu uwaga przy otwieraniu; tak w ogóle to przy temp ponad 60°C nie radzę otwierać)!

Re: Temp. silnika o co chodzi ?

: czw maja 13, 2010 15:56
autor: gateway1
jawirax pisze:Witam mam do was, pytanie , tematy na forum znalazłem i zdania były podzielone , ja chciałbym się dowiedzieć konkretnie jak to jest w moim przypadku.Otóż zauważyłem w moim aucie ze temp silnika nagrzewa się do 80- stopni i potem już włącza się wentylator i chłodzi czy to jest normalne ? , myślałem nad nie sprawnym termostatem , lecz auto szybko si nagrzewa , i powietrze z nadmuchów leci szybko gorące , czy wina leży po stronie czujnika ?wentylatora ? czy cieczy chłodzącej ? a może to jednak termos ?

nie jest to wina termostatu ani plynu chlodniczego , po prostu sa rozne termowłącznik nastawione na rozne temperatury wlaczenia wentylatora

: czw maja 13, 2010 17:37
autor: jawirax
Pomierzyłem miernikiem rezystancje na pinach 1 i 3 w czujniku, i wyszło mi przy temp 50 stopni, jak i 75 stopni 260 Ohmów, i co teraz czego to jest wina panowie?

: czw maja 13, 2010 17:43
autor: Zico63b
Teoretycznie ale za to prawie na pewno - to czujnika, bo rezystancja powinna się zmieniać w/g tabelki. Jednak wskaźnik może zaniżać temperaturę o te ok 10°C. Najtańszym sposobem jest podmiana czujnika, rozbiórka i wymiana wskaźnika jest o wiele bardziej kłopotliwa a z praktyki wynika, że najsłabszym elementem układu są właśnie czujniki.
Ja na takie "okazje" mam radiowy potencjometr obrotowy, taki jak np. do siły głosu w radiu. Nastawiam poszczególne wartości i wskaźnik ma wskazywać odpowiadające im wartości temperatury. To sposób ostateczny.

: czw maja 13, 2010 20:45
autor: jawirax
Wymieniłem na nowy czujnik i tragedia , temp- 70 stopni stoi , na dodatek auto muli jak osioł.I co wy na to ? założyłem stary tam przynajmniej 80 stopni jest i auto chodzi w miarę dobrze.