Strona 1 z 1

Podskakuje i ścina oponę

: sob kwie 24, 2010 20:53
autor: Farin
Witam,
problem polega na tym, że przed zimą ściągnąłem letnie koła i okazało się że lewa przednia opona jest ścięta od strony wewnętrznej.

Teraz po zimie (jeżdżę wciąż na zimówkach) zauważyłem, że samochód strasznie ucieka w prawo, po puszczeniu kierownicy przy prędkości ok 20km/h na odcinku 20m potrafi uciec 4-5m. Nie wiem co się dzieje, poza tym czuję na kierownicy szarpanie. Kierownica pulsacyjnie jakby chciała mi się wyrwać z dłoni - również w prawo. Im szybciej jadę, tym szarpanie przyśpiesza ale i słabnie. Mimo to jest odczuwalne nawet przy prędkości 120km/h, a przód samochodu wyczuwalnie wpada w wibrację tak jakby lewa opona miała w jednym miejscu gulę. Po wstępnych oględzinach stwierdzam, że felga od zewnątrz jest prosta, a opona równomierna.

Koła te przed zimą były wyważane (stalowe 13 z oponą 165) i od zewnątrz dociążone 15g. Z racji, że mało jeżdżę (głównie raz w tygodniu ok 5km i co drugi miesiąc po 600km) nie potrafię stwierdzić w którym momencie zaczęło się to szarpanie.

W zeszłym tygodniu robiłem przegląd okresowy i wszystkie parametry były w normie (poza tylnymi hamulcami, co naprawiłem wywalając kolektor siły hamowania).

Proszę o wskazówki - jak zdiagnozować usterkę i co z nią zrobić.

: sob kwie 24, 2010 21:49
autor: Johnatan
Koło żdzarte do połowy ? zła zbierzność. Spójż z daleka czy koło jest pod kontem prostym do jezdni. Jeśli nie to odpowiednio wyciągnij lub wbij swożeń koła. Jest on na frezach, da sie go regulować. Samochód gdy nie ma zbierzności jest bardzo nerwowy na drodze a czasami jedzie jak jemu sie podoba. Jeśli nie chcesz sie w to bawić to jedz na zbierzność. Miałem taki problem i ściągnąłem koło, trzy srubki 13stki od swożnia i poprawa była ogromna !

: sob kwie 24, 2010 21:55
autor: Paweł Marek
Johnatan, nie można tak radzić, geometrię ustawia się w trzech miejscach, na sworzniu, na drążku kierowniczym, oraz na mocowaniu zwrotnicy z amortyzatorem, i musi to zrobić fachowiec na przyrządach.

: sob kwie 24, 2010 22:13
autor: Farin
samochód nie zachowuje się nerwowo na drodze - nie licząc tego rytmicznego drgania.

: sob kwie 24, 2010 22:16
autor: Paweł Marek
to najpierw z kołami do gumiarza, da na wyważarkę zakręci i patrzy czy coś jest nie tak, felgi lub opony, albo tylko wyważenie.

: sob kwie 24, 2010 22:43
autor: Farin
najpierw spróbuję zamienić koła miejscami - jeśli zacznie bić z drugiej strony - to bicie - winy kół - ale zbieżność zła była i na tamtych kołach - więc to na pewno do poprawy. Pytanie tylko - co jeśli powodem podskakiwania nie jest koło?